Jump to content

Vi som bruker litt sære greier...


mS

Recommended Posts

Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden :oops:

Men etter å ha vært innom MG3-tråden og lest litt i "velkommen-inlegget" hvor bla "Det kan være mye som er eksklusivt og eksklusivt kan være som mangt." står på trykk (min understreking). Fant jeg ut at dette var plassen.

 

Poenget med tråden er å synliggjøre alle de sære greiene som brukes på jakt og i konkuranser rundt om kring. Alle våpen som er litt uvanlige, og som er valgt med hjertet og ikke med fornuften passer her. Altså; har du en rem. 700 variant som du bruker slik som den var rett ut av esken, så er dette ikke tråden for deg :x Har du derimot en hjemmebygget dobbeltrifle i .45ACP som brukes jevnlig både på hare og gås vil "vi"* gjerne høre om det og helst med bilder. Nå skal jeg ikke stille urimlige krav heller (for da kunne jeg jo ikke vært med i min egen tråd :mrgreen: ) så "vi"* åpner for det meste som ikke er "helt vanlig". For å legge lista ett sted får jeg komme med mitt eget bidrag:

 

Hagla som brukes til alt: En marlin "goose gun" kal. 12/3" med 36" løp. Den ble innkjøpt for 15 år siden fordi jeg begynte min jegerkarriere med en uhorvelig lang "kongsberghagle" (kal. 12/65 rollingblock) og ville ha "noe som lignet". Denne var det nærmeste som var å skaffe og den ble det. Siden har denne haglen vært med på det meste. Både sjøfugljakt (som den ble kjøpt inn for), skogsfugljakt (som den viste seg å ikke være videre egnet til) og fjellrypejakt (som gikk alldeles utmerket) har den blitt brukt til. En periode overbeviste jeg med selv om at det var to rør som var tingen, og ett nytt (dobbeltløpet) jern ble kjøpt inn, denne ble brukt 4-5 ganger på lerduebanen og en gang på duejakt og har siden stått i skapet. "Goose gun", derimot, er stadig ute å luftes og er nå omtrent halvveis til 5-siffret antall lerdueskudd og 4-siffret antall felte vilt. Ikke fordi den er best egnet, men fordi den virker og fordi det er den jeg liker å bruke :D

Bilder kommer når jeg finner den kabelgreia som kobler PC og fotoapparat sammen :oops:

 

*les: jeg

Link to comment
Share on other sites

Tja sært og sært..

 

Jeg jakter jo med Kammerdrillingen, en Emil Kerner&Sohn original Ansom&Deeleydrilling fra 1924.. I tillegg bruker jeg og Gisela, en S/S hagle i kal.20/70 laget av Walther Munk tidlig på 50-tallet. Diverse modifiserte mausere kan vel også regnes inn, og for ikke forglemme Oberst Ole; en selvbygd helstokk Krag Jørgensen jaktkarabin..

 

Men jeg synes ikke dette er sært jeg, mye mer naturlig for meg enn t3, 202 eller686... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg at jeg jakter med den, men reservebørsen er en tidlig Sako bygget på en Mosin-Nagant låskasse med modifisert sluttstykke. Den er i kaliber 9,3x53R. Har fått satt på en reprodusert russisk snipermontasje med en Leupold Vari X-III 1,5-5. Den tror jeg kvalfiserer som sær :wink:

Link to comment
Share on other sites

Besulder furuskogen med mitt nævær med en Husquarna mod 20 cal 12(underlever) og svartkruttpatroner når jeg ikke gidder å bruke hørselvern på skogsfuggeljakt.

Har også blitt sett med en enkeltløpet Star Baikal cal 20 med redusert løpslengde og vribar chocke 8)

Men det hele normaliseres naturligvis med min standardhagle, en moderne Browning Auto Five i cal 16.

Link to comment
Share on other sites

Tja, sært og sært...ei heller ikke særlig eksklusivt. Jeg prøvde meg for første gang i høst med en Remington RB 12,17x44R på rådyrjakt med godt resultat.

Skal bruke den til høsten også(om jeg klarer oppskytinga igjen), da med litt hardere kuler. Rent,bløtt bly var ikke særlig snilt med utgangsbogen.

 

0110200908077620ee8cd4284bb5ba.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...