Jump to content

Baikal mp-153. Anbefalinger? Fordeler/ulemper??


espeviken

Recommended Posts

Ulempen med baikal hagler er at de kun er tryktestet til 90mpa, har opplevd å sprenge

chocken(imp cylinder) i hagla etter bruk av hevi shot i en baikal o/u. Har selv også en mp-153, skal

bytte den ut etter opplevelsen med choken. Hvis man bare skyter vismut og tm i baikalen er den ok,

mer robuste hagler skal man lete lenge etter, håper de forbedrer chokene sine slik at de tåler all ammo.

Link to comment
Share on other sites

quote="GÅSEJEGERN FRA FOSEN"]Ulempen med baikal hagler er at de kun er tryktestet til 90mpa, har opplevd å sprenge

chocken(imp cylinder)

 

Ifølge min bruksanvisning for MP-153 står det:

 

The use of shotshells having marking "Max 1050 bar" or "for guns tested by 1370 bar pressure" is allowable.

 

Gåsejeger, var det imp cyl for stål eller bly du ødela?

Link to comment
Share on other sites

Choken var imp cylinder godkjent for stålhagl, det var i ij27 o/u 12/76 choken ble sprengt i, det står det

samme i instruksjons boka mi for mp-153, men det står fore guns tested 1370 bar eller noe sånt, mp-153 er

kun tryktestet til 90mpa (900bar), ihvertfall etter det som står merket på løpet. Syns star haglene har for dårlig

merking av tryktesting, men dette må vi få klarhet i fra en børsemaker.Skøyt mange skudd jeg også før det

gjikk til h....... med choken.

Link to comment
Share on other sites

Vedder på at den choken var delvis skrudd ut/løs

 

Nei, MP-153en er en knallbørse til både leirdueskyting og stillesittende jakt. Til skogsfugl/rype tar jeg heller ultralighten

Eneste den ikke vil spise, er leirdueammo i bly. Var noen aktive skeetskyttere som prøvde den for litt siden, og de hadde dispensasjon for bly. Den likte den ikke, men med en gang vi svitsja til stål igjen gikk det som vanlig igjen. Skjøt 60-70 trickskudd i løpet av 10min. Hagla var glovarm, men funka like fint

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...