Jump to content

For mykje eller lite pressing? Hylsene kamrar ikkje!


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, oppdaga nett at eg ikkje fekk alle patronene til å kamra etter omlading. Kaliber 270wsm.

Sjekka dia, og eg hadde skrudd den inn vel 1/3 mot 1/4-til maks 1/3 som det står i ladeanvisninga. Lee dier.

 

Skrudde så litt ut, og dei neste hylsene kamra ok, sjølv om nokre var vel trege.

 

Spørsmålet er om eg kan ha pressa hylsene litt for mykje (eller for lite). Eg klarte ikkje sjå skilnad målt mot hylser som kamra greitt.

 

Alle hylsene blei drilla ned til normal lengde før eg ladde dei.

 

Tek gjerne i mot tips- det er litt bale med patroner som er trege å få inn i kammeret!

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

For det første bør du trimme hylser etter at de er presset om, de vokser på lengden ved helpressing.

 

Det som skjer når du justerer dien nedover omtrent som følger:

 

Før du skrur så langt ned at du flytter skuldra skjer det lite, halsen blir presset nok til å holde på ei kule, i realiteten driver du da med neck sizing. har du en patron med mye kon, noe du ikke har, vil kanskje noe av kroppen nederst på hylsa presses, i så fall tyter hylsa fremover i dien og vokser på lengde, også avstanden fra hylsebunn til skulder, og hylsa kan bli vanskelig å kamre.

 

Justerer du enda litt så du kommer ned mot skuldra vil hylsens "vekst" forsterkes enda mer og måler du en hylse som er presset maksimalt UTEN at skuldra er rørt vil den som regel ha "vokst" nok til at du ikke får kamret, du må enten backe ut og presse mindre (ren halspressing) eller skru videre nedover og presse skuldra tilbake.

 

Når du skrur lengre ned vil hylsens "vekst" stanses der skuldra treffer utfresningenfor skuldra inne i dien, og deretter vil den presses tilbake igjen. Du må skru langt nok ned til at skuldra kommer litt lengre tilbake enn den var da den kom ut av kammeret som en ren og uskyldig nyskutt tomhylse.

 

Det er ikke vanskelig å tenke seg hva som skjer om du ser for deg hylsa som noe litt bløtt og lett formbart.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Dette løses enkelt ved å skru HP-dia til den går mot hylseholderen, helt i bunnen altså. Skal du spare hylsene dine, så kjøp deg necksizer med bushinger og event. skru ut ekspanderknappen om du ikke trenger den. Da har du "råd" til å helpresse hylsene skikkelig så du slipper dette "klunderet" i framtida :) Litt avhengig av kaliber men som regel må du helpresse etter 3-6 omladninger. Dette merker du ved at bolten begynner å bli tung å lukke, da må du helpresse. Trimm hylsene etter helpressing da de strekker seg en del da. Mål helst kammeret ditt. Som regel tåles en del lengre hylser enn det som står i ladebøker. Man sparer seg ofte en del jobb her også da.....

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Sende meg gjerne PM, slik at eg forstår i detalj kva eg skal gjera (det var ikkje så uforståeleg, eg vil berre vera sikker på at eg veit kva eg gjer). Reknar med at det standard diesettet eg har heilpresser hylsene? Og går dei trangt no, lyt eg altså prøva å skru dia meir inn om eg forstår rett, og så prøva att. Men det vert igjen større belastning/slitasje på hylsene å gjera det slik, enn å kun neck-siza, slik eg oppfattar ein kan gjera 3-4 gonger mellom kvar heilpressing og slik oppnå mindre slitasje og lettare ladejobb.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Hei, har pressa hylsene endå meir, men framleis er ein del nokså trege å kamra. Sjølv etter eit par ekstra omdriingar på dia. Det blir merke bak på hylsene etter sluttstykket når eg lukkar dette. Verkar som om dei er tjukke bak (?), og det er ujamn overflate i overgangen hylse/hals på nokre av dei. Kan eg likevel ha pressa for mykje, eller ladd for hardt på forrige ladning? (Det var ingen trykkteikn, og hylsene gjekk lett ut att a våpenet etter skyting).

 

Er det for ordens skuld farleg å skyta desse hylsene på nytt? Eg vil tru nei.

 

Tek igjen gjerne mot forslag til kva eg skal gjera. Har lada ulike kaliber i mange år, men første gongen er får "trøbbel" av dette slaget.

 

mvh Lindu :wink:

Link to comment
Share on other sites

har opplevd at når æ setter kula og man har en die som skal krympe samtidig som man skal sette kula, så kan man være uheldig å sette krympedia forlangt ned. resultatet er at du trykker halsen ned en smule , noe som resulterer i at hylsa buler i overgangen mellom hylse og innsnevring til halsen. dette resulterer i at man får trøbbel med å kamre patronene. det at du får problemer med bare enkelte kan ha sammenheng med at du ligger i grenseland mhht krympedia(hvor hardt du krymper), og hylsene dine varierer på lengde(noen kan være skutt flere ganger enn andre uten å justere lengda på hylsene). du kan se dette på de patronene som ikke kamrer ved å legge en linjal langs hylseveggen å se mot et lyspunkt. da vil du se lysglimt mellom hylseveggen og overgangen mellom hylsevegg og skrå mot hals.

 

vanskelig å forklare med ord men legger inn et bilde etterhvert

2v9rqky.jpg

 

måtte overdrive litt med demopatronen for å få fram poenget :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"the unique duoble radius shoulder" er sånn som skjer om seaterdien blir skrudd for langt ned, om halsen(hylsa) er for lang eller sikkert andre ting, det betyr at halsen blir presset inn mot hylsa og skuldra får en fasong den ikke skal ha. Å treg (eller ingen) kamring kan bli resultatet.

 

løsningen er å skru seater dien noe opp. (eller trimme hylsene til korrekt lengde om de er for lange)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Får prøva å skyta hylsene ein gong, og så lada og passa på at seaterdia ikkje er for langt nede, og testa om hylsene då kamrar greit. Uansett har eg drilla hylsene ned til standard lengde, men i og med at det er "buler" i overgangen hylse/hals, tyder det gjerne på for mykje pressing og dermed ufasong på hylsene. Skal ta linjaltest etterpå.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Hei, hylsene utan kule går like tregt. Har vore svært nøye på total patronlengde og total hylselengde, så problemet ligg ikkje her, men truleg feil med pressinga.

 

Nye hylser med og utan kule glir lett inn og skaper ikkje problem, med same patronlengde/kule som dei omladde.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

En liten annen kontroll også:

 

Har du forsøkt å kamre uten tennhetter?

Jeg tok i litt for lite når jeg presset inn tennhetter en periode - og da opplevde jeg at jeg nesten ikke fikk lukket sluttstykket. Trolig er ikke dette årsaken til ditt problem, men det kan være greit å eliminere alle alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Er det dine egne engangsskutte hylser du presser? De skal jo til og med gå inn uten pressing :?

 

Å prøve hylsene uten pressing er jeg veldig for.De bør gå inn i kammeret igjen ganske lett. Jeg har vært ute for et kammer der hylsa gikk tregere alt ettersom den var rotert. Skyt et skudd, løft hevarmen og trekk tilbake sluttstykket kun noen mm før du lukker igjen. Prøv det samme, men roter hylsa litt og litt når du prøver. Hvis det er stor forskjell så er kammer eller støtbunn skjev, og da nytter det ikke med forsiktig halspressing. Jeg har blitt veldig begeistra for collettdiene fra Lee. Fornuftige ladninger i gode kammer kombinert med disse diene er en fryd å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...