Jump to content

Varmskyting av lyddemper


Sauer3006

Recommended Posts

hei skal kjøpe meg en lyddemper til rifla mi, valget står mellom a-tec ctm4 og tmm4. tror det blir en av de. men jeg lurer på en ting. hvor mange skudd kan man skyte etter hverandre, uten at demperen blir så varm at den kan ta skade. tenker da på banen hvor man må skyte 15 trenings skudd for å skyte opp til prøva. går dette bra eller kan det skade demperen. har søkt mye rundt på kammeret og google, har finni mange tips, men ikke noe om antall skudd før demperen blir for varm.

Link to comment
Share on other sites

For varm til hva? Den kommer ikke til å gå istykker med det første med mindre du tenker på å montere den på en MG3 og har godt med remser..

 

Når "hva" er definert så vil antall skudd før demperen er for varm også avhenge av kaliber (kruttmengde).

Link to comment
Share on other sites

Er vel vel ikke temperaturen på demperen som gjør noe presisjonen. Temperatur på pipa påvirker, mens varmeflimmer fra demperen påvirker siktebildet. Presisjonen er den samme, du bare ser blinken på feil sted, og oftest litt dansende... For jaktmessig presisjon er det ofte nok å skru ned forstørrelsen littegrann, så klarer du fint noen skudd til!

Link to comment
Share on other sites

det jeg mente var at om demperen ble så varm etter 15 skudd og dette ble gjort noen ganger, ville føre til at levetida til demperen ble kraftig redusert. men det er vel kanskje ikke noe problem. en ståldemper er jo mer holdbar, men vil helst ha den så lett som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Det må da være en eller annen luring som kan mene noe om dette. Jeg har en Cmm6 på en ar. Den blir ofte skutt relativt varm... blå :twisted: Hvor varm er den da ca? Kjøles tidvis ned ved å dyppe i vann/ snø. Hvordan påvirker dette stålet? Alt funker like bra enda med denne bortsett fra at o-ringene mellom de to første modulene har brent opp. Aldri hatt noe problem med rust eller at den sitter så hardt i modulene at det må brukes verktøy for å få den av. Bruker kobberfett på gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 3006,

 

Demperen din er ikke varm etter 15 skudd :wink:

 

 

Den blir ofte skutt relativt varm... blå

Vanlig karbonstål blir blått rundt, eller litt i overkant av 300°C.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...