Jump to content

Lite kikkertsikte?


M67

Recommended Posts

Med følgende spec:

- minst mulig

- forstørrelse innenfor ~4-14

- objektiv 20-40mm, 40 er mye i denne sammenhengen

- utvendig justering

- 0.1mrad justering,

- mildot retikkel

- mye justering dvs. >15-20mrad eller mer

- akseptabel optisk kvalitet, Falcon Menacen jeg holder i handa akkurat nå er vel omtrent nedre grense.

 

Hva fins? Er ikke til å legge skjul på at Nightforce NXS 2.5-10x32 er sikleutgangspunktet her, men den er litt over budsjett. En SuB med lignende spec- kunne fått lov til å buste budsjettet, men det fins ikke?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt. Jeg skal ha en kikkert på en Krieghoff ultra kombi 20/76 og 6x70R.Jeg skulle hatt en liten kompakt kikkert som gjerne gikk i en lomme og ellers lett og kompakt. Jeg må ha minst 7x . Kikket litt på en Leupold VXII ,2-7 men skulle gjerne hatt en som er enda mer kompakt og samme kvalitet minst som Leupold. Regner med at Europeiske blir for store /tunge og jeg vil gjerne ha 1" rør

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skriver hva du skal bruke det til, er det kanskje lettere for oss å hjelpe

JEg har nå igrunnen listet opp det jeg mener er viktig for meg til det jeg har tenkt å bruke det til... som er- alt.

Har hatt såpass mange kikkertsikter de siste 30 åra at jeg vet hva jeg vil ha - vet bare ikke hvem - utenom Nightforce - som lager det. 12-1300USD er i overkant akkurat nå, men jeg skrur heller på noe ordentlig ræl (eller stjeler Zeiss 2.5-10x42 fra ei annen rifle) og sparer til NF om det ikke fins noe i 3-800USD klassene.

 

Bruk Amatør, igrunnen alt ei rifle med noen grad av fornuft kan brukes til, og helst litt til. Jeg vil ha et sikte som funker i tett skog når elgen braser ut av bjerkekrattet, på en holme når skarven sitter 300m borte på en annen holme, på langholdsskyting når Vet|us roper "en mil venstre", på banen når jeg lurer på om en ladning går bedre enn ei anna. Skumringsegenskaper er uvesentlig.

Igrunnen ville en Zeiss DV 2.5-10x42 virka bra, men om det fins noe lignende som ikke er like dyrt, og har mildotretikkel, og helst er endel mindre.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er du vant til Zeiss på andre rifler, tviler jeg på du er fornøyd før du har fått på den NightForcen... Skal det fylle alle kravene dine er det ei smal kjøpergruppe og dertilhørende pris.

 

Kan du tøye deg opp på 42 mm objektiv er det flere muligheter. Da ville jeg holdt en kanpp på IOR igjen! En anelse over budsjettet, men en del nærmere enn NFen.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=14&subgid=16&wwwalias=ArtemisAS&pid=123

Link to comment
Share on other sites

JEg har nå igrunnen listet opp det jeg mener er viktig for meg til det jeg har tenkt å bruke det til... som er- alt.

Har hatt såpass mange kikkertsikter de siste 30 åra at jeg vet hva jeg vil ha

Det var ikke meningen å virke belærende, men spørsmålet var for ikke komme med forslag som er helt uinteressant. Etter at du har fortalt litt mer, ser jeg at mitt første forslag ikke er så aktuelt, og hadde heller foreslått noe annet.

 

Ulempen med NF 2,5-10x32 er at den veier over 500g, dvs den er liten, men ikke av vekt.

Link to comment
Share on other sites

Amatør,

Beklager tilbake, for å være skråsikker og kategorisk - noen må jo være det og :wink: . Forslå i øst og vest. Det kan jo finnes ting slev jeg ikke har tenkt på..

