Jump to content

dobbeltrifle noe å ha?


PederR

Recommended Posts

hallo

lurer litt på dobbeltrifler om det er noe å ha.

har egentlig litt lyst på ei dobbeltrifle bare jeg blir gammel nok til å kunne kjøpe selv hvis det blir noe.

rifla vil bli isåfall bli brukt til storviltjakt. blir mest elg da.

noen her som har noen erfaring med dem?

Link to comment
Share on other sites

Gjør et søk, og du vil få svar. Er nok et elsk/hat forhold rundt dobbeltrifler. Mye jobbing i landebenken for å finne ei ladning som samskyte i pipene, ikke minst siden treffpunkt og hastihet vil vareire fra senhøstes jakt her på berget til farlig vesenjakt i Arfika.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvilken kasse du har og hvilket kaliber du tenker deg. De fleste riflepatroner opererer med langt høyere kammertrykk enn hagler gjør, slik at mange kasser ikke vil tåle trykket.

 

Det billigste du kan ta en titt på er Star Baikal, som har både sideliggere og over-under. Sistnevnte mener jeg bruker samme bakstykke som haglene, og kombien.

FinnClassic (tidligere under både Tikka og Valmet) har også en del muligher, med bytte mellom både dobbel hagle, rifle og kombiløp.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka Star sine dobbeltrifler i fjor. Da kosta de 10K og var mulige å finne i butikk her i landet i 9.3 hvertfall. Funderte ei stund men fant ut at det holdt med ei Star i skapet så det blei ikke noe. Har ikke lyst på noe som er så fint at jeg ikke tør å gå på skauen med det men noe med litt mer sjel enn ei Star. Jeg SKAL ha ei og den skal vel primært brukes til elgjakta, finnes sikkert andre våpen som er mer praktiske osv. men litt morro skal man og ha :D

Link to comment
Share on other sites

vil påstå at 338 win mag heller ikke er noe kjerring kaliber :wink:
Kalibret virker nok, men vil anbefale R patroner, de med rim ala hagle patroner til brekkvåpen. På den måten får du en mye sikrere ekstraksjon av tom godset. Rille patroner krever en kvasi utdrager som er mye svakere.

 

En 45/70 i et solid våpen er vel en aning over det som trengs for å bikke en elg, brukes med stort hell på bøffel.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Legge penger i optikken..

joda er ikke uenig i det når det gjelder vanlige rifler.

Når det derimot gjelder dobbeltrifler har jeg en hang til at man bør legge pengene i RIFLA.

 

Skal man ha optikk på rifla bør man sørge for at den justeres og samskytes på nytt.

Kan ofte ha to forskjellige treffpunkt med og uten optikk.

 

45-70 er et fint kaliber, jeg har sansen gor grøvre kalibere som rusler fint og rolig avgårde.. mindre kjøttødeleggelse også samt at ei dobbeltrifle i all hovedsak er et våpen for midlere skyteavstander.

9,3x74 er et ypperlig kaliber og ligger tett opp mot 375 H&H

Men om man ikke planlegger utenlandstur og er litt uerfaren med tyngre kalibere så vil jeg anbefale 8x57 JRS

 

Pene og smekre rifler i et kaliber som gjør veldig god virkning på elg.

 

selv er jeg tilhenger av at dobbeltriflene skal være sideliggere.. har noe med tradisjon og stil å gjøre :-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde den ikke på et tidspunkt blitt vandalisert ved omskjæring av pipene fra 400Purdey til 45-70 NE så hadde nok prisantydningen også vert en HELT annen. tett oppunder det dobbelte tenker jeg!!!

 

Det er desverre en del av disse fantastiske 400Purdeyene som har blit omkalibert da det ble vanskelig og få tak i ammo. Men størrelsen og proposjonene i disse våpnene er helt unike og kan ikke beskrives med ord!

 

Derfor er det jeg anbefaler den som er til salgs her. om man da har en mage sterk nok til og holde ut ydmykelsen med at våpenet er kalibert om til 45-70NE

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre en del av disse fantastiske 400Purdeyene som har blit omkalibert da det ble vanskelig og få tak i ammo. Men størrelsen og proposjonene i disse våpnene er helt unike og kan ikke beskrives med ord!

 

Hei Morten.

 

Går vel å kamre om til 450 ne? Litt mer "riktig" det.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...