Jump to content

Bark River Knife and Tool (meningsutveksling)


John Lee Hooker

Recommended Posts

Da fikk jeg endelig kløra mine i BRKT kniven jeg bestilte.

Northstar er modellen, i bushcraft serien. For de som vil lese om mine vanskeligheter med å

få den, kan titte i egen tråd. Siden dette er min første kniv fra dette selskapet. Så tenkte jeg at det hadde vært

interessant å dele erfaringer, for de som har det. eller bare generelle tanker om knivene de produserer.

her er noen bilder av det nyanskaffede vidunderet:

08042010015.jpg

08042010016.jpg

08042010019.jpg

08042010022.jpg

(beklager dårlig bildekvalitet)

 

Så langt er jeg veldig fornøyd, gleder meg til å bruke den.

Det eneste jeg ikke likte like godt er slire, som kom til meg veldig tørt (sikkert noe med transporten å gjøre)

og at det sitter veldig høyt. P.g.a. det så kan det være vanskelig å få kniven tilbake i slira, uten å risikere å stikke seg sjæl i sida

(vanskelig å forklare). men det betyr bare at kommer jeg sikkert til å modifisere det litt (en unnskyldning for å lære litt om lær m.a.o.).

Det at det var tørt, løste jeg lett med litt lærfett.

 

Selve kniven er i A2 verktøystål, med svarte canvasmicarta grep.

4 og 1\4 tommer langt blad og 8 1\2 tommer langt i det hele.

Link to comment
Share on other sites

De liker ofte slirer som sitter veldig høyt der borte. De lagde en "drop-loop" som man festet på slira for å få den til å henge lavere for de som ønsket det. http://www.knivesshipfree.com/Sharpshooter-Drop-Loop-Black Har en brun hvis du ikke får til noe du er fornøyd med.

 

Slirene er behandlet, men jeg har fettet mine jeg også. Kniven er ypperlig, jeg har en av de første av den typen som ble laget.

Nest lengst til høyre:

IMG_5498.jpg

 

kundebehandlingen kan være litt treig, men er veldig god. Fikk disse to kjøkkenknivene av dem denne uka som plaster på såret for en kniv jeg ikke var helt førnøyd med (fikk beholde den som ikke var laget sånn jeg ville), den lille var fordi de brukte lang tid på å lage den store :mrgreen: :

 

IMG_7153.jpg

IMG_7150.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lærslirene fra Bark River/Sharpshooter imponerer lite. Jeg har også en kydex-slire som er helt ubrukelig.

De første lærslirene til Sandstorm var derimot ganske gode.

 

Sharpshooter bruker for tynt lær, og selv om de har noe teorier for rørnitene i slirene, ser de lite elegante ut.

Pass på at du ikke kjører tuppen på bladet ut gjennom sida på slira når du stikker den inn. Har flere skader på Aurora-slira mi der.

 

Hvis du lager en slire selv vil jeg foreslå 3,5-4,0 mm lær. 2,8 mm er lettere tilgjengelig, men den ekstra millimetern er verdt både pris og ekstraarbeid.

 

Skafta på Bark River er ofte noe asymetriske, men det trenger ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Lærslirene fra Bark River/Sharpshooter imponerer lite. Jeg har også en kydex-slire som er helt ubrukelig.

De første lærslirene til Sandstorm var derimot ganske gode.

 

Sharpshooter bruker for tynt lær, og selv om de har noe teorier for rørnitene i slirene, ser de lite elegante ut.

Pass på at du ikke kjører tuppen på bladet ut gjennom sida på slira når du stikker den inn. Har flere skader på Aurora-slira mi der.

 

Hvis du lager en slire selv vil jeg foreslå 3,5-4,0 mm lær. 2,8 mm er lettere tilgjengelig, men den ekstra millimetern er verdt både pris og ekstraarbeid.

 

Skafta på Bark River er ofte noe asymetriske, men det trenger ikke være noe problem.

 

Slirene er litt ymse, tror de har hatt ganske mange forskjellige leverandører. Svært forskjellig lærkvalitet i de jeg har, fra sprøtt og tynt til tykkere og ganske bra (lær Bravo-1 slire er ganske fin.)

 

De gir deg en ny slire gratis hvis det blir skade på den du har :wink:

 

Sverre

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Fått meg en ny BRKT kniv, en PSK i 154cm, naturell micarta.

Slire som kom med var ikke noe jeg hadde tenkt til å bruke, et lommeslire i det fæle stive læret til sharpshooter.

