Jump to content

Hylsene mine går ikke inn i hylseholderen


M67

Recommended Posts

Jeg har ladet i +20år, og selvfølgelig gluppet over rødstreken noen ggr under eksperimentering, og glemt sommer og vinter (og patroneska på hattehylla i Juli..) etc. og sett min andel av hylser som har "fått for mye", presset hylser for mye og fåttt hylsehodeseparasjon, måtte røske opp hevarm, mye rart.

Jeg har imidlertid alltid hatt en "bortforklaring", en sannsynlig årsak - "det var fordi", case closed, men denne gangen er det litt usikkert.

Samtidig er hylsene helt ødelagte UTEN synlige tegn til høyt trykk, og det bare noen få av mange - selvsagt har jeg hatt for mye krutt oppi?

 

 

Noen av hylsene (flergangsskutte) går ikke inn i hylseholderen lenger(!), det er ingen andre trykktegn (jada hetten var småflate, men ikke allverdens). Resten er fine, som nye, og har helt normale mål

Dette gjelder en 7-8 av rundt 150 som er brukt med samme ladning, en ladning jeg forøvrig har brukt 30 andre hylser i samme lot (merke Lapua) opp mot 8-10ggr til, uten anmerkning. Alle ladningene er veid, ikke målt. Det var ingenting under skyting som tilsa overtrykk.

LAdningen er .223Rem, 80gr Amax, 27.0gr VV N550, 65.5mm COL, som er "på bommene", hastigheten er 850m/s, snitt av 50

 

- De går ikke inn i hylseholderen

- de ser "marmorerte " ut på utsiden, og Lapuakjennetegnet, fargeforskjellen mellom hals/skulder og resten var borte

- en var sotete, ala for liten ladning

- tennhettene går inn helt uten motstand

- trykkringdiameter er opptil 4/100 over normalt

- en av de har et godt synlig merke etter Hansens utstøter

- målte hastighet på omtrent 50 skudd, ES var høyere enn vanlig, 42fps, og maks-skuddene lå rundt 862-864 m/s (55cm løp)

 

Egentlig bare to ting som er forskjellig fra vanligvis som jeg kan komme på:

- det var varmere. Men denne ladningen ble skutt i fjor sommer også, og da var det enda varmere?

- jeg skjøt uvanlig mye, i overkant av 100 skudd før puss. (Å andre siden var det fort gjort å pusse og tilsynelatende nesten ikke mantel i løpet)

- presisjonen var dårilgere enn jeg har opplevd før

 

Kan f.eks. ujevn hardhet i halsene gjøre så stor forskjell? Andre som har lignede erfarigner som de uthevede punktene? Troverdige teorier? Mindre troverdige teorier?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd noe av det samme i 6,5x47. Måtte gå over til 6,5x55 hylseholder :oops: Noe av dette kom av klart harde ladninger men ikke alle. Har lurt litt på om det var en lott med hylser som var bløtere enn normalt. De hylsene jeg har nå blir ladet med samme data og oppviser ikke samme tendens. Hylsene har ikke blitt varmet eller utsatt for noe annet unormalt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, prøvd sette hette i de som ikke passer i hylseholdern? Satt hetter i de som passer i hylseholderen?

 

Jeg har en kasse 6,5x55 hylser som har vært gjennom minst to runder med ladninger på godt og vel max(5-6 ganger er de hylsene ladd, minst). På endel av dem er det litt for lett å sette i hetter. Poenget med å skrive dette, er at endel av de hylsene mine har har merker etter utkasteren, og er ladet opp til max flere ganger, fortsatt ikke har utvidet seg så mye som dine har. Så jeg ville vært skeptisk til å fortsette å lade på det partiet hylser.

Men 223 kan jo være "lettere å utvide hylsehodet på" enn endel andre kalibre?

Jeg sizet kansje 50 stk 223 hylser i påska, smurte de like mye som jeg pleier smøre hylser i større kalibre, å da ødela jeg endel av hylsene ved at rimmen ble bøyd pga for lite smørning. Så det virker som de ikke er like solid i rimmen som større hylser. Noe som er naturlig pga mindre dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

@ Loddfåvne. Jeg har også liten tro på at 50 grader gjør stor forskjell, men infoen kommer fra Norma.

