Jump to content

Anbefaling av 9 mm eller kraftigere


lander

Recommended Posts

Hei

 

Jeg kjøpte en 9 mm S&W M&P for en tid tilbake, men etter gud vet hvor mye styr med å skaffe til veie et høyere forsikte, så må nok DET kjøpet heves. I den anledning så må jeg ha et nytt våpen. Helst i samme kaliber, men kanskje også noe kraftigere. 9 mm er forsåvidt et rimelig "hissig" våpen på rekyl. I korte trekk så finnes det en jungel der ute og derfor trenger jeg gode råd og anbefalinger. Kriterier for våpenet bør/må være justerbart baksikte. Dette for å kunne justere etter ulike ladningsstyrker.

 

Så; noen som har noen anbefalinger i nevnt(e) kaliber/kalibre? Send gjerne linker til våpen/bilder etc :)

 

PS: våpenet skal kunne brukes til både felt og spesialfelt, altså bør våpenet ikke være "langt".

 

mvh

Sturla Hove

Link to comment
Share on other sites

kan ikke forstå at mangel på høyere forsikte skal være grunn for hev av kjøp, ei heller at det skal være et problem... Men men.

 

Du skal ha et våpen, altså en pistol som veier mindre en 800gram og skal være lovlig og brukandes til Felt og spesialfelt?

OG er kraftigere en 9mm... vannskelig kombo

 

Glock27?

Jeg vurder jo ellers å selge Detonic combatmasteren min (I 45) Men jeg lurer på om den er for tung for spesialflet. Den går godt da....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte M&P selv for litt over en måned siden og kan ikke helt fatte hvorofor du må selge denne pga forsiktet.

 

Jeg skaffet justerbart baksite til min M&P9L og dette funker helt fantastisk. Den er dødlig presis med litt trening.. var på banen med den på tirsdag og blåste vekk svarten uten nevneverdige problemer. Totaltsett er jeg kjempefornøgd.

 

Det jeg slet litt med på begynnelsen var avtrekket da dette er svært forsjellig fra tanfoen jeg hadde fra før. Men etter tips her på forumet (takk Cossak :D) kjøpte jeg ett par klikkpatroner og tørrtrente på avtrekket. Nå sitter dette som støpt og kulene går akkurat der jeg vil de skal gå. Jeg har den siste måneden skutt ca 400 skudd, stortsett Magtech og CCI 124gr RN og samlingene er upåklaglige.

 

Jeg vil anbefale det samme for deg. kjøp noen klikkpatroner og tørrtren på siktebilde/avtrekk. Evt kontakt Wingevåpen ang baksiktet.

 

Skal du ha noe med større kaliber som er omtrent det samme ? M&P40 eller M&P45.. evt i Compact utgaven.

 

Ikke gjør noe "dumt" før du har blitt kjent med våpnet og lært å bruke det. M&P har ett spesielt avtrekk,men når du blir vant med dette har du ett våpen som er politelig og svært presist.

Link to comment
Share on other sites

Må jo slå et slag for Sig Sauer sin P226.

Har en selv, X-Five. Har ikke angra ett sekund på det kjøpet.

Dette er våpen som bla spesialstyrker verden over bruker pga sin høye presisjon.

 

Sjekk dem ut på http://www.capsicum.no/

 

En "standard" P226 ligger på ca 10 lapper.

Konkurranse (X-Five) på rundt 20.

Eller så har du jo P220 i .45ACP

Får vel også P226 i .40S&W og .357Sig

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ber om anbefaling av en pistol som er brukandes til både felt og spesialfelt, mener jeg at du er ute etter det umulige. Dette er fordi felt og spesialfelt på mange måter er motsetninger. I felt er det en fordel med lange og tunge pistoler, mens reglementet i spesialfelt påbyr små og lette våpen. Skal du delta i sporten med noenlunde egnet utstyr, mener jeg at du bør gå for spesialisering, dvs ett våpen for militærfelt og ett for spesialfelt. Det er mitt råd som er basert på mine erfaringer, så kommer det sikkert andre som har helt andre råd. Dem om det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Glock 20. Da kan han skyte magnumfelt 1 og miltærfelt. Da trenger han justerbare sikter, men det er å få kjøpt fra f.eks glockmeister.com. Vet det ikke er spesialfelt, men det er ihvertfall 2 bruksområdet for samme våpen. Så får vi håpe at ikke den unevnelige leser dette, og nå går en runde med alle som har 10mm Auto for å få dem til å levere inn .357magnumrevolverne sine...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte M&P selv for litt over en måned siden og kan ikke helt fatte hvorofor du må selge denne pga forsiktet.

 

Jeg skaffet justerbart baksite til min M&P9L og dette funker helt fantastisk. Den er dødlig presis med litt trening.. var på banen med den på tirsdag og blåste vekk svarten uten nevneverdige problemer. Totaltsett er jeg kjempefornøgd.

 

Det jeg slet litt med på begynnelsen var avtrekket da dette er svært forsjellig fra tanfoen jeg hadde fra før. Men etter tips her på forumet (takk Cossak :D) kjøpte jeg ett par klikkpatroner og tørrtrente på avtrekket. Nå sitter dette som støpt og kulene går akkurat der jeg vil de skal gå. Jeg har den siste måneden skutt ca 400 skudd, stortsett Magtech og CCI 124gr RN og samlingene er upåklaglige.

