Jump to content

Ruger vs S&W


Gninni

Recommended Posts

Ruger Readhawk i 44. mag med 7,5" løp eller SW mod 629 med 5" løp

 

hva ska en velge?

 

Rugeren lengre siktelinje men med avtrekker som er orginal

eller sw mod 629 kort siktelinje men letter og få et bra avtrekk

 

noen som har en mening rundt dette? :?

Link to comment
Share on other sites

Uslitelig, kontra....?

 

Svaret er ikke gidt uten videre, rugeren spiser alt den får av kraftige ladninger, og ber om mer. År etter år. Kan man si det samme om Smithen?

 

For å si det enkelt, jeg sliter med akkurat samme vurderingen som trådstarter. Jeg begynner å helle mot problemfritt våpenhold (børsemakere virker generelt å vere dyre, trege, og upålitelige). Og da virker Rugerene mer og mer inntresange.

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen merkelig grunn har jeg oppdaget at det origianle redhawk grepet passer mine labber ganske godt (Og det er det ikke mye annet som gjør, orginalt.) Men det finen mye fint i erstattnings...

 

Jeg har verdt borti redhawker med meget bra avtrekk, men kanskje ikke på høyden av det som en godt tunet S&W kan ha. Men om det er på det nivået at det virkelig spiller en rolle tviler jeg på. På den andre siden er det mange fler som kan gjøre en smith jobb kontra en ruger jobb.

 

Du skriver 629 med 5".... Er det en dx eller calssic med full lugg? det er i så tilfelle en av de mest sexy .44 mag revolveren jeg vet om.. men det kan være litt utfordring å få faktor i det kortere løpet (Har det blitt meg fortalt) Jeg har hatt faktor og vell så det i 4" S&W m29.

 

Redhawken vil kanske bli litt ung i felt løypa, hvor den skal holdes mye. Det kan være en fordel mtp rekyl men en ulempe med mtp stødighet. Og som andre har sagt, Redhawken er et betydelig sterkere våpen som tåler mer bruk en Smith.

 

 

Men.. skulle jeg ha valgt og det sto mello en straight 7'5" redhawk og en 5" 629 Classic med full lug hadde jeg valgt 5" til magnum 2 felt. Først og fremst for at Smith'n er penere og jeg syns 7,5" blir litt langt å stå å veive med. Desuten er ikke magnum kravet i NSF så sinna at jeg ville vært direkte bekymra for slitasje.

Derimot så skyter jeg mest inamri sinna ladninger i mine DA .44 revolvere og da er det ruger som teller. (Til Metalsilhuett)

Link to comment
Share on other sites

Uslitelig, kontra....?

 

.

 

 

Det er vel ingenting som er uslitlig :roll:

 

Vedlikehold spiller en rolle, fornuftige ladninger (ladningene er innenfor max grensen) en annen.

 

Hvem skyter maxladninger alltid ?

Gjør du det, så kjøp en moderne singleaction i stedet :!:

 

 

Kikk rundt deg på stevnene, hva er det gutta bruker og hva er det lite av, der finner du svaret på hva du skal kjøpe :D

 

Kanskje velge en med et litt lengre løp enn 5 tommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kikk rundt deg på stevnene, hva er det gutta bruker og hva er det lite av, der finner du svaret på hva du skal kjøpe

 

Det er ikke nødvedigvis en god pekepinn. (som Skjøttarstugu har demonstrert i denne tråden)

Det er som måtte heie på rosenborg bare man tilfedligvsi bor i trondheim.

Smith's dominas i Norge slylder tilgang på våpen og at ikke så mange har vurdert andre også gode alternativer. Samt at du selvsagt får et bra avtrek enkelre på en smith.

 

Det er vel ingenting som er uslitlig

Nei... men det er forskjell på 10.000 skudd og 100.000 skudd mellom behov for service.

Hvem skyter maxladninger alltid ?

Gjør du det, så kjøp en moderne singleaction i stedet

Nå ligger nok ikke rugers Redhawk og super redhawk noe bak rugers singleactionrevolverer i sklitestyrke. Og i felt løypa er DA en fordel skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Ikke egentlig, For det er de aller færreste som skyter 10.000 skudd med en og samme revolver. (jeg begynner nok å nærme meg på et par...)

 

Smith har bedre avtrekk, er mer elegant og også høyere gjensalgsverdi i Norge.

