Jump to content

Bukkerifle i 6mmBR


Recommended Posts

Enkelte husker kanskje at jeg hadde en tråd på SL om jakten på den ultimate rifle for postering og smygjakt etter råbukkene. Min konklusjon den gangen var at jeg skulle få lagd en vekselpipe til min Brno 601 i kal 6,5-284. I ettertid har jeg lagt mine klamme hender på nok en Brno, så istedet for vekselpipe, blir det et helt rifleprosjekt av det.

 

n730840824_789049_2106.jpg

 

Her er utgangspunktet, en Brno 601 i kal 308Win, produsert i 93.

 

Pipe, kammerbrotsj, tolk, die-sett etc i 6mm Norma BR er underveis, og en børsemakerkompis er hyret inn til å gjøre de strategiske oppgavene.

 

Pipa blir en forholdsvis kraftig rustfri pipe, flutet og 23" lang. Stigningen som er valgt er 1:10" Det normale for kaliberet ville nok vært å velge 1:8", men sær som jeg er, har jeg bestemt meg for 10". Planen er å bruke kuler opp mot 90gr, eller maks 95gr, så da skulle 1:10" holde i de aller fleste tilfeller.

Pipa skal også få montert lyddemper. En A-tec teleskopdemper av forrige generasjon med sølvblank finnish ligger klar.

 

Enkelte har sådd tvil om hvorvidt det er mulig å få 6mmBR til å mate skikkelig fra magasinet på en Brno 601, men små innledende tester tyder på at det skal gå på et vis. Jeg sitter her med en ekstra magasinboks for 601, som skal modifiseres litt. Regnger med at jeg blokkerer bakerste del av boksen med ca 8-10mm, og korter inn tilbringeren tilsvarende. Kommer tilbake med bilder etc av magasinløsningen etterhvert.

 

Når det gjelder skjefte, har originalstokken håpløst mye fall, så noe må gjøres. Jeg har blitt noe inspirert av Terje338s ombygginger av ymse skjefter, så det spørs om jeg får ta en tur i snikkarboden og sette bandsag og høvel i montecaro-stokken.

 

Tofot kommer nok også på plass etterhvert, samt kikkertsikte med tyske aner... Mest sannsynlig blir min tilårskomne Schmidt & Bender 8x56 montert på toppen av børsa.

 

Nå har det etterhvert begynt å samle seg noen komponenter til børsa..

 

n730840824_815683_3492.jpg

 

Pipa dukket opp i dag, kammerbrotsj og GO-tolk fra Pacific lå i postkassa i går. Die-sett fra Redding og Lapua hylser er også kommet i hus :wink:

En sølvfarga A-tec demper har ligget i hylla en stund, men ender opp på munningen..

 

n730840824_815682_3184.jpg

 

Detta tror jeg jaggu blir morosamt :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er børsa blitt såpass at jeg kan begynne å skyte litt med den.

Originalstokken var, som nevnt, lite egnet slik den opprinnelig så ut.

Det var bare å manne seg opp og sette saga i stokken og finne fram generøse mengder glassfibersparkel , beddemasse og ymse verktøy. Jeg fant ut at dette kom til å bli en noe "vektig" ekvipasje, som egner seg best på en tofot, så tanker om en "rævkrok" på undersida av kolben dukket fort opp..

 

Etter noen kvelder i "snikkarboden" ble stokken lakket svart og løp og mekanisme lagt oppi..

Ettersom børsa skal brukes under gås- og bukkejakta, endte min nyinnkjøpte store Zeiss kikkert montert på toppen, og en A-tec lyddemper skrudd på munningen.

n730840824_939136_1248.jpg

 

Jeg har ikke fått løsna skudd med rifla enda, men har planer om nennsomt å få skutt inn pipa med det første.

