Jump to content

Hvilken Zeiss


hoterhals

Recommended Posts

Da skal min kjære Bushnell Trophy 3-9x40 påsettes rød sløyfe for lang tro tjeneste og settes i pensjonist hylla.

 

Valget mitt står mellom to kikkertsikter:

 

ZEISS DURALYT 3-12x50 med reticle 6

 

Og

 

ZEISS CLASSIC 2,5-10x50 med reticle 4 med justerbart lys

 

Hvilken skal jeg velge. Jeg jakter i hovedsak toppfugl og rådyr. Reserveskytter elg. Og ei til to helger hjort på og utenfor bøen.

 

Så Zeiss rådgivere.. budsjettet er satt. Det står mellom disse. Hva menere dere?

 

Andre merker er nå ikke inntresant.

Link to comment
Share on other sites

Har kikka litt i duralyten. liker godt retikkelet, det er som ret. 8 uten grov stolpe over. Større avstand mellom stolpene enn ret 4, som eg synes blir litt trang.(har ret. 4 i classic og 8 i victory selv) Prisen er også ganske edruelig etter mi meining. Gode, markerte klikk på høyde/ sidejustering. Ganske lett i vekt. (i forhold til stål.) God øyeavstand. Dette er førsteinntrykk, og ingen test...

Victoryen er 2,5- 10x 50 og er brukt til reins -og hjortejakt. Har klart meg godt uten lys, og savner det egentleg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...dåkk mene duralyten er best ja.. Er litt skeptisk til den "urbane for unge skyttere" gråaktige finishen på en M98 mauser med brun trestokk..

 

Her er kandidatene:

 

Classic: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... ys-1055243

 

Durlayt: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2279

 

Tar gjerne imot enda mere fagsynsing 8)

Link to comment
Share on other sites

Tja...

 

Lurer på ny kikkert til en ene rifla jeg har, og det står foreløpig mellom disse:

 

Duralyt 3-12x50: 6 000,- hos Winge

Classic 3-12x56: 7 800,- hos MBO

Conquest 3,5-10x50: 7 000,- hos Jakt- og fiskespesialisten

Victory 2,5-10x50: 6 - 8 000,- brukt

 

Det som taler for Duralyt er pris og at den er ny.

Det som taler for Classic er objektivstørrelsen. Det som taler for er at den er større...

Det som taler mot Conquest er trøblete å få reparert har jeg fått med meg.

Det som taler mot Victory er at de gjerne blir 5 - 10 år gamle? Er optikken på en "gammel" Victory bedre enn de nye, billigere? Er det trygt å kjøpe en velbrukt, eldre utgave? Antar det, men en vet jo ikke hva man får.

 

Har fra før en Conquest 3-9x40 og er foreløpig godt fornøyd foreløpig (har ikke hatt den lenge!). Imidlertid er det ganske stor "dorulleffekt" på høy forstørrelse. Gjelder det de andre Zeissene og?

 

Hvem ville dere valgt av disse?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden. men er det noen som har hatt anledning til å teste ut Duralyt, eller vet om tester?

Vet at dette siktet er ganske ferskt på markedet, men så langt har det vært helt stille rundt det.

Ser ut til å være et interessant alternativ til diversen andre "mellomklasse" sikter.

Link to comment
Share on other sites

Da var det gjort. Det ble classic'en med lys og reticle 40. 7600 kr på XXL. Blir montert i morgen, siste jaktfeltskyting på lørdagen. :mrgreen:

 

Sitter nå med mørklagt stue og umontert kikkert å studerer alt ute i skumringen.....Dette blir panser til høsten ja :mrgreen:

 

Takk for synsing! Skyterapport kommer..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...