Jump to content

----------------


jackblack

Recommended Posts

det er bare å dra til nærmeste butikk som selger våpen nær deg. å høre hva andre syns er ikke mye til nytte, du vil nok få mest glede av våpenet som du liker best å ha i hendene. du vil nok ikke få kjøpt et nytt våpen som går så dårlig at 200 meter skal by på noe problem!

Link to comment
Share on other sites

Har fått meg meg at den bør ha 1:9 eller krappere riflestigning hvis jeg skal få gode jaktkuler til å gå bra.

 

Du må ha rask tvist for å stabilisere tunge kuler. 1:12 stabiliserer opp til 55 grain, og er en vanlig tvist i mange løp. Som jaktrifle er det ok. Du ikke ha 1:9, men det er en fordel om du har planer/behov for å skyte kuler over 55 grain.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du får overstabilisert kula, men det har vel vært sagt fra tid til annen at kula kan fragmentere av kombinasjonen høy fart/spinn, noe jeg stiller meg sterkt tvilende til.

 

Jeg har en CZ 527 med 1:12 og jeg har iallefall fått runde hull ut til 500 meter med 60gr V-Max, har ikke skutt lenger ut på papp, men det plinger på 700 meter når det er vindstille.

 

Skulle jeg kjøpt ny rifle hadde jeg utvilsomt kjøpt med 1:8 eller 1:9 i stigning.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter,

 

I den moderne verden, med fler og flere kuler i alle kalibere, og i .223 hvor all fornuftig jakt foregår med tyngst mulig kuler...

 

Dersom du KUN skal skyte på blink, og eksplodere kråker - drit i riflestigningen

Dersom du ska spise det du jakter (og slippe å lure på om ikke egentlig skulle hatt raskere stigning), eller om du skal skyte på noe over 200m uten at det er helt vindstille - 1:9 eller helst 1:8 (1:7 er ikke dumt, men det selger de ikke i butikken)

Av rifler er jeg helt blank bortsett fra jeg liker Sako 85 i .223, den koster dog mer enn 10 000,- :roll: Den koster med kikkert og demper mer enn jeg har lyst til å tenke på.

 

Sigurd2verud,

 

Du har ikke forstått det riktig.

 

I kaliber med mere hylsevolum enn .223 kan en med krapp riflestigning og lette kuler med maks fart oppleve at kulene "blir borte" - de disintegrerer pga. den raske rotasjonen. Dette er nokså sjelden uansett

 

Kuler som roterer fortere vil ha en større effekt av ubalanse i kula - tidligere var dette merkbart, og i presisjonsskyting var det viktig å ha så langsom stigning som en kunne komme unna med (dvs. som stabiliserte kula),

Dagens kuler fra rennommerte produsenter er så jevne at dette er noe du ikke vil merke før du prøver å hevde deg i benchrest - og knapt nok da.

De tunge (lange) kulene MÅ ha rask rotasjon for å være stabile, de lette (korte) trenger mindre, men de blir ikke "overstabile", de blir bare mer stabile.

 

MArginalt stabile kuler gir dårlig presisjon og av og til ovale kulehuller, ustabile kuler lager "nøkkelhull" - hvis de treffer skiva

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...