Har tenkt å starte eksprimenteringen med Bergers 88gr LD kule, CCI-400, Lapua hylser og N-530 og N-140 krutt..så får vi se om børsa går så godt som forventet :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg syns du har kommet til en fornuftig løsning med tanke på bukkerifle!!! Jeg har bygd ei børse i samme kaliber på en Rem mod 7 kasse. Satte i et Borderløp og fikk bygd en kraftig/stabil stokk. Litt tung, javel, men en fornøyelse å skyte med spesielt med Hausken demper på !! Bukkene faller og blir liggende. Har skutt en del på bane også, og prøvd å strekke holdene opp mot 600m. Fungerer utmerket, og er utrolig morro. Det eneste jeg ikke skjønner er valget ditt av riflestigning... Tenk på Norma Diamondline med 105 grs kuler til under 7kr smellen. Samler ypperlig, og er under halve prisen i forhold til å kjøpe norma hylser... Tviler på at du får den kula til å fly pent med 1-10 i stigning :shock:

Link to comment
Share on other sites

Yppelig børse til et slikt prosjekt, billige reservedeler og skikkelig utdrager! Har tullet med samme kaliber i 2 forskjellige børser og har lyst å bygge om kimber kassa til 6,5 br.

Jeg har stort sett brukt børsene mine til ryper, så mi neste pipe vil jeg kamre i 6mm BR remington med ei pipe med 1-10 i stigning.

For den kula jeg har brukt mest til ryper: 80g fmj hornady, har vært vanskelig til å få topp presisjon med. Ser for meg at litt kortere friflukt vil hjelpe(kanskje det bare er å bruke norma br brotsj men lage en kortere friflukt).

Hvis du har tenkt å bruke div kobber kuler, så kan det være lurt å bruke ei pipe med 1-8 snurr.

Har liggende ei shilen pipe med Norma br kammer og 1-10 i stigning, denne pipa ville ikke stabilisere 95g Barnes, 90g fungerte fint. Samme problemet med 85g Pbp. Kan godt være min egen feil men sjekk med andre 6mm BR eiere hvis du går med slike planer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flott prosjekt :) Godt å se det er flere som går for 6br :)

Har en 700 med en border pipe med 1:12 snurr. Hadde egentlig tenkt som deg, og skulle egentlig ha 1:10, men endte med 1:12. Uansett; får du den til å mate bra er det en knall patron til bruken. Vil dog råde deg til å benytte en kule som ekspanderer skikkelig. Har benyttet partition, og min erfaring er at på korte hold funker den greit, men på litt lengre avstander lager den litt for pent/lite hull, som gjør at det blir utrolig lite blodspor å følge. Så å finne ei kule som ekspanderer lett og samtidig går gjennom vil være en bra kombo etter min mening. Tror ikke scirocco e.l. skal være så langt utpå gjordet, men finnes endel å velge i.

Link to comment
Share on other sites

Det blir spennende å følge med fremover maral. :wink:

 

Ikke ment som trådkupp, men...

Jeg ser at de aller fleste velger stigning rundt 1:10 - 1:12 til 6BR'n på grunn av forhåndsvalgt kulevekt på maks 90 grs.. Men jeg kan ikke begripe hvorfor?

Jeg har ei S&L pipe i 6BR med stigning 1:8, og med den kan jeg når som helst skyte lette kuler helt ned til 67grs med strålende presisjon. (Her fant jeg ut at kruttvalget er alfaω) Man må da ikke på død og liv skyte 105grs Scenar hele tida? Men stigningen er god å ha den gangen en vil strekke holda langt, og ønsker å stabilisere 105grs eller til og med 115 grs LD kuler.

 

Videre så har jeg en 308 Kongsberg pipe med "vanlig" snurr av den typen som går sinnsykt bra med 165-167grs kuler. Med denne tok jeg medalje i sporterklassen i et BR NM med korte 110grs kuler.

(Nå skal det sies at det var ikke store konkurransen i sporter den gangen. :lol: ; men dog....)

Børsa gikk mer enn godt nok med de lette kulene til at jeg valgte de i denne konkurransen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oppdatert med ferdig børse :D

 

Falt for fristelsen å bestille en ny stokk til rifla fra Richards Microfit. Valget falt på en slik:

ProneBlackLamLHSide10inch72dpi.JPG

Culbertson style/Prone Target. Har bestilt stokken uten ventileringer i forskjeftet.

