Jump to content

Er det nødvendig med sunshade til vanlig jakt?


Erik B. Hoksvold

Recommended Posts

Nødvendig, tja om det er en nødvendighet kan diskuteres, men at det er en fordel i enkelte tilfeller skal jeg være enig i. På jakt står det som oftes om "små/få sekunder" hvor det å tilpasse skytestilling i forhold til solen ikke alltid lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer helt an på siktet og rådende forhold:

 

1. Ved sikter i mellomklassen og nedover vil motlys kunne skape problemer. Man ser det også på de dyreste siktene, men der er ikke problemet såpass stort som på f.eks. Leupold og nedover.

En sunshade gjør at du må se temmelig rett mot sola for å få problemer med å se det du skyter på.

 

2. Nedbør.. Trenger jeg si mer? :wink: Nå kommer det sikter med alskens coatinger som skal få dråper til å prelle av og sånt. For oss som ikke har det er det en stor hjelp i gode linsebeskyttere og en sunshade. Min erfaring er at det er vedlig fort gjort å få regn inn på objektivet om man er aldri så forsiktig etter at linsebeskytteren er av... Har mange timer på post der jeg prøver å holde jakkeermet etc over linsa, bare for å se at det har kommet dråper innpå likevel, eller at de har dogget litt pga varmen jeg utsondrer.. En sunshade hjelper veldig mye mot sånt!

 

Eneste ulempen jeg ser ved sunshade er om du er uheldig å miste rifla med siktet ned så har di plutselig fått deg en lang vektarm som er med på å bøye siktet..

Atter andre sier at man taper noe lysgjennomgang. Om dette er tilfelle vet jeg kke, men at det skulle utgjøre en så stor forskjell at det blir plagsomt har jeg vanskelig for å tro..

 

Jeg har ikke hatt sunshade på børsa før i det siste, men den har kommet for å bli!

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke nødvendig til vanlig jakt. Det er kun ved motlysjakt at dette har noe for seg...

 

 

:wink:

 

Hmmm... når er det lovlig jakttid på motlys igjen, og hva er minimumskaliber der? fikk ikke med meg det på jegerprøven jeg...

:wink::lol:

 

Beklager , kunne ikke holde meg.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvordan du pleier å jakte Ratel, men det kan for min del fort ende med jakt i motlys også selv om det ikke er gunstig.. :wink:

 

Dette blir nesten som at det på en gitt strekning er flere høyre enn venstresvinger på en tur-retur... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kikkert i lav/mellom skikte, nikko nighteater. Den har en "caps" som ser ganske harry ut, og når jeg kjøpte den var den en del av en "pakke" og jeg tenkte jeg skulle bytte den ut med noe bedre så fort jeg fikk bedre råd. Men jeg er kjempefornøyd med Nikkoen og den herlige "capsen" på den og den vil nok ikke bli byttet ut.

 

Har brukt den på forskjellig jakt, bane, feltskyting og i forskjellig vær og har hatt litt dugg, men bortsett fra det er den alltid klar. Og må si at litt ekstra overbygging er fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...