 

Jeg vil anbefale det samme for deg. kjøp noen klikkpatroner og tørrtren på siktebilde/avtrekk. Evt kontakt Wingevåpen ang baksiktet.

 

Skal du ha noe med større kaliber som er omtrent det samme ? M&P40 eller M&P45.. evt i Compact utgaven.

 

Ikke gjør noe "dumt" før du har blitt kjent med våpnet og lært å bruke det. M&P har ett spesielt avtrekk,men når du blir vant med dette har du ett våpen som er politelig og svært presist.

 

Det er hos Winge jeg har kjøpt våpenet. Han Rino der har lett høyt og lavt i inn- og utland etter høyere forsikte. Problemet var at med det justerbare baksiktet så ble forsiktet for lavt, og sånn sett er våpenet ubrukelig. Alternativt kan jeg gå tilbake igjen til fast baksikte, men da er det ikke noe å justere for angående ulike ladinger.

 

Er enig i at avtrekket er spesielt, men etter noen test-skytinger samme dag f.eks så går det "over" og man blir vant til det. Det som var utfordringen i utgangspunktet var at siktebildet lå for langt til venstre, og sånn sett ble våpenet "ubrukelig". Jeg har latt andre skyte med det også og de har fått samme resultat.

 

Det det hele koker ned til er at om jeg skal ha et justerbart baksikte, så MÅ forsiktet være høyere enn det de har tilgjengelig på Winge. Winge jobber fortsatt med saken og har gjor det leeeenge, så jeg får nesten se hva jeg gjør...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ber om anbefaling av en pistol som er brukandes til både felt og spesialfelt, mener jeg at du er ute etter det umulige. Dette er fordi felt og spesialfelt på mange måter er motsetninger. I felt er det en fordel med lange og tunge pistoler, mens reglementet i spesialfelt påbyr små og lette våpen. Skal du delta i sporten med noenlunde egnet utstyr, mener jeg at du bør gå for spesialisering, dvs ett våpen for militærfelt og ett for spesialfelt. Det er mitt råd som er basert på mine erfaringer, så kommer det sikkert andre som har helt andre råd. Dem om det :mrgreen:

 

Det er en ærlig sak og du har helt sikkert rett. Det høres fornuftig ut. Jeg er ikke SÅ inne i de ulike grenene annet enn jeg vet at der er litt spesielle krav til størrelsen av våpen. Men igjen, man bør jo gjerne ha ulike våpen til de ulike grenene, helt klart :)

Link to comment
Share on other sites

Nå passer vel ikke hverken STI edge eller Sig P226 i boksen til spesialfelt???)

 

Med litt kreativ kapping/filing så.......

 

Det gjør vel knapt nok S&W'en han skal bytte ut eller

 

En kollega av meg mente at den S&W jeg har nå skulle kunne brukes i spesialfelt, men ja, det kan jo alltids sjekkes ut :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte M&P selv for litt over en måned siden og kan ikke helt fatte hvorofor du må selge denne pga forsiktet.

 

Jeg skaffet justerbart baksite til min M&P9L og dette funker helt fantastisk. Den er dødlig presis med litt trening.. var på banen med den på tirsdag og blåste vekk svarten uten nevneverdige problemer. Totaltsett er jeg kjempefornøgd.

 

Det jeg slet litt med på begynnelsen var avtrekket da dette er svært forsjellig fra tanfoen jeg hadde fra før. Men etter tips her på forumet (takk Cossak :D) kjøpte jeg ett par klikkpatroner og tørrtrente på avtrekket. Nå sitter dette som støpt og kulene går akkurat der jeg vil de skal gå. Jeg har den siste måneden skutt ca 400 skudd, stortsett Magtech og CCI 124gr RN og samlingene er upåklaglige.

 

Jeg vil anbefale det samme for deg. kjøp noen klikkpatroner og tørrtren på siktebilde/avtrekk. Evt kontakt Wingevåpen ang baksiktet.

 

Skal du ha noe med større kaliber som er omtrent det samme ? M&P40 eller M&P45.. evt i Compact utgaven.

 

Ikke gjør noe "dumt" før du har blitt kjent med våpnet og lært å bruke det. M&P har ett spesielt avtrekk,men når du blir vant med dette har du ett våpen som er politelig og svært presist.

 

Det er hos Winge jeg har kjøpt våpenet. Han Rino der har lett høyt og lavt i inn- og utland etter høyere forsikte. Problemet var at med det justerbare baksiktet så ble forsiktet for lavt, og sånn sett er våpenet ubrukelig. Alternativt kan jeg gå tilbake igjen til fast baksikte, men da er det ikke noe å justere for angående ulike ladinger.

 

Er enig i at avtrekket er spesielt, men etter noen test-skytinger samme dag f.eks så går det "over" og man blir vant til det. Det som var utfordringen i utgangspunktet var at siktebildet lå for langt til venstre, og sånn sett ble våpenet "ubrukelig". Jeg har latt andre skyte med det også og de har fått samme resultat.

 

Det det hele koker ned til er at om jeg skal ha et justerbart baksikte, så MÅ forsiktet være høyere enn det de har tilgjengelig på Winge. Winge jobber fortsatt med saken og har gjor det leeeenge, så jeg får nesten se hva jeg gjør...

 

Ser på f.eks Dawson Precision har en haug med forsikter til M&P, fra .150 til .305. Pedersen Vaabenlager AS er forhandler for DP i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...