Jump to content

.416 barrett


vinge86

Recommended Posts

Hei

 

Jeg sitter å leker med tanken om en Barrett Model 99 i kaliber 416 barrett.

Så mitt enkle spørsmål til dere er: lar det seg gjøre å få godkjent søknad på kaliberet i norge nå og er det mulig å få en Barrett 99 inn i norge?

 

Eventuelt andre rifler i 416B?

 

 

Vegard

Link to comment
Share on other sites

416 Cheytac er blitt nektet innvilget, og du må satse på egen import som vil bli skrekkelig dyrt...

 

Det finns bedre og mer praktiske løsninger, speseilt med tanke på at det er kommet litt gruff fra myndighetene at de ikke liker at "alt for mange" annskaffer seg kraftige presisjonsrifler som ikke egner seg til jakt, med jakt som begrunnelse. :?

Link to comment
Share on other sites

Nja, Unlimited klasse i BR fins jo, de godkjenner 338er til det..

 

Tingen er, 338 er håpløst til BR/F-class i USA for de tillater ikke brems - her hjemme er det lov med brems, og utenfor et visst hold og i mer enn så og så mye vind, så har "Big Boomers" en fordel framfor småtteriet.

Så et behov fins faktisk, om du vil lommeboka si så vondt, du skal slite med å få kuler over dammen, hver gang, og her vil de koste 50,- stykket ++, 200+ grains med krutt skal oppi, hver gang, er du klar for å IKKE få 40 skudd ut av en halvkilo med krutt? OG krutt, hvor får du kjøpt 20N29 eller 24N41?, Hylser for ei ladepresse, gnu 50-hylsen ned til 416... må vel ha hydraulisk presse, tennhetter til 50BMG hylsa, er vel "Restricted" skulle jeg tro

Kult ja 8) Moro ja :D , men det blir ikke bare børsa som koster iallefall, og mye skyting blir det neppe :?

 

Om en kan dokumentere deltagelse på stevner ala 500UNL i Numedal, og nå i Trondheim, og er aktiv i NBSF-klubb osv... hvem vet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sorry M67, men tror det er en maxgrense på .cal 400 i fri-klassen, hvis jeg forstår det rett så er F-class det samme som fri-klasse unlimited:

 

http://benchrest.no/images/tekn_regelverk.pdf

 

FRI-KLASSE (Unlimited)

Våpen.

Alle rifler med følgende begrensninger er tillat brukt.

f. Det er fri vekt på rifle komplett.

g. Fri forstørrelse på kikkert.

h. Fri Avtrekksvekt. OBS: avtrekk som er gjenstand for tilfeldig/ufrivillig avfyring er ikke tillat. Det er arrangørs ansvar å ta stikkprøver på dette.

i. Det er tillat med munningsbrems. (men må spesifiseres ved påmelding om det skal skytes med rifle påmontert denne type utstyr.

j. Det er tillatt med lyddemper

k. Minimum pipelengde skal til enhver tid være innenfor gjeldene norsk Våpenforskrift. (WBSF er min. Løpslengde 457 mm (18") Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon.

l. Avtrekkerbøyle/beskyttelse er påbudt.

m. Riflene skal kunne avfyres fra benk med vanlige skytestøtter, eller i liggende posisjon.

n. OBS: På rifler med magasin, er det forbudt å benytte dette. Våpenet skal lades for hånd med ett skudd om gangen.

o. Anvendelse av magasin, laderamme eller annen anordning som mater skudd manuelt eller automatisk er forbudt.

p. VIKTIG: Øvre kaliberbegrensning er opp til kaliber.400.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror i allefall det er meget gunstig for oss "alle" og ikke minst for NBSF at de som ønsker seg gevær for langholdskyting erverver de "korrekt" som konkuransevåpen, og ikek som "jaktvåpen".

Mulig jeg må melde meg inn der også... Hrmpf :)

Link to comment
Share on other sites

.416 Cheytac er übertøff, ingen over, ingen ved siden... 8) Men så var det driftskostnadene da... På .338 så får jeg omtrent 75 patroner ut av en boks krutt, jeg er ikke klar for å dele på to en gang til... :wink:

 

Hassel, hvorfor tillegge de som er kapable til å skyte på til dels lange hold, og jakter med slike våpen, egenskapen dum (dust)?

Det finnes folk som jakter med pil og bue, munnladere, enkeltskuddsgeværer, håndvåpen og klubbe for alt jeg vet... Jeg er på ganske trygg grunn om jeg hevder at intelligensen ikke er fordelt ut etter lengden på pipa og skuddholdet på dyra?

Hva med å følge Egners Kardemommelov litt oftere..?

 

At enkelte har langholdsgeværer handler vel like mye om å forberede seg for å kunne ta seg av de fleste situasjoner som skulle oppstå? Dyr skutt på lange hold er jo også mer i ro enn de som farer forbi et steinkast borte, så når det gjelder skadeskytingsprosent tror jeg nok langholdsjakt står seg ganske bra mot annen akseptert jakt...

Det er ganske utbredt at toppledere i europa drar på drivjakt på villsvin. Merkelig nok tror jeg faktisk de ville scoret ganske høyt på alskens intelligenstester også.. :wink:

 

Dumskap mener jeg passer mye bedre på egosentriske personer, men nok om det.. det er ikke det denne tråden handler om..

Link to comment
Share on other sites

Hassel, hvorfor tillegge de som er kapable til å skyte på til dels lange hold, og jakter med slike våpen, egenskapen dum (dust)?

 

bør leses som - Det er heldigvis ikke forbudt å kjøpe og bruke ting som ikke er det optimale for elgjakta eller pistolbanen.

Det er sikkert gøy med 7kg rein-sniper på fjeller. Men om målet er mest effektiv reinsjakt så er det kanskje fra "de andres" side litt dustete. Jeg har forøvrig en del dustete våpen i så måte selv, altså våpen som ikke er optimale for ervervgrunnlaget. Men det er fint med Jaktrifle i .45 acp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hassel, hvorfor tillegge de som er kapable til å skyte på til dels lange hold, og jakter med slike våpen, egenskapen dum (dust)?

 

bør leses som - Det er heldigvis ikke forbudt å kjøpe og bruke ting som ikke er det optimale for elgjakta eller pistolbanen.

Det er sikkert gøy med 7kg rein-sniper på fjeller. Men om målet er mest effektiv reinsjakt så er det kanskje fra "de andres" side litt dustete. Jeg har forøvrig en del dustete våpen i så måte selv, altså våpen som ikke er optimale for ervervgrunnlaget. Men det er fint med Jaktrifle i .45 acp :mrgreen:

 

 

Unnskyld! Der koblet jeg litt feil.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...