Jump to content

Kjøp av Nissan Terrano


Daywalker

Recommended Posts

Hadde du spurt om Toyota LC 120, skulle jeg svart deg.:)

 

Har du søkt på forumet, er vel omhandlet en del om Nissan fra før, men mere rundt pickup da, og diverse motrortrøbbel, er det samme motoren ville jeg tenkt meg godt om.

 

Edit: Søkte bare på "terrano" kommer noen linker opp, les disse. :)

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt kjøp Nissan Terrano. Jeg har en 2000 mod, og har hatt den i snart 10 år nå. Maken til solid bil har jeg ikke opplevd. Har ikke hatt noe slag trøbbel med den i disse åra, bortsett fra slite deler. Har gått 165 000 km, og har alltid startet, å fått meg dit jeg har villet. Eneste "svakhet" jeg har opplevd er at returslangene på dieselreturen morkner litt å må skiftes sånn hvert 2-3 år, men det gjør jeg selv på 1-2 timers jobb.

 

Motormessig trenger en ikke å bekymre seg. Den 2,7 TDI motoren er ikke den samme som den "nye" Navaraen, som jeg har hørt har vært noen motorhavari. Det er mye den samme blokka og motoren, som var i den forrige generasjon King cab. Bare borra litt mer opp, og 200 cm3 mer volum. Terrano er vel bygd på samma lest som den gamle king cab`n, og det har vært rå solide kjøre tøy. Dessuten er den 2,7 TDI`n bedre å trekke tungt med enn Suzuki`ns 2L.

 

Det å ta seg frem tror jeg disse 2 bilene er nokså like. Begge har vel samma type 4 WD system, og diff brems. Min stopper først når den legger seg ned på ramma.

 

Men det er begge gode biler, som en ikke gjør noen store feil med å kjøpe. Så forresten er stor oversikt over de 10 større suw med minst feil på, å både Terrano og Suzuki`n, var blant de 10 inne på listen med minst feil :D .

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg har en 97-mod Terrano 2,7, og han er veldig fornøyd. Starter og går og er komfortabel. Lite motorstøy og bra trekkraft. Har også inntrykk av at det er lite tull med de bilene. Trygt kjøp. Noe gammeldags 4wd har jeg hørt, men det fungerer. Det som er litt "klønete", som jeg har forstått, er at man må sakke ned ganske mye for å sjalte inn 4wd i fart, og så må man stoppe for å få den ut av 4wd igjen. I tillegg bør man visst ikke kjøre med 4wd inne på tørr vei da det sliter på drivverket i og med at man har låst senterdiff. Når det gjelder kjøring i terreng er den nok ikke noe verre enn noen annen med samme type 4wd, som feks Vitara. Terrano har for øvrig ikke diffsperre bak, som mange andre har. Hvordan de siste Terranoene er vet jeg ikke.

 

Sjekk for rust i hjulhusene foran. Ellers må man vel som på alle biler med ramme, sjekke ramma. Bank med hammer for å høre om det blir "klonk" eller "knas". Da blir det for dyrt!

 

Den "råeste" 4x4 er nok MB G-wagen, som har diffsperrer både foran og bak, og i tillegg senterdiff som man kan koble ut/inn. Men her betaler man mye for en "traktor". Pajero II fra 92 - 99 mangler framdiff, men har for øvrig en stor fordel i og med at her kan man sjalte inn og ut 4wd i inntil 100 km/t. Genialt på skiftende føre. Kjedelig å måtte innom busslommer for å få på/av 4wd i lengden. Pajero har også inn-/utsjaltbar senterdiff, slik at man kan kjøre permanent med 4wd inne uten å slite ekstra på drivverket.

Link to comment
Share on other sites

Joa, det er en slags diff sperre bak på disse bilene, diff brems er vel det kalles, og da drar den på begge bak når 4 WD er inn koblet. Det er akkurat det samme på suzukien og regner jeg med?. Du kan også modifisere på både Terrano og Suzuki, og gjøre som på Gelenderwagen, å bygge ut til feks luftstyrte hel diff sperrer, og få en helt rå fullblods 4 WD, men da må en ikke glemme å koble den ut hvis du svinger, for da vil stikk akslene smelle tvert av, så for vanlige brukere er diff brems mer enn bra.

 

Inn og ut kobling går greitt. På min(Terranoen), må eller bør det gjøres i fra 40 Km eller lavere. Har glemt meg å gjort det i 80 km. Litt raping, men ødela ikke noe(den gangen). Ut kobling av 4 WD kan gjøres i både 80 og 90 km, så en trenger ikke innom busslommer for å gjøre det. Vet at på gamlere biler uten frihjuls nav måtte en det. I tillegg rygge for å få koblet ut 4 WD`n. Ikke noe problem å kjøre med 4 wd på tørr asfalt. Litt tung å svinge med, å en sliter mer dekk bare. Det er vel det at det er litt "gammeldags 4 WD", som gjør disse bilene robust og har lite feil. DVS å ha en spak der en med håndkraft kobler det inn og ut.

 

Nye sånne 4 WD har et slags AUTO modus imellom 2 WD og full 4 WD, der 4 WD systemet kan komme inn et lite øyeblikk, hvis det er litt sleipt/glatt. Ikke dumt, har det på en X Trail jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Velg heller den lengste!. Den er det mye mer plass i, og lengre utgaver er bedre å kjøre på veien. Men klart hvis en virkelig skal kjøre hardcore offroad, å kjøre opp der ingen tørr å gå/klatre er korte utgaver bedre. En kompis hadde engang en kort pajero, å den hadde ikke bagasjeplass. Var mer en terrengbil for frimerke samlere enn jaktfolk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar folkens.

Bilen vil nok i utgangspunktet bli brukt til å trekke henger og kjøre langs vei.

Men der blir nok også diverse kjøring på skogsveier og det som verre er.

Utrolig hvor mange rare plasser man kommer borti når man driver med jakt og fiske.

Det blir en ny runde i boksen så får vi se hva som kommer utav det...

Link to comment
Share on other sites

Hadde ein nabo som har hatt ein Terrano med 2.7 liters motor, siden den var ny på slutten av 90 tallet. Den har gått ca 160.000 og på den blei girkassa ødelagt på ca 150.000 uten at den var hardt kjørt og dratt tungt med. Det er vel einaste eg veit han var misfornløyd med, lite tull og utgifter ellers.

Link to comment
Share on other sites

nå er det slik med xl7 en at ofte knuses laveste del av fronten hvis ikke denne er tatt av ved terengkjøring men herregud det er vel en grunn til at det går an og heve bilen og sette på større dekk :mrgreen:

 

selv hadde jeg aldri kjøpt xl7 eller pajero eller terrano om jeg skulle på skikkelig skogstur da hadde det blitt ombygget hilux. men du kommer deg dit du trenger med en hvilken som helst 4wd med litt høyde om du ikke skal inn i fjellet med bilen også. hvis det er 3 anledninger i året der du må opp en bakke syns jeg ikke bilvalget skal stå på dette da er ubercomfort bedre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...