Innbrekking av løp med molybdendisulfid?

sirhitalot

Ble anbefalt av et par børsemakere å skyte inn neste rifle med litt molybdenfett i løpet, selv om jeg ikke skal bruke molykuler senere... At det rett og slett er bra for porene i stålet...

Innskyting som følgende:

-Puss pipa ordentlig, og ta så en pusselapp med moly og kjør gjennom løpet mellom hvert skudd.

-Etter 15 skudd, ta så treskuddsserier til du når 30, puss ordentlig, and you're done...

Dette gjorde de selv med sine løp, og var veldig fornøyd med resultatet.

Eller er det bare god puss med mantelfjærner som er tingen?

http://www.shilen.com/faq.html#question9

http://www.riflebarrels.com/faq_lilja_rifle_barrels.htm#moly%20coated%20bullets

http://www.hartbarrels.com/faq.php (scroll ca halvveis ned i FAQ'n)

Jeg sier ikke at de tre produsentene har rett i sine påstander, for det kan jo være en konspirasjon for å få oss til å slite ut flest mulige piper, men det kan jo være de faktisk vil oss godt og dermed advarer mot å putte skit i pipene dems?

Ninja-edit:

http://www.border-barrels.com/articles/shoot-in.htm Border liker moly. Men personlig flirer jeg litt av argumentet dems om at moly forhindrer mantel i å feste seg i porene på pipa. Det er jo ikke så rart, for porene er jo stappfulle av moly :mrgreen:

Ikke bruk moly i jaktrifler. Grunnen er at moly har negativ innvirkning på presisjonen på første skuddet i ei kald pipe. Ingen militære skarpskyttere benytter moly av denne årsaken.

Betviles sterkt! Har skutt molykuler i alle år. Aldri vært et problem!

Faktisk så holder børsen også presisjonen lenger mellom hver puss enn uten moly. Moly pusses også lettere ut enn mantel!

Men om en går fra molykuler til ikke-moly bør en pusse ut mest mulig moly.

Nå skyter jeg uten moly, grunnet fikk et stort parti kuler uten moly veldig billig. Og kan stadfeste at uten moly går presisjonen heden mye fortere enn med molykuler.

"Problemet" med moly er at man innfører en ekstra variabel i systemet. Anbefaler at du googler "cold shot moly". Her er noe av det du finner:

I'm back to using non Molly in my sniper rifle. First round from a clean bbl is to erratic for me. I have heard about leaving a fouling shot but that just rubs the grain the wrong way to leave a rifle dirty.

Mike M.

Calif USA - Thursday, January 07, 1999 at 11:33:52 (EST)

--------------------------------------------------------------------------------

This may be old hat to some of you, but in scrolling through old posts to this list, I came across an interesting topic....first shots in a clean barrel, with moly-coated bullets.

My first serious attempt to use moly was in 1997. Just prior to heading for the Canadian Nationals, I spent an afternoon playing with bullets dry coated with moly, and bullets that were greased with moly enhanced grease. A very interesting test at 200 yards with chronograph running.

With a clean and dry barrel the velocities climbed slowly for 5-7 shots with dry moly. Reversing the operation to clean bullets after moly didn't indicate any appreciable difference in velocities. With pre-greasing the bore lightly, with moly enhanced grease, the velocities were right there from the git-go.

I confirmed this to my satisfaction this past Labor Day at Cedar Springs, Ont. We were shooting at 900M in individual competition and switched to a team match for the final shoot of the day. I made the switch to moly-coated bullets from shooting clean ones. Elevations were horrible for at least the first five rounds!

Since that first bench test I've kept all my barrels greased and waiting. Not only for that first good shot, but to also preserve

the several CM barrels that require ongoing protection.

I would sure be interested in hearing from others that have done such playing.

The moly-enhanced grease refered to is nothing other than readily available moly-grease that has been mixed with powdered moly to the point that it is quite dry, but still may be applied to a patch.

Bill Wylde <> SE, IL USA - Sunday, January 10, 1999 at 13:40:28 (EST)

Cold Barrel Shot. Forget it. With moly I could never see a consistent CBS on a clean rifle. It took about 10 rounds to get back on track. This so-called seasoning is totally unacceptable. The groups would be fine mind you, but they would not be where I wanted them! When I first started testing this particular rifle with uncoated rounds, the groups were always on zero. Indictment Three.

Scott <>

USA - Friday, February 12, 1999 at 18:30:01 (ZULU)

Less Copper Fouling

Perhaps the most legitimate claim about shooting moly is reduced copper fouling but even this claim cannot be universally applied. In quality barrels, copper fouling is often minimal so switching to moly may offer little advantage; especially if you are not inclined to put large numbers of rounds through the barrel before a thorough cleaning. This is what benchresters discovered. A good barrel will easily shoot 10 rounds without copper fouling. One characteristic of moly is that when starting with a cold clean bore it may take 10 to 20 shots for the bore to coat with moly so velocities stabilize. Benchresters concluded when firing only a few rounds the introduction of another variable is a bigger disadvantage than the benefits of using moly coated bullets. If you shoot 50 to 100 rounds at a time and don't mind 10 fouling shots before velocities stabilize you might still consider using moly coated bullets.

http://www.shootingsoftware.com/moly.htm

Jeg har ingen fasit, men jeg vet dette:

Jeg har skutt inn et matchløp etter alle kunstens regler, og brukt moly nesten hele tiden. Jeg har alltid pusset nøye. I det hele tatt har jeg gjort alt etter oppskriften, og vel så det.

Rifla har alltid gitt svært gode samlinger, men etter 1500-2000 skudd begynte samlingene å løse seg opp. Jeg trodde kanskje løpet var brent ut, så jeg brukte et tips jeg fikk av en svensk 1000-metersskytter, nemlig å trekke stålull dynket med vanlig rensevæske noen ganger gjennom løpet.

Da jeg testet rifla etterpå, var presisjonen tilbake. Jeg fikk attpåtil en våpensmed til å kontrollere løpet, og han så ingen tegn til at det var brent ut, men han fikk noen kuldegysninger da jeg fortalte ham om stålulla. Våpensmeden sa at moly kanskje har noen fordeler, men at det er ulemper med det også - blant annet at det kan ha en tendens til å bygge seg opp og være nesten umulig å få ut uten sterk medisin.

Uansett - nå går rifla helt utmerket.