Jump to content

wide view kikkersikter?


Norrøna

Recommended Posts

Har en gammel weatherby 4x40 liggende, med såkalt "wide view-objektiv" Den sto på mauseren når jeg fikk den, og var med på et par-tre elgfall, fungerte egentlig veldig bra, men ble byttet ut i en 3-9x40 for noen år siden. Siden har den ligget bakerst i skapet, helt til jeg kom over den her om dagen igjen.

 

Så til spørsmålet, eller spørsmålene, jeg undres over:

Har dette objektivet noen fordeler, eller er det ulemper jeg ikke tenker over? Har ikke sett i noen andre kikkertsikter med slikt objektiv, og verken conquest`n eller trijicon`en har slik, og optikkmessig er det vel urettferdig å sammenligne dem uansett. Er det kikkertsikter idag som blir levert med wide view-objektiv?

Jeg innbilte meg at jeg hadde større synsfelt med weatherby`en, uten å foreta noen spesiell test på det.

 

Og for den saks skyld, noen som vet hvem som har produsert disse kikkertene, at de er lisensprodusert tar jeg som en selvfølge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er objektivet nærmest flatt på over - og undersida, slik at siktet kan monteres noe lavere? I såfall produserte Redfield noe lignende for en del år siden, og jeg mener den serien het Widefield.

 

Weaver har lagd en modell som er motsatt, der okularet er "flatt". Har en gammal Weaver K3, fast 3X20 med stålrør, liggende her som gir "tv-bilde" til tross for at objektivet er rundt.

Link to comment
Share on other sites

Har to slike sikter. En kan vel kalle det "wide-screenskjerm"!

 

Mine to er et gammelt Tasco 4x40, fra ca 1980 vil jeg tippe, og en Sava Sporter 3-9x40, fra ca 89 vil jeg tippe (riflene er så gamle, og tipper siktene ble kjøpt til riflene da)

 

Er nok en vanesak, denne typen sikte, men selv har jeg synes de har vært gode å se gjennom. Føler at synsvidden er større, men det er muligens bare i hodet. Noe jeg har syntes har vært en fordel er at det ikke er dorulleffekt. I de to billige mine er det ikke det i hvert fall, men om det er pga "widescreen" er en annen sak. Det er ikke så nøye hvordan jeg holder øynene i forhold til okularet. I min nye Zeiss Conquest 3-9x40 er dette mye verre. Her må man treffe ganske så rett på, ellers blir det som å se gjennom sugerør, særlig på høyeste forstørring. Savaen er bedre her faktisk. Linsene derimot...

 

Er for øvrig usikker om det at man ikke må sentrere blikket hundre prosent for å få godt overblikk, at det kan være en ulempe i forhold til syn, retikkel og mål (eh... paralakse eller noe slik, som jeg ikke er i stand til å lære meg hva er.). Hvis man ikke sentrerer blikket, kan vel trådkorste havne litt utenfor der man sikter osv... Etter at jeg byttet ut Savaen med Conquesten skjøt jeg bedre umiddelbart (men har bare rukket skytebanen en gang etter dette). Mulig det kan ha noe med det jeg prøver å si her?

 

Før jeg gjør meg bort fullstendig, får noen andre ta over slike tekniske ting! Jeg bare ligger og glor gjennom røret jeg... :oops:

 

Mener å ha sett slike kikkertsikter til salgs, men husker ikke navn eller hvor, så det skal være mulig å få tak i om man leter litt (eller mye).

Link to comment
Share on other sites

Forklarte meg nok dårlig, både objektivet og okularet er rundt utvendig, men "bildet" ser mer ut som ett tv-bilde, hvis du skjønner hva jeg mener.. :)

 

Har vært borti dette jeg også, mener kanskje jeg har ett liggende et eller annet sted. Jeg mistenker vel egentlig at det er en måte for å kunne gjemme "leamikk" i topp og bunn av siktet (kanskje spesielt i toppen). Et x40 av denne typen er jo x40 i bredden og kanskje x32 i høyden, dvs mindre lysgjennomgang enn andre "normale" x40-sikter...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, det var egentlig det jeg regnet med.. :mrgreen:

 

Men merkelig nok føltes det som om det var bedre synsfelt med "wide view".. Kansje så enkelt som at "bildet" var lengre i bredden enn høyden, var nok til å lure hjernen? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...