Jump to content

Victory eller Zenith?


Odd

Recommended Posts

Hei!

 

Er for tiden i prosessen med å bytte ut min rifle, og jeg lurer på hva jeg skal toppe den med. Det blir råbukk, elg, rev og hjort, så et lyssterkt sikte må det bli. P.t. står valget mellom Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50 og S&B Zenith 3-12x50 m/FlashDot. Jeg prøver å sette sammen en lett rifle pakke, så liker Victory'en sin lave vekt, men ingenting er hogget i stein.

 

Forøvrig ligger budsjettet mitt til kikkert på 10-12 000. Zenith'en er i utg pkt dyrere, men har fått et godt pakketilbud. Er det noen som har noen hete tips, erfaringer, evnt. andre muligheter?

 

Svar mottas med stor takk! :D

 

Odd

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zenith 3-12x50 på jaktfeltriflen og er strålende fornøyd (Men da ikke med opplyst retikkel). Kommer til å kjøpe meg samme kikkert men med opplyst retikkel til å ha på jaktbørsen også så snart økonomien tillater det.

 

Om du ikke allerede har gjort det kan det være verdt å snakke med Jakt og Friluft for å få et godt tilbud.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Zeiss Victory i nettop 2,5-10x50 i fjor med tysk#4 retikkel.

Den står på en Kimber Montana i 308 Win.

Har ikke jaktet så mye med den, men var noen turer på hjortejakt tidlig i fjor høst, og en tur til England i februar.

Så langt er jeg godt fornøyd med siktet og det svarer så absolutt til de forventningene jeg hadde til det.

Har ikke noe problem med å anbefale det som et førsteklasses all round sikte med lav nok forstørrelse til skogsjakt, høy nok til lengere hold, og nok lysstyrke til "dusk and dawn".

 

Lightweightrifle002.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg har zenith 2,5-10x56 på mi storviltrifle, og er meget fornøyd med siktet. Lysprikken har 14 forskjellige intensiteter så det ert lett å stille den til et nivå som passer til skytelyset uansett som er til en hver tid mens du jakter. har ingen problemer med å anbefale denne!

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill! Zeiss'en er en del lettere, og det er jo noe av poenget med denne riggen. Noen som kan svare på om Diavarien med lys (ikke Varipoint) er brukandes i dagslys og? Jeg tenker da på med lys slått på...

 

Odd

Link to comment
Share on other sites

Klart den er brukandes, og om du skrur lysstyrken opp er det godt synlig også i dagslys. Likevel er lysprikken laget for bruk i skumring,- ikke for at den skal være lett å oppfatte raskt ved hurtige skudd. Derfor er den så liten.

 

Altså; kikkerten er høyst brukandes i dagslys. Lysprikken er der, og den er godt synlig, men du har ikke allverdens utbytte av den. Ihvertfall ikke slik jeg ser den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss Victory 3-12x56 med lys på hjorterifla, men ser ingen grunn til å bruke lyset på dagtid.

Med mitt syn og i klart dagslys, syns jeg at den er så svak at det ikke har noen hensikt.

Det er retikkel #40 på mitt sikte og det fungerer helt ypperlig i dagslys uten lysprikken.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill! Zeiss'en er en del lettere, og det er jo noe av poenget med denne riggen. Noen som kan svare på om Diavarien med lys (ikke Varipoint) er brukandes i dagslys og? Jeg tenker da på med lys slått på...

 

Odd

 

Varipointen er jo laget for å brukes både i skumring og i dagslys. Victory med lys er laget for å brukes i skumring. Dermed vil du ikke ha lysprikken til særlig nytte på dagtid i en victory.

 

Valgte til slutt Varipoint, og er veldig fornøyd med den til både dagjakt og skumring.

Link to comment
Share on other sites

Har begge, og jeg klarer ikke å se lyset i Victoryen på dagtid, selv på det sterkeste. Må skumring til. Jeg ville valgt Zenithen, og det avgjørende for meg er at jeg syns lyset som kan brukes på dagen er så utrolig genialt. Bruker den nå på gåsejakt (skadefelling) og avstandene blir over 100 meter. Da er det greit å sette en rød prikk midt i brystet på den med 8x forstørring og la skuddet gå.

 

Men dette blir subjektivt, det er sikkert for mange like greit å bruke et retikkel. Jeg har bare blitt veldig avhengig av den lysdotten - i mørke som i dagslys. Har du mulighet til å prøve lysdott i dagslys, vil du skjønne hva jeg mener. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg endte til slutt opp med en Zeiss V Diavari 2,5-10x50 m/lys. Har ikke fått testet den veldig mye enda, men tror nok den vil gjøre jobben og vel så det! Jeg oppdaget derimot at det lå et støvkorn inne i kikkerthuset som kom til syne ved lavere forstørrelser. Kikkerten ble sendt til forhandler, og nå har jeg fått ny!

 

Iallefall, takk for alle innspill! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppdaget derimot at det lå et støvkorn inne i kikkerthuset som kom til syne ved lavere forstørrelser. Kikkerten ble sendt til forhandler, og nå har jeg fått ny!

 

Interessant. Jeg har selv levert inn to stk. Zeiss med samme symptom, de siste ukene. En to år gammel Victory 10x45RF og en 6 mnd. gammel Classic 2,5-10x50. De var ikke slik når jeg kjøpte dem. Noe har satt seg på innsiden av linsa etter en tids bruk. Fikk en helt ny håndkikkert for noen dager siden. Siktet venter jeg fremdeles på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...