Jump to content

Lyddemper / 3006


ctm-4

Recommended Posts

Hallo ,,,,lurer litt på å kjøpe meg ei rifle i cal 3006,(sauer xt) ønsker i den forbindelse og sette på en demper som bygger mest mulig innover på løpet (har ei sauer outback med a-tec ctm -4) men synes den blir litt lang......tengte på en br reflex t8.for så å eventuelt kappe løp slik at demperen kommer så nær inntil skjeftet som mulig (a"la vpr morlot hvis dere skjønner hva jeg mener) noen som har synspungter ang valg eller andre ting.....??? hvordan blir dempingen? er kansje ikke 3006 det rette cal til så kort løp?? demperen må ta munningsflammen da jeg jakter mye måneskin,,,,,hjelp!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ville vel valgt 308 om du skal kappe ned løpet såpass mye. Det blir lite hensikt å ha den ekstra kruttkapsitetten til 30-06 når det er mindre løp å brenne i. .308 er jo elelrs designet for å fungere i "korte" løp.

Minimum løpslengde blir uansett 40cm da, i henhold til lovverket.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Det blir lite hensikt å ha den ekstra kruttkapsitetten til 30-06 når det er mindre løp å brenne i.

Visste den kom :wink: Det er vel som en ser det. Om har 30-06 eller ønsker seg det så er det ingen grunn til å ikke kappe/dempe en 30-06. Hastighetsmessig vil en uansett ha forspranget på .308. Og stilt (vel ikke helt) blir det og, min 6.5-284 bruker like mye krutt som 30-06, og T8en har ingen problemer med å gjemme munningsflammen fra 60grs MRP/MRP2, og den er ikke akkurat liten når en skyter uten demper :roll: Vedder på at det fungerer enda bedre med de raskere kruttene en bruker i 30-06.

vil du optimalisere det de så bruker du tunge kuler og kanskje litt raskere krutt enn normalt, da får du mye mindre munningsblåst.

 

Ad 40 cm løp, så har to av mine rifler hhv. 50 og 55cm løp, og det er ikke mer enn det må være mellom demperen og stokken når demperen er påskrudd. Om du kapper løpet til 40cm, så blir det omtrent 20cm mellom låskassa og bakenden av demperen... knapt nok plass til å holde.

 

En ulempe med T8en er at den er litt tung, men siden mine rifler er tunge (ikke demperens feil at jeg kjøper 21mm løp..) og løpene er korte (50/55cm) så blir balansen helt OK, eller igrunnen akkurat som jeg vil ha den - det er derfor de ser ut som de gjør. Men bygger du noe lettvektsgreier med sugerørtynt løp så er ikke nødvendigvis T8 demperen for deg,.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hallo ,,,,lurer litt på å kjøpe meg ei rifle i cal 3006,(sauer xt) ønsker i den forbindelse og sette på en demper som bygger mest mulig innover på løpet (har ei sauer outback med a-tec ctm -4) men synes den blir litt lang......tengte på en br reflex t8.for så å eventuelt kappe løp slik at demperen kommer så nær inntil skjeftet som mulig

 

Meiner du at du ikkje har kappa noke på din sauer outback med ctm-4 demperen på? Når du først har tenkt å kappe viss du kjøper ein br refleks, kvifor ikkje kappe viss du i staden kjøper en ny a-tec? Skjlnte ikkje heilt den problemstillinga berre...

 

Min Sako 75 hunter i 30-06 er kappa ned til 53 cm. På tuppen står det en A-tec, TMM-5. Du behøver ikkje benytte eit anna kaliber viss du liker 30-06 (antar at du ikkje lader sjølv?). Som det nevnes over har du uansett større hastighet på dette kaliberet enn med 308 (Sjølv om det blir mindre kruttforbrenning). Eg jakter mykje i måneskinn og har ennå til gode å bli blenda av munningsflammen. Når det gjelder Br Refleks bør du være sikker på at vekt ikkje er noko hindring for deg, da denne demperen veg 3 ganger so mykje som ctm-4. Personlig ville eg heller valgt litt avstand mellom demper og skjefte viss demperen er lett framfor å la demperen nesten være inni skjeftet der demperen er tung.

