Jump to content

Hvilket kaliber til rev?


rubenkl81

Recommended Posts

Go kvell folkens.

 

Da var tiden kommet for å mase litt igjen.

 

Eg skal gå til innkjøp av ei howa 1500 kaliber 308w.denne skal brukes til jakt på sel,samt skal eg bruke den på revejakt.

 

Første spørsmål.

 

Er dette kalibret skikkelig overkill på revejakt eller går det greit?

 

Tanken var at eg ville berge litt av skinnet på den også,ikke skyte den i filler.

Har sett litt på norma Jaktmatch patron som skal være " brukende " til jakt,vertfall på større fugl,kan denne være ett greit alternativ vis en vil ha litt skinn igjen eller "må" eg bruke blyspiss.vet det er lovelig med helmantel men hvordan er det med dødeligheten med disse,vi jo ha en så human avlivning som overhode mulig.

 

Så neste!

 

Eg går å leker med tanken om å kjøpe ett mindre kaliber til bruk på rev,gås og orrfugl.

 

Er det noen som kan anbefale ett kaliber her.

 

har sett på 222,223,22-250 og 243.

 

men har ikke peiling på hva som er best av disse til denne type jakt.

 

Kan noen hjelpe meg med dette?

Link to comment
Share on other sites

Funker fint med .308 på rev. Trege kuler i forhold til .223 og andre .22-kaliber, sparer skinnet en del. .243 gjør vel også jobben veldig bra med tanke på hastighet på kula. .223 og resten vet jeg ikke så mye om, overlater til andre å gjøre godt for de. Kommer vel til syvende og sist an på hvilken ladning og kule du har. Helmantel er ikke akkurat det beste på rev. Har en tendens til å kunne løpe litt etter treff.

Link to comment
Share on other sites

Eneste bakdel med 308 kontra småkalibrene er at du ikke klarer å lade patroner som ikke gir gjennomskyting. Det krever uansett en del prøving og feiling, og at reven kommer på ca samme hold hver gang (åtejakt).

 

En helmantel gjør jobben, men treffet bør være godt for at utraset ikke skal bli alt for langt. Eller så kan du velge ei solid premiumkule som vil ekspandere littegrann, men ikke så mye at den gjør veldig stor skade i en rev. Konvensjonell blyspiss kan fort gi mye søl...

Link to comment
Share on other sites

noen som har noen typer av premiumkuler å anbefale som eg kan prøve?

 

Eg lader ikke selv siden eg er fersk med riflejakt..

 

Har også sett på endel filmer om revejakt hvor de skyter de i hodet,er klar over at det ikke er det beste men om en får gode treff i skallen må det jo være greit med en helmantel eller?

 

Er ikke åtejakt eg skal ut på men lokkjakt,synes det er skikkelig fasinerende,siden reven er noe av det lureste dyret vi har å jakte på.

Link to comment
Share on other sites

Har forsket litt på rødpelser i vinter, og 22-250 er kaliberet jeg har brukt mest,det sprenger regelrett reven med V-Max. Så kom dagen at jeg fikk tilgang på 45/70, denne ble med ut, og Mikkel kom på lokk, smellet gikk og mikkel veltet, pels fin (ett stort hull på hver side bare) Så kjøpte jeg inn barnes tsx 150 grains til .270, og hadde kjempeforhåpninger til fin pels med dekning av litt avstand, åtepostering fra 150 meter skulle gi en perfekt pels og jobbe med, mikkel kom, smellet gikk og skuffelsen var stor da restene av mikkel var snytt ut av nesen på 22-250. Ja det er humant, men man får ikke benyttet pelsen, min opplevelse er at lav hastighet er avgjørende. Vurderte å teste med jaktmatch, men lover og regler settes over mitt ønske om en fin pels. Leser her at helmantel er lovlig, er det det ?

Link to comment
Share on other sites

jaja, du har nu alt egentlig fått svar på spørsmålet. Men jeg har gjort meg noen tanker omkring revekaliber og bevaring av pels..

 

Jeg har sett for meg enten en 17 kaliber med høy hastihget, eller ett eller annet grovt pistolkaliber fra kal 38 og oppover med blykuler i moderat hastighet.

En 44mag med demper og tung blykule burde stoppe rev uten å flå den samtidig! Men funker kanskje best på åte eller lokkejakt der man har mulighet til å forberede seg på skuddavstand.

 

Det jeg har egen erfaring med er .224kaliber våpen og 35grains V-max i 1100+ ms, dette funker.

Med 50grains har jeg observert både på egne rev og andres at det blir litt hipp om happ. Noen rever er hele etterpå, andre definitivt ikke.

 

Har og skutt ett par rev med 30 kaliber, konvensjonell blyspiss og ca 800ms utgangshastighet. Det var ikke noe særlig å begynne å flå på...

 

Har ikke prøvd fmj i noen kaliber, men ett par eldre revejegere jeg har snakket med sa at de foretrakk 22lr framfor FMJ i 30kaliber! Som sagt, dette er ikke egen erfaring, men de gutta der jakta rev for pelsens skyld på 60 og 70 tallet.