 

Tørket selv noen 223 hylser på vedovn etter skyting på snø. Moderat varme på ovnen men hylsene ble blå.

Har ikke testskutt dem ennå.

Link to comment
Share on other sites

målt hylselengden?

44.6mm

 

Dette skjer gjerne ved flere omladninger, eller mye hylse tromling/polering..

Seff. Men disse 7-8 hylsene er ladd om akkurat like mange ggr som de andre 150, 1 eller 2

 

om du på et eller annet vis har glødet

Hmmm, jeg har glødet hylse halsen på noen andre hylser, det har gått bra - At akkurat de som jag da kanskje glødet for mye har unngått å bli ladet i ett år for så å havne blant nyere hylser er litt underlig - men så der de jo gamle ut også?

Såvidt jeg vet har jeg ikke glødet disse hylsene på noe vis. Vet ikke om at de er utsatt for høyere temp. enn maks i varmtvannskrana.

6.5-284 hylser har jeg nå mange ganger kokt i zalo og sitronsyre for å få de litt mindre stygge.

 

Jeg kom på noe: Enkelte skudd ventet jeg lenge med (lenge), på varmt løp, dog ikke 6.5-284-varmt. KAn de ha blitt varme og derved høyere trykk?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke svar så spør igjen, går hettene inn uten motstand på de som "passer i hylseholderen" eller på de som "ikke passer i hylseholderen"?

 

Har et par-tre spørsmål til:

-har du veid hylsene som ikke passer i hylseholderen i forhold til de som enda er "normale"? (om de er mye tyngre enn de andre vil dette gi høyere trykk)

-har du målt hylselengde på de som ikke passer i hylseholderen i forhold til de andre?

-er det merke etter utstøter kun på de som ikke passer i hylseholderen?

-har du tilfeldigvis bytta kruttlot siden i fjor?

Link to comment
Share on other sites

Høggern,

når du kjørte QL, tok du hensyn til at det er en "på bommene" patronlengde? I min QL (fudget for å matche utgangshastighet på 860m/s) er det en "het" ladning, 61kpsi. Det er noe fishy uansett for den har ligget rundt 840m/s før, og det lengre utpå sommeren :? Og i vinter målte jeg under 830, men må i boka for temperaturen.

Jeg arbeidet meg langsomt opp til den ifjor, og passet også på å skyte noen få hylser mange ganger for å se om hylsehodet utvidet seg gradvis. Det gjorde det ikke. (dvs. ikke etter 2. gangs avfyring)

 

Den andre ladningen jeg bruker, 90gr BergerVLD, og 25.6gr N550 gir i QL nesten samme trykk (60kpsi), om jeg fudger starttrykket til jeg matcher Vo, den er også trøkket inn i bommene, Amaxen bare "berører". Likevel er det uten tvil lavere trykk på denne, både målt ved TRD og synlig ved at tennhettene er mindre "flate".

Om en skal "lese trykktegn" på denne, så er der mer å gå på trykkmessig, likevel sier QL at det i så og si er på max...

 

 

-har du veid hylsene som ikke passer i hylseholderen i forhold til de som enda er "normale"? (om de er mye tyngre enn de andre vil dette gi høyere trykk)

Nei, det er på programmet

 

-har du målt hylselengde på de som ikke passer i hylseholderen i forhold til de andre?

Ja, de er like lange

 

 

-er det merke etter utstøter kun på de som ikke passer i hylseholderen?

Det er merke etter utstøter (blankt, som synes uten fingranskning) kun på 2 av de, og det er vesentlig saftigere på den ene, neglen får godt tak i det. Flere andre har merker, men som jeg bedømmer å være gamle, eller helt ubetydelige.

 

-har du tilfeldigvis bytta kruttlot siden i fjor?

