Jump to content

Sikte til hjorte rifle


kvammenj

Recommended Posts

Hei!

skal kjøpe meg nytt kikertsikte til hjorte rifla mi.

Siktet skal ha 56mm lysopning, men kva vil Kammerfolket anbefale?? :?:

Meopta, Swarovski, Zeiss?? vil ha et sikte som er veldig klart og godt. siktet SKAL også ha opplyst retikkel:)

Link to comment
Share on other sites

Har du råd til det og villig til å bruke pengane, so meinar eg at Zeiss eller Swaro er dei beste. Og dei er verdt pengane.

 

Utenom dei so er Schmidt & Bender, Kahles, Karl Kaps, Meopta m.fl. kanskje i sjiktet under, både prismessig og kanskje kvalitetsmessig. Men og det er veldig gode kikkertar, og muligens meir kikkert for pengane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en schmidt og bender zenith 2,5-10x56. En suveren kikkert! koster mye om en ikke like (over?)priset som swaro. På denne er lysintensiteten på lysprikken justerbar (14 nivåer) og du kan dermed få en lysprikk som passer til alle forhold (Fra skumring/grålysning, til overskyet og strålende sol midt på dagen. Jeg er hvertall knallfornøyd med min!

Link to comment
Share on other sites

Er enig med alle over. Her er det nok snakk om hvor mye penger du velger å bruke på dette. Alle merker nevnt over i 56mm lysåpning er gode kikkerter, spesielt med tanke på skumring og måneskinnsjakt.

Tror nok at du kan utelate kulekompensator når du skal bruke siktet til praktisk jakt.

 

Anbefaler deg til å vurdere hvor mye tid du vil bruke på jakt hver sesong. Eventuelt begynn med et kikkertsikte i mellomklasse (ca kr 8000,-). Du kan oppgradere deg senere, og du vil få solgt det du kjøpte til en grei pris på bruktmarkedet.

 

Ps. Har selv en Meopta 3-12x56RD.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med alle over. Her er det nok snakk om hvor mye penger du velger å bruke på dette. Alle merker nevnt over i 56mm lysåpning er gode kikkerter, spesielt med tanke på skumring og måneskinnsjakt.

Tror nok at du kan utelate kulekompensator når du skal bruke siktet til praktisk jakt.

 

Anbefaler deg til å vurdere hvor mye tid du vil bruke på jakt hver sesong. Eventuelt begynn med et kikkertsikte i mellomklasse (ca kr 8000,-). Du kan oppgradere deg senere, og du vil få solgt det du kjøpte til en grei pris på bruktmarkedet.

 

Ps. Har selv en Meopta 3-12x56RD.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en schmidt og bender zenith 2,5-10x56. En suveren kikkert! koster mye om en ikke like (over?)priset som swaro. På denne er lysintensiteten på lysprikken justerbar (14 nivåer) og du kan dermed få en lysprikk som passer til alle forhold (Fra skumring/grålysning, til overskyet og strålende sol midt på dagen. Jeg er hvertall knallfornøyd med min!

 

+1 til dette. Har etter hvert fått noen år med dette siktet på hjorterifla. Har også kulebanekomp, og har stor glede av det slik jeg benytter mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...