Med litt paracord så er det meget mulig å få den ut, men å sette den inn igjen uten å risikere å stikke seg selv i låret er

vel mer eller mindre umulig. Det var kniven jeg kjøpte, slire blir vel liggende i en skuff. Planen er å kjøpe meg no kydex å lage

et lite slire jeg kan henge rundt halsen.

her bilde av den grøne versjonen: http://www.knivesshipfree.com/Bark-River-Knives-PSK-154CM-Black-and-Green-Linen-Micarta-w-Pocket-Sheath-12017

tenkte jeg skulle putte opp noen bilder og en anmeldelse av noe slag med tiden. (vis det er interesse for det)

 

Hva som er poenget med et lommeslire vertfall av denne typen, har jeg ingen forståelse for.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har fått i hus en Mike Stewart Custom Hunter.

 

Så langt ser det lovende ut, men den trenger å settes opp. Er det noen som har peiling på om det vil være en evighetsjobb med et Lansky slipesett med keramiske(?) bryner? Jeg tror brynene er keramiske og ikke stein, men det er mulig jeg tar feil. Det er i hvert fall ikke diamantbryner jeg har.

 

Kniven virker bra, men slira er ikke helt min tekopp. Hendt er jeg ikke, og Kydex er heller ikke helt mi greie. Så da er spørsmålet, finnes det noe vettug jeg kan få kjøpt ferdig som passer?

Personlig har jeg sansen for de åpne "dingleslirene" til Fällkniven, og lurer derfor på om den til F1 kan passe. Størrelsen kan ikke være så helt forskjellig. Custom Hunteren har 9cm langt blad, som er 2,6cm høyt ved overgangen mellom choil og egg. Bladet er ca. 4mm tykt lengst bak på ryggen og skaftet har en diameter på omtrent 7cm fremst på skaftet

Link to comment
Share on other sites

Den skal normalt bare ta noen sekunder på et keramisk bryne på frihånd hvis du vet hva du gjør.

 

De er konvekst slipt så et alternativ er å bruke en lær strop med slipemiddel i (hvis du barberer deg med barberkniv så har du sikkert en liggende :wink: ) Det er ellers lett å lage (lær og slipemiddel er ganske billig)

 

Slire er prøve og feile så der kan jeg ikke hjelpe deg

 

PS! Fin kniv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den skal normalt bare ta noen sekunder på et keramisk bryne på frihånd hvis du vet hva du gjør.

 

De er konvekst slipt så et alternativ er å bruke en lær strop med slipemiddel i (hvis du barberer deg med barberkniv så har du sikkert en liggende :wink: ) Det er ellers lett å lage (lær og slipemiddel er ganske billig)

 

Slire er prøve og feile så der kan jeg ikke hjelpe deg

 

PS! Fin kniv :mrgreen:

 

 

Takk :)

 

Jeg aner ikke hva jeg gjør 8) I hvert fall ikke på frihånd.

 

Jeg barberer meg ikke, så stropp er det dårlig med, men jeg lurer på Rudolfstroppen. Da er det kanskje like greit å bestille med en gang.

 

Jeg får prøve å lete opp noen som har en F1 å spørre pent om å få prøve slira. Med mindre noen andre vet noe om det.

Link to comment
Share on other sites

Planen er å kjøpe meg no kydex å lage

et lite slire jeg kan henge rundt halsen.

 

Jeg har alltids lurt litt på de hals-slirene i Kydex, det som slår meg at dette er en kjempeoppskrift for å stikke seg selv i brystkassa med kniven? Merk jeg har ikke en slik en selv, men ser for meg en situasjon hvor jeg tryner med full oppakkning (sekk 25 kg +++) og ramler oppå kniven og slira. I det jeg faller fremover så orienterer jo kniven seg perfekt med spissen opp og skaftet mot bakken (den løsningen som henger i snor med spissen opp ihvertfall).

 

Er dette bare tøv fra min side? Er halsslire egentlig tryggere enn banken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede en slik "neck knife" fra før en Izula fra ESEE.

Man henger dem jo ikke så langt opp at man får den i halsen, men at den ligger flatt mot

øvre del av brystet. Det som jeg egentlig vil se på som det farligste momentet med en slik kniv er

kvelningsfaren, men det negeres med riktig oppsett av hva du bruker til å binde den rundt halsen med.

 

Men selvsakt så er man jo aldri absolutt 100% trykk med et skarpt stykke stål i nærheten av kroppen,

eller no sted for den saks skyld. :lol:

 

Poenget er vel heller å ta det på feelinga, prøve det ut og se om man liker det.

 

Jeg syns det er ålreit å ha en liten kniv til småarbeid og event. backup.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...