Nei , eller - skal sjekke, for jeg kjøpte nettopp ny boks, men tror ikke jeg har åpna den ennå, kruttboksene holder en stund i .223

 

Midlertidig strakstiltak er forresten innført - ladningen reduseres med 0.4 grs. Neste tiltak er å undersøke om presisjonen opprettholdes med kortere COL, og friflukt.

Og så lurer jeg på en fornuftig ladning med 62gr BergerVLD, men N550?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom på noe: Enkelte skudd ventet jeg lenge med (lenge), på varmt løp, dog ikke 6.5-284-varmt. KAn de ha blitt varme og derved høyere trykk?
Tror nok hunden kan ligge begravd her. Hvis hele patronen ar godt oppvarmet før avfyring, vil en få tildels betydelig høyere trykk.
Link to comment
Share on other sites

@ Loddfåvne. Jeg har også liten tro på at 50 grader gjør stor forskjell, men infoen kommer fra Norma.

 

Tørket selv noen 223 hylser på vedovn etter skyting på snø. Moderat varme på ovnen men hylsene ble blå.

Har ikke testskutt dem ennå.

Hvis hylsene er blitt blå har du nok hatt "litt" mer en 50 grader...

 

De er garantert mykere, og vil flytte trykkringen bakover. Om denne flyttes helt til hylsehodet avhenger av hvor på skalaen ladningene dine er i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

har du tilfeldigvis bytta kruttlot siden i fjor?

Jeg ble sittende i solveggen og gruble over starttrykket og hvorfor det er så forskjellig (tilsynelatende) mellom Berger VLD og Amax..

:idea:

Det er en helt annen kulelot, mer enn et år eldre og tom. levert i andre esker!

 

Siden gjennomsnittet er såpass mye høyere ±20 m/s i år enn i fjor, og "slengerene" er såpasss høyt i hastighet, så tror jeg jeg hovedhypotesen er at jeg har byttet til tykkere eller hardere kuler på en allerede noe hard ladning. (Men ikke maks, snittet på den nye ladningen later derimot til å være maks, og en ser så grunnen til at en bruker "maximum average pressure", det kommer alltid noen over.

 

Ratel, loddfåvne, hylser som er blitt "blå" av varme, i sin helhet, ville jeg tenkt lenge før jeg brukte...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da er juryen kommet tilbake på denne,

 

Årsaken er at jeg hadde ladet 10 patroner med 27.3 istf. vinterladningen 27.0grs N550 under 80gr Amaxen, et eksperiment, og forberedt på trykktegn og ville se effekten på hastighet.

Da trykktegn ikke var synlige etter skyting uten mikrometer eller hylseholder, og effekten på hastighet ikke var stort annet enn økt variasjon, (gjennomsnittet gikk kun opp litt), glemte jeg hele greia. Og her kommer litt lærdom

 

Før journal over ladingen din!

 

Igår skulle jeg lade igjen, og hysterisk som jeg er slo jeg opp ladevekta i journalen før jeg stilte inn vekta, der stod det jo med kulepenn: 27.0grs - 140stk, 27.3grs - 10 stk... Da kunne jeg jo føre inn observasjonenen fra feltnotatblokka også.

Ladd på bommene og med 881m/s som høyeste måling, gir dette iht. QL 482MPa eller 70kpsi.

 

27.0 ladningen er også over rødstreken med denne hastigheten,som er mer enn i fjor med samme alt unntatt kulelot, men den tåler hylsene tydeligvis - solide saker.

Må tydeligvis finne ei ny ladning, bestemme meg på nytt om jeg skal sette kula på bommene, #¤!#¤@£$ stf. bare å skyte.. Men hadde jeg ikke hatt journalen hadde det blitt enda mere knot pga. delvis gale konklusjoner.

 

Så, tabben er altså slik jeg ser det:

- eksperimentere med ny maksladning på ny - uprøvd kulelot

- og attpåtil glemme det

 

Og en lærdom til:

Man kan ha bortimot 70 000 psi uten å se tydelige trykktegn (jada hettene var flate men det er de på 60 000 også, eller nårsomhelst)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...