Jump to content

Toppturer-Randonneutstyr


gordon setter

Recommended Posts

Er det mange her inne som driver med toppturer?

Her i Tromsø er det utrolig populært, og selv går jeg til innkjøp av nytt randonee utstyr.

Men kunne tenke meg en del tips rundt dette utstyret, vil ha ski som jeg kan stå litt i bakke med også, har slalomski til de fleste turene i bakken, men av og til ser jeg for meg at det kan være greit å kun ha med et par ski.

 

Har og et tips om en fantastisk side, der han som har laget den har beskrevet hver topptur med kart og veien han har gått, og illustrert hver tur med masse bilder.

Det samme har han gjort for kajakkturene sine. En flott side for de som er interessert i toppturer.

 

http://ryggsekk.net/

Link to comment
Share on other sites

Driver med det, ja. Pocket Rocket'ene med Diamir Freeride er klart mest slitt - det sier alt om hvilke ski som er blitt med på tur flest ganger (for en skilærer som har litt for mange ski). Men viktigst av alt er støvler som passer deg.

 

Feller har jeg skrevet om tidligere - fornøyd med BlackDiamond, ligger unna Montana - det er min erfaring i kortversjon.

Link to comment
Share on other sites

Går noen toppturer for året, men jeg har hælen løs på nedoverturen også. Som andre, så vil jeg også anbefale friflyt.no for utstyrstips!

Utrolig mye kunnskap samlet der, i alle fall på toppturfronten. Bakkekjøring er det stor andel pratsomme pappagutter, med alt for mye penger, som mener kun det beste er godt nok for dem som skal ut å lufte seg en tur i året...

 

Skal du bruke kun ett par ski, så bør du gå for de mest solide bindingene. De tåler tilnærmet like mye juling som en fast binding, men er tyngre og oftest noe mindre utslag i gang. Ski må du velge etter smak. Kjøpte selv et par brukte K2 Coomba (134-102-112) i vinter. Knall på løst føre, men blir for myke i hard bakke og i isete partier på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Telemarkbindinger er det grunn til å velge med omhu. Likevel må man ikke velge de mest solide - det finnes lettere varianter som er gode og holdbare.

Randobindinger flest har blitt prøvd ut lenger og i større antall. Holdbarheten er deretter. De jeg nevnte over, fungerer utmerket selv om skiene har fått mye juling i 8 sesonger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...