Link to comment
Share on other sites

har skutt en del rever og vil fraråde bruk av helmantel, nesten uansett kaliber. kuler som ikke ekspanderer på noe vis er lite egna til jakt etter min mening.. da kreves det kirugisk presisjon på skytinga og vet ikke om så mange som kan den øvelesen(bortsett fra endel som skryter av selv).

 

skal man ta vare på skinn er det 17 hmr eller hagle som gjelder. med de prisene som er på reveskinn trenger de fleste ikke mer enn 1 til utstopping etc.

Link to comment
Share on other sites

Bruker oryx i 6,5x55 og skinnene er fullt brukbare etterpå, klart en kan være uheldig men pleier bare å være ett ca 3 cm hull på andre siden, ikke noe problem å sy det igjen. Selvfølgelig mer ideelt med ett 17 cal men det har litt snevrere bruksområde til andre ting igjen....

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan du velge ei solid premiumkule som vil ekspandere littegrann, men ikke så mye at den gjør veldig stor skade i en rev.

 

Refererer tid denne igjen,noen som vet av slike kuler i 308

 

navn på de slik at eg kan søke de opp.

Link to comment
Share on other sites

Eller så kan du velge ei solid premiumkule som vil ekspandere littegrann, men ikke så mye at den gjør veldig stor skade i en rev.

 

Refererer tid denne igjen,noen som vet av slike kuler i 308

 

navn på de slik at eg kan søke de opp.

 

 

Trophy Bonded, Swift Aframe, Rhino... Sikkert Oryx og lignende også, i 308Win hastigheter burde det gå greit også kanskje...!?! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ville satsa på ei homogen kule ala tsx i 308. Problemet er at du skyter som oftest igjennom reven med varmintkuler i 308. Ei homogen kule ekspanderer ikkje så voldsomt i en rev og du slipper blodsølet og det stykke store utganghullet som du gjerne får med kuler som oryx og andre lignende blyspisskuler.

Link to comment
Share on other sites

Skaut 4 rev en høst med 150 grs swift scirocco II i 308win i ca 800 m/s på 60-100 meters hold. Det ble relativt mye søl. Oryx er vel litt i samme kategorien som sciroccoen når det gjelder ekspansjon?

 

 

Vil nok tro at Oryx og sciroccoen stiller i samme klasse.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

normal_sabotblink.jpg

 

dette er min revemedisin. ei v-makskule i cal.22 i en sabot ladet i en 308 win. lett kule, flat kulebane og brukende presisjon.

 

bildet er testskutt på 75 meter med tofot på en 10m luftgeværblink uten å skru siktet som er innskutt med en 180grain oryx

Link to comment
Share on other sites

.222 eller .223 ladet med lette varmintkuler ala 30 grs Berger eller 40 grs Vmax skal ikke gi gjennomskyting med riktig treff midskips, i hvert fall på voksen rev. Disse kulene betinger stort sett at man må lade selv. Tror det er mulig å få tak i ferdigsnekret Vmax, men har aldri sett de i butikk. Hvordan .22-250 er mot pels med samme kuler vet jeg ikke, men det skulle vel bli bra det og tenker jeg, da kula fragmenterer øyeblikkelig i smellen.

 

Interessant sak, den Sabot'en. Ser jo ut som om det var grei presisjon det der, men har hørt ymse om presisjon før.

Link to comment
Share on other sites

fikk sente senter avstand på 10mm på 75 meter, men det skal sies at det er testet ut utallige forskjellige ladninger for å skreddersy/tilpasse den til MIN rifle.... ikke sikkert den går like godt i andre rifler med same ladning. nå trenger æ bare i eske patroner ekstra i sekken for også å ha ei varmintrifle med meg på elgjakt om det skulle dukke opp et varmintmål.

Link to comment
Share on other sites

dette er min revemedisin. ei v-makskule i cal.22 i en sabot ladet i en 308 win. lett kule, flat kulebane og brukende presisjon.

 

bildet er testskutt på 75 meter med tofot på en 10m luftgeværblink uten å skru siktet som er innskutt med en 180grain oryx

 

Hvor har du handlet sabots? Og hvilken presisjon får du med dem?

Link to comment
Share on other sites

skal du bruke små kaliberne med lette kuler for å unngp gjennom skyting, så bør du vel ha et løp med høyere stigning. da er det ikke så enkelt å¨få kjøpt ammo som går godt. er ikke bra med 55 grain i et 1 til 16 løp

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det meste men er du veldig opptatt av og ikke få store hull i skinnet er som jeg før har skrevet 17 Rem. absolutt min favoritt . Bogskudd med 20 -25 grain kule gir ikke gjennomskyting hvis det ikke er vanvittig nær avstand . Ellers har de andre innleggene svart på resten. Effekten er knall og fall på stedet ALLTID (så fremt man treffer) :D

NB: 17 Rem. betinger at du lader selv hvis du ikke er heldig for den er litt sær i mange piper men man finner alltid det optimale . Lykke til . :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...