Jump to content

Lee deluxe die set


G4RM

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe en Lee Classic Turret presse med Safety primer feed og Pro auto-disk kruttmål for å lade 30-06, .223 og 338 mag så enkelt og effektivt som mulig, uten å gå på progresive presser.

 

Jeg har tenkt å bestille Lee Deluxe rifle die set. Da påstår Lee at man slipper å smøre hylsene.

Er det noe som har erfaring med om dette virker?

 

Jeg lurer også på om jeg i samme oppsett trenger Lee Rifle Charging Die.

Det står at denne er for "small capacity rifle cases" - er dette eventuelt for alle kalibrene jeg skal lade???

Link to comment
Share on other sites

"Small capacity" betyr patroner som 223 og deromkring.

 

Deluxe-settet kommer med en Lee Collet-die, dette er en die som halspresser uten behov for smøring. Det er et klassisk Lee-produkt, genialt og noe du enten elsker eller hater. Jeg er svært fornøyd med min.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ikke å kjøpe Lee de lux die sett, misfornøyd med det jeg ja, ihvertfall neck sizer`n, tung å lade med, og presser halsen veldig dårlig, å dette medfører da at halsen ikke tetter skikkelig og man blir plaget med soting av hylsene.

Og en ting til så blir de for kort i min Dillon 650 presse, fordi at die hodet på pressa er så tykt gods i at jeg må sette på låse mutteren på undersiden, å det er veldig tungvindt.

 

Har nå en Lyman neck sizer, og den fungerer meget bra, presser halsen fint.

 

Anbefaler å legge litt penger i skikkelig die sett, da blir du ihvertfall fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ikke å kjøpe Lee de lux die sett, misfornøyd med det jeg ja, ihvertfall neck sizer`n, tung å lade med, og presser halsen veldig dårlig, å dette medfører da at halsen ikke tetter skikkelig og man blir plaget med soting av hylsene.

 

Dette er tilogmed beskrevet i papirene som følger med LEE sin neck sizer: Pinnen som skal ned i hylsa og som selve collet'n klemmer mot kan være litt for tjukk. Man tar da og skrur ut denne pinnen og setter den i en elektrisk drill, legger litt smergelpapir på et hard underlag og smergler den ned noen hundredeler. Da kan man selv bestemme hvor hardt hylsa skal gripe kula.

 

Jeg er kjempefan av LEE sin Collet Die.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Med litt usikkerhet rundt turret press, og en rask titt i lommeboken ble det én-stasjons presse, Deluxe dier og Zip Trim.

 

Bestilte Lee 50th anniversary Kit med Perfect power measure, samt Safety Primer (til pressa, ikke håndholdt).

Dette er ikke stål-pressa, men alt utstyret her går rett på en Turret senere om jeg føler behov for å oppgradere.

 

Takk for tipset om å slipe ned Neck sizeren om det blir nødvendig.

 

Da er det bare å vente på postmannen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er utstyret i hus, jeg har ladet 50 patroner og nå dukker spørsmålene opp.

 

Etter min mening settes kulen alt for løst fast i hylsen. På enkelte patron er kan jeg klemme kulen lenger inn uten å ta i voldsom mye.

 

Dette er vel ikke bra???

Jeg har fultg instruksjonene fra Lee nøye - Neck Sizer er satt inn 1,25 runde etter at den tar i lade-stangen, jeg tar i hard når jeg presser, og jeg dreiser hylsen 180 grader og presser hardt igjen.

 

Så vidt jeg kan se er det to alternativ får å få kulen til å sette hardere:

1: Kjøpe Factory Crimp die

2: Slipe stangen som sitter i midten på Neck sizer dien slik at den blir mindre i diameter.

 

Er det noen som kjenner Lee Deluxe Diesetter og kan tipse meg her?

OM jeg går for alternativ 2 - hvordan, og hvor mye skal jeg slipe for å få dette bra?

Link to comment
Share on other sites

Ja her får du samme problemet som jeg hadde, må nok slipe av den stanga i neck sizern der skal du bli kvitt problemet.

Skulle kjøpt diesett ifra en annen fabrikant så har du slippet dette tullet, syns det skal vært unødvendig med en slik operasjon, så syns jeg ikke de presser halsen noe fint heller.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt, dette "problemet" er beskrevet i papirene som følger med diesettet og er meget enkelt å fikse på.

 

Grunnen til at Lee leverer en "for tjukk" utstøterpinne i disse diene er at ikke alle kule- og hylseprodusenter har eksakt samme toleranser i sin produksjon. En die som presser halsen perfekt for hylse X med kule Z kan presse for løst med hylse eller kule Y. Lee har derfor lagt seg på øvre toleranse med disse pinnene, så får hver enkelt bruker tilpasse etter smak og behag.

 

Det dreier seg altså ikke om feilproduksjon, men om en justering som må foretas av bruker når dien tas i bruk. At dette så kan være litt irriterende er en annen sak- men hvilke andre necksizere finnes det som ikke trenger smøring av hylsa, og som gir dønn rette patroner?

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt, dette "problemet" er beskrevet i papirene som følger med diesettet og er meget enkelt å fikse på.

 

Jepp, det er et lite avsnitt som sier at dette kan gjøres, men i god Lee-stil på en ganske kryptisk måte. jeg syntes ikke dette er enkelt da jeg har null erfaringt med slikt. Håper derfor at noen som syntes dette er enkelt kan forklare i litt mer detalj for meg hvor enkelt dette er, og ikke minst hvordan jeg ordner dette.

 

Fra manualen "For a tighter fit, you an anneal the case neck or polish the decapper mandrel 0.001 smaller"

Hvor mye er 0.001? Det står ikke noe om målestokken og forskjellen på 1/1000 milimeter og tommer er ganske stor...

 

Det er mulig dette bare er å sette "pinnen" i drillen, ta frem smergelpapiret og holde skyvelæert klart, men det er altså slike tips jeg trenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...