Men Rugeren tåler mer og er ikke så mye dårligere i forhold til avtrekk som enkelte innbiller seg. Men skal man skyte tusenvis av av tungt ladde skudd er nok rugeren å foretrekke fremfor Smith.

 

men som jeg skrev høyere opp i tråden... det er meget mulig jeg vill ha valgt en smith kontra riger for å skyte magnum felt.

Link to comment
Share on other sites

Noe som er ganske morsomt er myten om at Ruger tåler mer en S&W. For de som husker den artigste delen av denne krigen i Amerikanske våpen blader som kuliminerte med at S&W laget en ruger rewolver i biff, satte på et ruger grep og la den på en tallærken med tilbehør. Bildet hadde teksten. "When i comes to steaks, bigger is better". Det eneste som er bevist er at cylindern på ruger, kan ta ørlittegrann lengre patroner da den er lengre.

 

Ingen har noen sinne vært i nærheten av å bevise at den derimot tåler mere trykk. eller at låsedelene for tønna overhodet skulle tåle noe mere bruk.

 

Undertegnede har både Ruger og S&W Revolvere, og finner begge særdeles sjarmerende.

 

Dokumentasjon og bevis takk :P

Link to comment
Share on other sites

"det idiotiske hakket", altså utfresningen for bolten som låser csylinderen, er plassert litt mer optimalt på ruger enn hos smith. en kan måle godstykkelsen, og trekke sine egne konklusjoner.

 

dessuten har rugers nyere DA-revolvere skikkelig låsing av kranen, noe smith og colt ikke har. smiths "kvasi-låsing" i forunten av utstøterpinnen er ganske tvilsom, skjevheter i utstøterpinnen kan føre til dårlig linjering av kammer/pipe.

Link to comment
Share on other sites

Smith & wesson anbefalete en gang i tiden å ikke bruke 125 gr kuler i K ramma på .357 mag nivå, og at L ramme derfor ble konstroert som en mellom ting for å tåle mer. At 586 / &86 er solide revolvere er det ikke noe tvil om, men de har en noe mer delikat avtrekker mekansime.. Personlig har jeg sett langt fler sliten og utskutte Smith & Wesson revolvere en jeg har sett rugere. På den andre siden har jeg set adskillig fler S&W revolvere en Ruger.

 

Myten om at ruger er sterkere har nok kommet på grunn av noe... og det er unektelig et faktum at ganske mange ladebøker har egne ladedata for ruger revolvere som er friskere en maks for s&w revolver. (Lymans F.eks om du trenger bevis)

 

men jeg vil påpeke at hverken jeg, eller noen andre i denne tråden har påstått at ruger er bedre en S&W. Revolveren har forskjellige egenskaper og er hver seg sterkere på enkelte punkter en den andre.

 

Derimot er det noen som har kommet helt udekt med påstanden om at Ruger er dårligere en S&W, og det er langt i fra sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Har gått litt grundig til verks og funnet en ting som er soleklart bedre på Ruger enn S&W, og det er den vederstyggeligheten av et nøkkelhøl i ramma på S&W. Før det forsvinner, vil jeg ikke kjøpe ny S&W igjen av prinsipp.

 

Like tåpelig hos Ruger er politikken med at noen deler kun er "factory parts", og en må kjøpe av andre enn fabrikanten for å få levert. Eksempelvis tønner, mens S&W har alle deler i salg.

 

Når det gjelder den moderne versjonen av triple lock systemet til S&W så har det nå godt over 100 Års dokumentasjon på funksjonalitet. Jeg har sett mange ødelagte selv ja, men kun på grunn av sjimpansemishandling. Ikke skyting.

 

Samme når det gjelder låsedelen som evert her referer til, aldri sett en veltilpasset original som er i det hele tatt slitt. Derimot en masse vinduer som er "åpnet og Tunet" osv av samme sjimpansene som nevnt ovenfor.

 

Når det gjelder ladedata, er det min oppfatning at dette skyldes COL, pga ekstra lengde på tønna, Og da særlig ved 300gr + kuler. Videre at det finnes en god del S&W kopier på markedet, rart at eksempelvis Taurus ikke har kopiert Ruger ennå, men tipper det er rett rundt hjørnet.

 

De opprinnlige fabrikktrykks standardene som ammo ble levert til i både 44 og 357 var alle i nærheten av taket som SAAMI anbefaler. Lyman holder seg igjen pent innenfor dette, så jeg kjøper ikke den uten videre.