 

Eg ville ha kappa til ca 53 cm og satt på enten en tmm-4 eller ctm-4, avhengig av kor nøye vekt og demping er for deg. Eit anna godt alternativ er A-tec Maxim med stålinnmat. Da får du en demper du kan leike mykje å lenge med på bana uten at alluminiumen brenner opp :P

Link to comment
Share on other sites

ok......greia er at outbacken min med ctm-4 demper er for lang etter min smak og hvis jeg skall kappe løpet til ønsket lengde så duger ikke 6,5 på svartbjørn,,,(snakker av erfaring) .derfor har jeg lyst og gå opp til 3006 pga av lang kasse slik at jeg får ladet med tsx kuler....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar denne opp igjen.

Har bestille meg en heym sr21 i 3006 som jeg venter på skal annkomme når som helst.

 

 

Så til problemstillingen: jeg vil kappe løpet og sette demper på, og ja jeg vet at det ikke anbefales å kappe 3006 kortere en 50/51 cm for å få mest mulig fart ut av den. For d første mener jeg at det fremdels er i lengste laget med demper, og at jeg ikke kommer til på bedrive jakt på mer en toppen 200 m, så jeg vil derfor kappe enda mer, men hvor mye? Jeg jakter mye netter på slutten av jakta for å fylle opp kvota, men litt av poenget med lyddemper forsvinner om løpet blir kappet for kort så jeg blir blendet av munnings glimtet. Jeg har to hausken dempere jeg veksler mellom, og det er standar og standar med bakkammer.

 

Så spørsmålet mitt er; hvor kort kan jeg kappe løpet ute å få munningsflamme eller ødelegge demperen Ila de første skuddene.

Har tenkt på 45/47 men lurer på om noen av dere har innspill?!?!

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ein som kappa mauseren sin til 48 cm, han bruka s&l hardcore 45 dempar.

Resultatet blei ein kraftig munninsblåst, og ikkje alt for god demping.

som M67 sier, er det nok ein fordel om ein ladar med raskare krutt, då vil kanskje kruttet få tid til å brenne opp før munningen.

 

kva for eit krutt tør eg ikkje svare på, men må nok ha eit raskare krutt enn N-150

 

Eit anna alternativ er å ha litt lengre løp, fks. 53cm og bruke ein lettvektsdempar

http://brukassport.no/index.php?nr=90&c ... &startrow=" target="_blank

776baac8663556467cacab23374a35a2-image.jpeg

S&l Hardcore Tmd 35 Twister

Produsert i aluminium med stålforsterkning i modulene

Bygger ca 60 mm innover løpet

Total lengde 215mm

Diameter 35 mm

Vekt 250gr

 

Har sett denne i aksjon, dempar ikkje like godt, men er utruleg tynn og lett, slepp problemet med å sjå demparen i kikkerten

Link to comment
Share on other sites

Men er ikke hardcoren en del mindre enn hausken sin? Børsemaker mente det ville gå fint med 47, men ville ikke gi noe garanti...

 

Schultz_30-06 er en smart kar, under 50 cm er drøyt på 30-06. Krutt i demper ruster... Selv kjøpte jeg A-tec Maxim til min 30-06 og kappet løpet på 51cm, og føler jeg er helt på grensen. Når det er sagt, jeg har både A-Tec og Hausken, og er ikke i tvil om at Hausken er mer kvalitet, bedre demping, lettere, men også dyrere og litt større volum. Jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for en lettere demper til jaktbruk, A-tec CTM4 eller S&L35 virker solide.

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del har sluttet å ha på demper på elgjakt, spesielt ved drivjakt er den berre i vegen i tett skog og kratt.

har 57cm orginal lengde på 30-06 rifla mi med hausken standard. blir litt framtung, men på post fungerar det greit,

kunne godt tenkt meg hardcore 35 til elgjakt!

Er det tikkaen din du har 50cm løp på sørlandsjeger?

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del har sluttet å ha på demper på elgjakt, spesielt ved drivjakt er den berre i vegen i tett skog og kratt.

har 57cm orginal lengde på 30-06 rifla mi med hausken standard. blir litt framtung, men på post fungerar det greit,

kunne godt tenkt meg hardcore 35 til elgjakt!

Er det tikkaen din du har 50cm løp på sørlandsjeger?

 

51cm på Tikkaen ja, 50 på Mauseren i .308 (som jeg gjerne skulle kappet mer). Bruker demperen uansett igrunn jeg, poster stort sett alltid på riflejakt. Hadde den dog med til Hyen på hjortejakt i september. Å drive nest øverst i ei bratt li var hardt med børse på 4,6 kg i hånda :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men er ikke hardcoren en del mindre enn hausken sin? Børsemaker mente det ville gå fint med 47, men ville ikke gi noe garanti...

