Jump to content

Hjemmelading


Gallo

Recommended Posts

Skal anskaffe meg en kronograf hva kan dere anbefale?

Siden jeg har fått meg drivende hund har jeg skaffet meg en drilling :D (guttedrømmen) :D i 7x65R.Har tenkt å lade med 10,1 g Oryx som en alround ladning til rådyr,Hjort og elg,Hva mener dere?

Vanligvis jakter jeg med 375 HH ladet med 250 grains Swift,alle dyrene har ramlet i smellen med minimal kjøttødeleggelse.Men i fjor skjøt jeg to hjorter med 6.5x55 i 10.1 g Oryx,har aldri hatt så mye blodslått kjøtt med 375,kansje tilfeldig? Har noen erfaring med Oryxen?

Skal begynne å lade for en kompis i 7mm Rem Mag.Har tenkt å bruke 160 grains Swift.Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De fleste kronografer hos midway eller hjemmelading.no funker fint.

 

Når det gjelder ladedata til ditt kaliber kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med annet enn å sende deg videre til lapua evt. normas hjemmesider....(alt etter hvilket krutt du skal bruke9

 

Personlig liker ikke jeg Oryx, da jeg synes bly til storvilt er noe dritt. Men Oryx er en populær kule og den funker nok til sitt bruk.

 

(Og ja, det er MIN personlige mening)

 

Lykke til videre!

 

Mvh.

 

Xprez

Link to comment
Share on other sites

Kronografer ja, alle på markedet er i praksis gode nok. Alt koker ned til hvordan den skal brukes.

 

Super kronografer med sine mange muligheter, og funksjoner, fungerer fantastisk til utvikling og seriøs testing. Gjerne koblet opp til laptopen, men er dette det de fleste av oss egentlig trenger?

 

Jeg har selv hatt den største Chrony (Gamma), og solgt den (for komplisert bruk av knapper og menyer, samt sinnssyk pris på pc adapter). Og siden jeg til tider er litt (ok, seriøst mye :oops: ) gadget freak, har jeg i dag en CED M2 som jeg liker uendelig mye bedre.

Men denne er det ikke bare og bare å trive under armen for å sjekke tre patroner for å se om amoen holder faktor krav til militær eller Mag1 felt. Til det bruket blir en kamerats noe enklere Chrony brukt, selv om den med sitt løse display også er litt vel mye å styre med (men den kan settes på en kant og brukes, min CED M2 må ha ett kamerastativ for å kunne brukes).

 

Men hva trenger nå egentlig menigmann en kronograf til?

 

I langt de fleste tilfellene, for å få avlest hastigheten på ett relativt lite antall skudd. Ett par tre ganger om året i snitt. Og da er antallet skudd som skal gjennom, blir så lite. Er der ikke noe stort behov for avanserte funksjoner i en kronograf, man gjør like enkelt beregningene selv på papiret.

 

Derfor har jeg bestemt meg for at jeg skal ha meg en kronograf til, og har satt opp en liste over ønskede spesifikasjoner til min ultraportable kronograf.

 

Kronograf til hurtig og enkel bruk:

1: Enkel og udelt.

2: Må kunne stå støtt på en plan flate (må kunne brukes uten kamerastativ o.l).

3: Fastmontert display (først og fremst for pistolskyttere, for bruk på rifle er løstagbart display eller ledning til laptop veldigt ok).

4: Solide og lett montert siktepinner, samt solskygge.

5: Rimelig.

 

 

Alternativer som skiller seg ut er de rimligste Shooting Chronyene, kansje helst model Alpha (den røde) og ett noe dyrere alternativ CE Pro Chrono Digital kronografen.

Spesielt den sist nevnte, virker svært inntresang bruksmessig. Virker lettbrukt, og for en liten penge kan man koble laptopen til den med lang kabel (ikke av de helt billigste, men virker å være mye for pengene). Det er nok den jeg kommer til å kjøpe som daglig kronografen. :wink:

Bruksanvisning CE PRO Digital

Bruksanvisning Shooting Chrony Alpha

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, har en Crony F1 (kostet 600.- ved egen import fra Canada)

 

Det er den enkleste Crony`en og er helt topp til mitt bruk, dvs testing av pistolammo for å sjekke at den holder faktorkravet.

 

Jeg gjør det slik at jeg regner ut minimum hastighet jeg trenger for å holde faktoren, så er det bare å skyte.

Hvis alle er over er ok, så fremt de ikke er laangt over feks + 200 fot, da reduseres ladn litt.

Er det en som er under, feks 1 av 10, ser jeg på hvor mye over de er, de som holder, er det bare lite grann over, må ladningen økes en liten anelse :D

Link to comment
Share on other sites

Husk det er gjennomsnittet av 4 (kan bli 3 om første kula som måles ikke holder vekta), som gjelder ved faktor måling. Men det er klart, to close for comfort er det jo noe som heter. :wink:

 

En Chrony F1 gjør jobben, men jeg ser også at CE Pro Chrono Digital selges av Hjemmelading.no for en fristende pris.

 

OBS! Har oppdatert min forige post med link til noen bruksanvisninger etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...