 

Så i og med at S&W kun er aktuelt på bruktmarkedet, så kommer jeg i markedet for en Super red. i 9,5" bare tantene i blått blir litt grereie å ha med å gjøre :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle også gjeren hat en super redhawk til... men det ser ut til 2 holder i føge tante politi. :twisted:

Forøvrig har det ikke vært noe kjempeproblem å få tak i tønner til ruger, her i Norge. Men jeg skjønenr veldig godt hva du mener.

Jeg vil vel ikke påstå at den ene er bedre en den andre. Menb jeg har nå endt opp med at stemmene i hodet sier at jeg skal bytte alt inn i ruger.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fra Handloader nr 265 (nåverende):

 

Fritt oversatt:

Av Brian Pearce

 

Ruger Blackhawk, Redhawk, S&W models 29 og 629 og andre, lader patroner av tilsvarende lengde (1.757"). Slik at 44+P ladninger beregnet for Ruger, kan komme i svakere revolvere.

 

Dagens Sami er på 36000 psi, den gamle var på 43500 CUP

 

Ved diskusjon om Ruger Redhawk ladninger med amo produsenter, ser disse ut til å ligge på 43000 til 48000psi.

Dette er 44 +P amo, merket Only Ruger redhawk

 

Ruger antyder at ladninger fra 43000 til 48000psi, gir 100% margin.

For den som lurer, er disse ladningene for bruk til jakt. Redhawk og Super Redhawk er forøvrig konstruert av Bill Ruger for storvilt jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noe som er ganske morsomt er myten om at Ruger tåler mer en S&W. For de som husker den artigste delen av denne krigen i Amerikanske våpen blader som kuliminerte med at S&W laget en ruger rewolver i biff, satte på et ruger grep og la den på en tallærken med tilbehør. Bildet hadde teksten. "When i comes to steaks, bigger is better". Det eneste som er bevist er at cylindern på ruger, kan ta ørlittegrann lengre patroner da den er lengre.

 

Smith & wesson eventuelle reklamestunts og semantikk er vel kanskje ikke det beste sannhetsvitne på rugers kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker min SRH 7,5" til Mag 2 og jakt - og synes at løpslengden er perfect :) .

Den har et Hogue-grep som "tar" det meste av rekylen, samt Millet baksikte og fiber forsikte.

 

Har hatt et par 29`er hvor tønna omtrent ikke stoppet :?

T.o.m. ved skyting av fabrikkammo - levde tønnene i sin egen verden :roll:

Men det er jo noen år siden jeg hadde de.

 

Min nydelige "nymotens" 29, 4" med tunet avtrekk (av Norèn) - ville nok blitt feltrevolveren hvis den hadde noen tommer lengre løp.

 

Med harde 300 gr. ladninger (som ble brukt på Afrikajakten i fjor) - holder tønnen sin posisjon :)

Link to comment
Share on other sites

SS Hunter 8)

Beklager, jeg er politiker soenn...

Poenget, nei jeg mener ikke at Ruger er 10 x bedre en S&W. De har begge fordeler og ulemper.

Jeg "samler"ikke paa ruger fordi der er "best" men jeg sysn de er interessante, og de er solide og driftsikre revolvere.

Link to comment
Share on other sites

En slags oppsummering, eller noe i den retningen....

 

Smith: Mest "kurant", lettest å få tak i allskens trimmedeler og stæsj til, lettere å få til et nydelig avtrekk på men kanskje litt svakere i konstruksjonen enn Ruger. Det kryr av folk som kan skru på en Smith.

 

Ruger: Litt "sterkere" konstruksjonsmessig for de som liker å gi våpnene grisebank over lengre tid, ikke så kurant når det gjelder trimmedeler og stæsj og ikke så enkle å få til et nydelig avtrekk på. Det kryr ikke av folk som kan skru på en Ruger.

 

Skal man bruke revolveren til kos og magnumfelt holder en Smith i bøtter og spann siden man ikke trenger de mest perverse ladningene for å holde faktorkravet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Går for S&W 629, blir nok den letteste veien til et godt avtrekk.

Er til mag 2, satser på at det går greit å klare faktor kravet, er jo en del med 6" løp som klarer faktor kravet uten at det blir umennesklige ladninger

 

Har skutt mag 2 med en Ruger BH og det er historie.

Link to comment
Share on other sites

Det er liksom slik jeg har tenkt jeg også - men så har det vist seg at jeg må stille og skru i div. retninger når jeg skal skyte det ene eller det andre programmet :? .

Og da har det endt opp med et våpen til hver gren :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...