Jump to content

Kaliber 20 vs kaliber 12 Vekt forskjeller osv.


gordon setter

Recommended Posts

For en rypejeger eller en jeger som skal gå langt og kansje bære med seg mye så teller vekt mye, og ofte grammene, da det fort baller på seg vekt når man putter sekken full for en jakttur litt lengre inn på fjellet en dit andre gidder å legge turen.

Og jeg har alltid likt kaliber 20, pga vekten i hagla, og lettere patroner, blir jo ofte noen esker skudd med på en sånn tur.

 

Husker så godt en sluttstykket.com som sa, hold opp et patronbelte med kaliber 20 patroner og et belte med kaliber 12 patroner og kjenn forskjellen på vekten, så skjønner du hvorfor jeg har valgt kaliber 20.

 

Vel, i dag bestemte jeg meg for å veie noen esker med både kaliber 20 og kaliber 12 for å finne ut om forskjellen var så stor.

Vel her er resultatet.

 

Kaliber 12/70 Vismuth nr 5 30g, 25 skudd vekt 1072.

normal_003_Redusert%7E0.jpg

 

Kaliber 20/76 Vismuth nr 4 (1-1/8 OS-32g??), 25 skudd vekt 1070.

normal_004-redusert.jpg

 

Kaliber 12/70 Bly nr 6 32g, 25 skudd vekt 1124

normal_005_redusert.jpg

 

Kaliber 20/70 Vismuth nr 4 28g, 25 skudd vekt 920g

normal_006_redusert.jpg

 

Synd jeg ikke hadde kal 12/70 28g patroner, og har heller ikke en hel eske med 12/76 patroner.

Men vekten på patronene er ikke stor som jeg trodde, tipper en eske med kal 12/70 28g kommer ganske nært 20/70 28g i vekt.

Så her var det ikke så veldig mye vekt å spare.

Vekten man sparer er nok mest det man bærer i armene, hagla, og her er det nok en 3-400g å spare, om man ikke går for en ultralight i kal 12 da.

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd,

Tror nok du har rett i at selve jakt besparelsen ligger i vekten på geværet, men der har tydligvis utviklingen også kommet litt lenger som Gåsejeger påpeker.

I hine hårde dager så var jo argumenet at en kaliber 20 magnum, gjorde den samme jobben som en 12/70, bare i et lettere våpen.

Noe som kan være interessant i disse 12/89 tider...

 

I western skytter miljøet er konklusjonen at kaliber 20 (Og her snakker vi lerdueskudd) sparker mer en kaliber 12. Først og fremst fordi selve hagla er lettere.

Link to comment
Share on other sites

Og med like gode haglepatroner så er nok kal 12, kaliber 20 overlegen pga større skudddekning.

Skuddbildet på 15-20 meter er betydelig trangere i kal 20 en skuddbildet til kal 12, og ved tidlig høstjakt og nære hold så kan nok 12'ern være forskjellen på bom eller treff.

Hmm må få prøvd å skyte med en ultralight.

Link to comment
Share on other sites

men der har tydligvis utviklingen også kommet litt lenger som Gåsejeger påpeker.

Tja, en velbygd førkrigsdrilling veier vel rundt 2,7-2,8 kilo. Dagens "spett" veier fra 3,2 og oppover.. Det har vel strengt tatt ikke funnet sted noen utvikling på jaktvåpenfronten de siste 100+ årene? Jeg regner ikke maskinproduserte masseproduserte våpen som utvikling, snarere tvert imot. Og nei, rettrekkere er også en riiiktig gammel oppfinnelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Lurer litt på den vekt forskjellen på 32g 12/70 i bly, og den 32g 20/76 i vismuth.

Er bly så mye tyngre, eller er det andre faktorer?

 

Ja, 32g bly er myyyyyyye tyngre enn 32g vismut :twisted:

 

 

Det blir som når vi var små og spurte folk om hva som var tyngst av 1kg bly og 1kg fjær....

Link to comment
Share on other sites

Litt input fra en helfrelst kal. 20-bruker:

Ja, det går an å få en lettvektshagle i 12 ned i samme vekt som en standardvekt 20 (forutsetter nå våpen av en slik klasse at baskylen er dimensjonert etter kaliberet), MEN min erfaring er at det går ut over balansen i våpenet. Konkret eksempel: Gå til en velassortert forhandler og prøv å svinge på to Beretta-hagler; en 686 i 20 og en UltraLight i 12. Begge veier 2,7kg, men 686-en har den balansen og førligheten som Beretta er kjent for mens UltraLighten føles vinglete. Vekten og dimensjonene må harmonere for at det skal føles riktig for meg i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...