Jump to content

Vurderer Beagle!


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, vi er en familie som vurderer å skaffa oss ein Beagle. Som kombinert familie- og jakthund.

Hunden vil bli trena til sporhund og brukt mykje på hjort (+ litt rådyr). Me ha hatt ulike raser før,flat-coated retriever,dachs og no mellomschnauser.

 

Er det nokon som har røynsle med denne rasen, og som kan tilråda kva oppdretterar eg kan kontakta? På førehand takk.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Beagle er ett spennende valg. Vi kjøpte Beagle selv for en og en halv måned siden. Tidlig å si hvordan den vil bli som jakthund selvfølgelig, men den er allerede en flott familiehund og vi har prøvd den på blodspor 3 ganger og det tegner svært lovende. Vi kjøpte vår fra Tyriberget kennel. Hyggelige folk med stor kunnskap. De venter to kull i løpet av ca en måned. Det skal være en veldig god mix på "papiret". Sjekk også ut Beagle.no

 

http:tyriberget.beagle.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 3 Beagler fra Tyriberget.

 

Alle har vært flotte hunder med godt lynne og bra jaktinstinkt.

Den jeg har nå er godkjent for ettersøk.

 

Det jeg liker best med Tyriberget er at de ikke bare selger deg en valp, men at de føler et stort ansvar for at valpen og den nye flokken til valpen får det bra sammen.

 

Jeg kan anbefale Beagle og særlig Tyriberget. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, etter å å prøvd flere hunderaser har jeg endt opp med beagle. Har lenge vært fasinert av denne rasen, helt siden jeg startet med den årlige kompisjakta på rådyr på Sørlandet i 1994. Lynnet, personligheten og "stemmen" gjorde sitt til at jeg skaffet meg en beagle fra Elgberget for tre år siden. Har fått veldig god oppfølgning av oppdretter og er det noe jeg lurer på er det bare å slå på tråden.

 

Det jeg ble overrasket først over var selvstendigheten, dagen etterpå vi hadde hentet henne hadde hun saumfart hagen rundt (alene). Beaglen vår har godt humør, snill med ungene og litt "rampete". Hun er glad i mat, og det har vært en fin "trigger" for å trene lydighet og triks.

 

Tror hun modnet litt sent for i starten hadde jeg ikke lange losene. Men gikk til anskaffelse av gpspeiler etter jeg hadde sittet ute og ventet fram til kl. 01.00 (slapp henne kl. 10 på formiddagen). Har ikke hatt flere slike langjag. På rådyr jager hun til dyret går ut (2-3km i strak linje), deretter slipper hun og kommer tilbake.

Hun er godkjent på ettersøk og tok fersksporet på hjort. Hadde ikke trent ferskspor i det hele tatt, men hun gikk til 10.

Årets elgjakt kombinerte vi med hjortejakt og hadde flere fine hjorteloser, men ingen fall. Dyrene kom for fort på postene.

 

Hunden vår kan ikke være løs (i skogen), da stikker hun som regel. Hadde en episode i fjor høst. Familien hadde vært på tur i skogen og kona tok hunden baki uten å lukke luka. Ungene lekte litt rundt og etter en liiiten stund spør jeg kona hvor hunden var. Ikke baki bilen iallefall. Da sier en av ungene at hun så noe brunt og hvitt som forsvant i et skogholt....

Ikke lenge etterpå klinger losen, runder fint og jeg får møtt henne på skogsveien hvor rådyrene hadde krysset. Fin trening, men ikke så artig når man er på annenmanns terreng...

Lykke til med valget.

 

Davy

Link to comment
Share on other sites

Venta på det, krangelen er igang. En ting er sikkert, og det drives mye seriøst med Beagle for tida, og spesielt målet avles bevisst på. Selv skal jeg nå ha en Beagle, og møter mye hoderysting rundt forbi. Det er vel noe av det jeg IKKE liker med mange hundefolk. Alt annet enn det de har selv er bare rævva. Selv tror jeg det er bra og dårlig i alle raser, men at mye kan gjøres selv, unntak finns selvfølgelig, som allt annet i verden.

Mange kritiserer Beagler basert på opplevelser 25-30 år tilbake, og mye har vel skjedd siden den gang.

Link to comment
Share on other sites

Cameron kan jo selvsagt ha vært uheldig.

Selv har jeg jaktet med to forskjellige beagler de siste 10 årene, og har bare godt å si om dem. Den ene eide jeg selv, den andre eier en kompis. Begge hundene jaget hare så det står etter, med fin losføring og godt mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

det viktige er vel at eiern får en hund han vil trives med. det er vel forskjell på hva folk søker etter i en hund. jeg her tatt mitt valg med hunder :mrgreen: ser du på navnet så skjønner du hva mitt valg ble. men jeg har hørt kjempe mange gode loser uten at det har vært en drever der :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...