 

Schultz_30-06 er en smart kar, under 50 cm er drøyt på 30-06. Krutt i demper ruster... Selv kjøpte jeg A-tec Maxim til min 30-06 og kappet løpet på 51cm, og føler jeg er helt på grensen. Når det er sagt, jeg har både A-Tec og Hausken, og er ikke i tvil om at Hausken er mer kvalitet, bedre demping, lettere, men også dyrere og litt større volum. Jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for en lettere demper til jaktbruk, A-tec CTM4 eller S&L35 virker solide.

 

 

På hvilken måte tenker du drøyt? Men spørsmålet er om demperen tar munningsflammen eller ikke :winke1:

Men børsa har ikke kommet ennda, og det er lenge til jakta begynner også så slipper å bestemme meg helt ennda :)

Link to comment
Share on other sites

.....eller tar munningsflammen demperen ?

 

Mange vegrer seg for å kappe løpet for kort ved montering av demper pga at det blir da ett høyere munningstrykk med påfølgende større belastning på demperen.

Jeg har selv en A-tec Maxsim på min 9,3x62 med 45 cm pipe og det funker bra......

Link to comment
Share on other sites

Tjaa... Jeg har hatt 46.5cm løp i 30-06 med VMAC3 demper i 3 år nå. Hadde 55cm løp med samme demper 2 år før dette igjen. Ja, det blir litt høyere smell, og demperen blir fortere varm. Løsningen på det siste er å ta flere pauser. Har vel skutt ca 300 skudd med 46,5cm løp, og til mitt bruk vil jeg si at kort løp er kommet for å bli! Lengste hold hittil er 200 meter, upåklagelig effekt på elgen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappa Browning bar`n min (30-06) på 43,5 cm, og montert på en Maxim som jeg har fjerna 3 moduler på. Presisjon er fortsatt topp, hastigheten (700m/s +) holder til alt jeg jakter på (elg og rådyr) og smellet er til å leve med..

 

Jeg vil ha børsa så kort og lett som mulig for jeg bærer rifla mer enn jeg skyter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har for så vidt nevnt det i noen tråder tidligere, men kan vel si det igjen. Har en børse i 30-06 med 49cm langt løp. To Hausken Medium har gått med så langt. Skuddbule på den ene og utpoppet innmat på den andre. Har likevel ingen problemer med å anbefale det med det forbehold at demperne ikke er av det skrøpelige/lille slaget. Kan ikke tenke meg at A-tec Maxim skal ha noe problem med tilsvarende kort lengde. Heller ikke de andre demperne med noe stål i innmaten. Hausken Standard kan jeg ikke uttale meg om, men jeg ville kjøpt en demper med stål inni.

 

For øvrig kan det nevnes at det smeller som et lite hælvete uten demper ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3006 på 51 cm og Hausken titan. Jeg vil anbefale 308W på kortere pipe. Årsaken til det er at dersom en bruker N150 og raskere vil en oppnå nesten samme hastighet som 3006, med en mindre ladning. Det vil gi mindre belastning på demperen og mindre smell. De 20-30 m/s mer en potensielt kan få i 3006 vil brenne en del mer krutt. Jeg ser ikke helt fordelen med 3006 på så korte piper.

Link to comment
Share on other sites

Vist ein har ei 30-06 rifle, og er plaget med framtung og lang rifle pga demper, er det kanskje betre å ikkje bruke demperen, men bruke aktive hørselvern.

Då slepp ein å kappe løpet, slik at ein kan ha akseptable utgangshastigheter.

Har 2 stk kikkerter til rifla mi med hurtigmontasje (leupold qr)

eine kikkerten er innskoten utan demper, den andre er innskoten med.

utan dempar brukar eg ei 200 grs oryx til elgjakt.

med dempar er rifla innskoten med 150 grs fmj til trening og 150 grs lapua mega til reinsdyrjakt og jakt på lengre hold

 

vist ein absolutt vil kappe løpet er nok 308 meir egna enn 30-06

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3006 på 51 cm og Hausken titan. Jeg vil anbefale 308W på kortere pipe. Årsaken til det er at dersom en bruker N150 og raskere vil en oppnå nesten samme hastighet som 3006, med en mindre ladning. Det vil gi mindre belastning på demperen og mindre smell. De 20-30 m/s mer en potensielt kan få i 3006 vil brenne en del mer krutt. Jeg ser ikke helt fordelen med 3006 på så korte piper.

 

Sanheden er ofte ikke så enkel som du formoder.