 

Sofus,

Den Vortexen var -, vel den røkker i "ha"-tarmen. Hadde den vært 2-8 hadde den vel vært i posten nå. Det hadde de seff ikke - 4x på topp er underkant. MEn 62mrad å skru på, det var saker det :shock: (For de helt spesielt interesserte så skulle det kunne heise ei .22LR kule forbi 500m 8) )

Uansett, der den jo både liten og lett. Mange andre fine sikter var det der også.

 

Min erfaring med Vortex begrenser seg til andre folks Viper og Diamondback håndkikkerter, og et vassent spotteskop jeg ikke husker etternavnet på - ingen av dem imponerte meg til 600USD for å si det forsiktig. Så: Erfaringer med Vortex kikkertsikter?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen egne erfaringer med Vortex sine produkter, men synes også at de nye viper pst'ene ser veldig interessante ut. Har derfor lest en del på snipershide.com og opticstalk.com...

 

Det virker som om de gamle viperene har slitt med dorull-effekt og ok glass. Den nye Razor HD får veldig mye skryt. De nye viper pst'ene skal vel ligge mellom de gamle og den nye razor hd'en. Forventningene er ihvertfall store på andre siden av dammen. Siktene skal være på markedet i juni/juli. så hvis du ikke trenger det med en gang kan det kanskje lønne seg å vente og lese noen reviews... Her er en post jeg lagde om viper med linker til en del diskusjoner på snipershide og opticstalk... http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=36716

Link to comment
Share on other sites

Lette mye etter tilsvarende kikkertsikte og holdt en knapp på NF'en, men tilslutt jenket jeg kravet til mil-justering og havnet på en Swarovski 3-10x42 med ballistisk retikkel og Moa justering - 360gram :mrgreen: Super kikkert kjøpt brukt fra statene for en reativt rimelig penge

Link to comment
Share on other sites

Eier ikke Vortex selv, men har prøvd en del. Og har hatt lyst på en helt siden jeg ble kjent med merket, ved å kikke gjennom en Razor håndkikkert. Mye glass for pengene.

 

Jeg er enig i at de fleste modellene til Vortex ikke har optikk i verdensklasse. I likhet med så mange andre Amerikanske kikket produsenter, satser de (etter min mening) for mye på lavbudsjetts modeller. Synes dog at optikken i Viper håndkikkert ikke er så alt for jævelig. Synes stort sett at kvaliteten stemmer med prisen. Av Razor lukter det gjennomtrengende kvalitet.

 

Jevnt over virker de fleste modeller godt skrudd sammen. Riflekikkertene jeg har vært mest borti er “gamle” viper modeller. Klikkene er faste og markante. Eiere av Viper sikter som jeg har vært i kontakt med, sier at de absolutt er til å stole på. Når det gjelder dorull-effekten, har jeg sett det være. Igjen synes jeg optisk kvalitet “stemmer” med prisen.

Når det gjelder nye Viper PST, har jeg stor tro på disse. Jeg er faktisk på randen til å bestille meg en, bare for å prøve…klø klø klø.

 

Liker til et par testrapporter som jeg kom på i farten. ("Gamle" modeller)

 

En seriøs: http://www.longrangehunting.com/articles/vortex-viper-4-12x40-scope-review-1.php

 

Og en litt uhøytydelig:

Link to comment
Share on other sites

Ja, den er dårligere enn Zeiss men så koster den mye mindre også. Weaver GS er laget på samme fabrikk som Bushnell 4200/B&L 4000. Jeg har selv en W GS 6,5-20x40 som fungerer bra nok til det jeg bruker den til. Jeg ser ikke forskjell på glasset i Bush og Weaver GS.

 

Bruksmessig blir det etter mitt syn mindre og mindre forskjell på kikkertene i 1. og 2. divisjon. Jeg tror Zeiss Duralyt kommer til å lage helvete for kikkertene i 1.div. Duralyten har imidlertid ikke mildot retikkel, utvendige tårn og 3-12x42 men det er lov å håpe. S&B og Swaro må sove dårlig om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...