 

 

Farga på stokken som er bestilt, er nesten det morsomste med hele greia:

BlackWidow.jpg

Black Widow laminat

 

Leveringstiden på en stokk med sære ønsker til en Brno 601, kan nok bli tung å bære... :roll:

Link to comment
Share on other sites

I går kveld fikk jeg skutt inn 6mm-meteren, og fikk skutt noen serier. Etter noe (u)kvalifisert vurdering, ble det til at jeg ladde opp noen patroner etter følgende resept: 88gr Berger LD Flat Base, Lapua hylse, CCI-400 og 28gr N-530. COL ble satt til 61mm.

Etter å ha justert inn siktet, skøyt jeg 3 serier på 5 skudd. Samlingene endte på 21, 24 og 25mm. Egentlig godt fornøyd, siden ladning etc ble valgt noe på slump..

En knyttnevestor hvit stein lå og gliste til meg i sandvollen på 300m, og fristelsen ble for stor..

Stilte 25 knepp opp, og holdt en halv MIL til høyre, da jeg såvidt kjente en liiten lufting fra høyre.. skuddet smalt, og den hvite steinen smilte ikke lenger.. 8) Gliste gjorde derimot skytteren :mrgreen:

Oppildnet av steinens endelikt, hengte jeg opp en skive på 300m og skøyt de siste 5 skuddene jeg hadde med..

Resultatet en samling på 58mm..

Har planer om å eksprimentere litt med settedybden på kula før jeg prøver flere ladninger.

I tillegg har jeg ladd opp noen 85gr Hornady Interbond, som skal prøves ut med tanke på bukkejakta.

 

Rifla ble meget behagelig å skyte med,.. rekyl er så godt som fraværende, samtidig som at lyddempinga faktisk var bedre enn forventet. Sammenligna med en 22lr ladd med high-speed ammo, og 6mm-metern smalt hørbart mindre :D

Link to comment
Share on other sites

 

Med fare for å stille et dumt spørsmål. Jeg har samma børsa i 308, kjøpt på Åserud i 1993. Går det an for meg å bytte løp på denne å få f.eks 223, 243 eller noe? Hva skal evt til?

243 kan du få i den med et enkelt pipeskift.. 223 og andre patroner med mindre støtbunn enn 243/308 etc kan du vel egentlig bare glemme..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt enda noen serier med 88gr Berger i går, 3-skuddssamlinger på 10-12mm på 100m.

85gr Interbond samla like under 20mm.

Kronograf , kamera etc lå selvsagt igjen hjemme, så jeg tusla meg en tur bak låven nå på formiddagen.

 

88gr Berger LD passerte kronografen med en snitthastighet på 887m/s, mens 85gr Hornady Interbond ga 912m/s, målt 2m fra lyddemperen.

 

I tillegg jaget jeg en kule av hver type inn i en bunke våte telefonkataloger.

 

n730840824_950733_4323.jpg

 

Fra venstre: Hornady Interbond. Denne ekspanderte mye, men i og med at kula ble testet på 2m hold, skulle den oppføre seg bra på mer normale hold. Restvekt ble på 67%. Kula sto mot bakpermen på 4 katalogen.

Berger LD oppførte seg slik som profetene for matchkuler på jakt forfekter... et kaliberstort hull gjennom første katalog, tegn på ekspansjon i andre, og full fragmentering i 3 og 4 katalog.. blybiten på bildet var den største biten av kula jeg kunne finne.

 

I og med at Interbond kula ser ut til å oppføre seg bra i katalogene, har ok hastighet og presisjon under 20mm, ser det ut som om jeg er klar for bukkejakta :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg var på banen en tur i går og fininnskøyt 6mmBRn til bukkejakta. Mens jeg var igang skøyt jeg noen grupper med 88gr Berger FB.. samlingen under er representativ:

 

n730840824_1065223_3953.jpg

14mm senter til senter.

 

Egentlig er presisjonen over det forventede, i og med at den er bygget på "bare" en Brno lås, beddet inn i et hastverksmessig ombygd originalskjefte. Det blir spennende å se hva børsa kan prestere når den blir søylebedda inn i en mer stabil laminatstokk :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...