Der findes faktisk mange målinger der viser at samme demper virker bedre(leverer lavere lydtryk) på 308NormaMagnum, end den gør på 308win.

Der er en del dempere som virker bedre jo større gasmængde og tryk, de får at arbejde med. Dette fenomen er tydligst på dempere med stor teleskobdel, og specielt ved førsteskuddet.

 

En anden generel fejlopfattelse i debatten, er at en 308win med kort pibe yder stort set det samme som en 30.06 med samme korte pibelængde. Dette er ikke korrekt, med mindre at man vælger at sammenligne ud fra forskellige forudsætninger.

Med samme kuglevægt, og ladet til samme maxtryk, med forholdsvis samme brandhastighed, vil en 30.06 altid være tydelig kraftigere end 308win

Link to comment
Share on other sites

Vist ein har ei 30-06 rifle, og er plaget med framtung og lang rifle pga demper, er det kanskje betre å ikkje bruke demperen, men bruke aktive hørselvern.

Då slepp ein å kappe løpet, slik at ein kan ha akseptable utgangshastigheter.

Har 2 stk kikkerter til rifla mi med hurtigmontasje (leupold qr)

eine kikkerten er innskoten utan demper, den andre er innskoten med.

utan dempar brukar eg ei 200 grs oryx til elgjakt.

med dempar er rifla innskoten med 150 grs fmj til trening og 150 grs lapua mega til reinsdyrjakt og jakt på lengre hold

 

vist ein absolutt vil kappe løpet er nok 308 meir egna enn 30-06

 

Der er faktisk foretaget målinger med fuld frekvensanalyse som indikere at det er mindre skadeligt at skyde med god demper uden hørselsvern, end samme våben uden demper, og skytten med hørselsvern.

Det er baseret på at en demper typisk reducere den lavfrekvente støj (20-1200hz) med mellem 22 og 38dB hvorimod et par gennemsnitlige hørselsvern kun reducere dette frekvensområde med 14-20 dB

Støjmålingen med fuld frekvensanalyse viste at peak trykket var ca 152dB i frekvensområdet 20-1200Hz. I området 1200-20000Hz var peak trykket mellem 125 og 135dB. Resultater opnået målt ved skyttens venstre øre, og riffel i kaliber 6,5x55.

Men det er indiskutabelt at en kombination af både demper og hørselsvern er suverent, specielt fordi de suplere hinanden. Demperen eliminere den lavfrekvente støj, og hørselsvernet klarer den højfrekvente.

 

hver for sig vil demper og hørselsvern klare sig mindre godt.

Hørselsvern vil bare reducere den lavfrekvente støj fra 152dB til 136dB, men den højfrekvente fra 128dB til ca100dB

Demperen vil reducere den lavfrekvente

fra 152 til mellem 118dB - 128dB. Hvorimod den næsten ikke reducere den højfrekvente

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Demperen eliminere den lavfrekvente støj, og hørselsvernet klarer den højfrekvente
Med dette bak øret har man essensen i å ivareta den hørselen man har igjen og forebygge tinnitus.
Min Sako 75 hunter i 30-06 er kappa ned til 53 cm. På tuppen står det en A-tec, TMM-5
Jeg har samme rifle og planlegger å tuppe denne med en Hausken Std. Denne er jo tilsvarende TMM i fht vekt. Litt i tvil om jeg skal kappe på 52 eller 53 cm. Noen som har erfaringer spesielt med tanke på balanse på dette altenativet?
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mauser m98 med jaktstokk i 30-06 kappet til 53 cm med lyddemper (Hausken standard) på. Den er, så vidt jeg kan kjenne det, i fin balanse. Børsemakeren som skal gjøre jobben har som oftest gode innspill mht hva du bør velge. Jeg har til gode å bli skuffet etter å ha fulgt børsemakerens råd

 

Lykke til - Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Jau men det fins nok delte meninger også blant fagfolkene. Det er vel nesten opplest og vedtatt at minimumslengde på 3006 er 51 cm. Børsemakeren jeg bruker ville kappe på 52. Jeg havner nok allikevel på +1 cm for å få utnyttet kaliberet mest mulig, og håper det ikke går på bekostning av balansen på våpenet. "Hjortetrekk" har samme børse og det virker som om han er fornøyd med det. Type kikkert vil jo også spille inn på totalbalansen, og det hadde vært interresant å høre hva han har toppet sin Sako med? Selv har jeg en Swaro PVI2 3-12x50.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...