Jump to content

Defekt Jämthund?


900SS

Recommended Posts

:lol::lol:

Det bobler av energi!! Og glede over å få bli med på noe.

Min jämt, "Rocco", gjør akkurat det samme...........rene kenguruen, men ikke i flere minutter da. Men noen krumspring blir det jo.

Han er 18mnd gammel nå.

Ser ikke akkurat dette som noen defekt, men en ung villstyring som bobler over av glede! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en vorsteher med samme "defekten" :lol:

 

Når jeg begynner å rasle med nomesele, kløv, sykkelsele - eller skifter til "skauklær", begynner han å sprette.

 

Trur det bare er en måte å vise glede på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg anskaffet en Jämthundtispe for et par år siden og hver gang jeg tar den ut av hundegården spretter den opp og ned som en sprettball i flere minutter før det roer seg.

 

Heldigvis virker den helt fint på elg.

 

 

Hei!

 

Jeg er som sagt ung, og har ikke mye erfaring med hund, men har nylig lest boka "fuglehunden" av Vibeke Skaar. Der tar hun opp problemstillingen rundt dette når hunden hopper/spretter/løper i ring før man skal gå tur/generelt ut av huset. Hun mener at hvis man skal ha hunden av med dette, må man få den rolig/sette seg hver gang før man gjør den bestemte handlingen, i dette tilfellet å åpne døra til hundegården. Hun skriver da at hunden tenker slik:

 

Og åpne døra med en gang betyr hopp og sprett = frihet

 

Sitt pent = frihet

 

Tenkte jeg bare skulle tipse om dette, er bare ordrett fra boka :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har mye rett i det IvoRei! :D Bikkja mi får heller ikke kobbelet på seg og ut døra på tur før han har roa seg ned. Dvs sitt og hold kjeft. Men hjelper det?? NEI!!! :lol: Neste gang er det turbo på stua når jakka og skoene kommer på, like fordømt! :mrgreen:

 

Noen ganger må man bare finne seg i at disse enkle sjelene har sine nykker og uttrykksmåter. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan si til bikkja: "Nå må du ikke være så sur!" Da dette øra ned. Sier jeg imidlertid "nå skal vi gå tur!" så spretter ørene opp (innen rimelighetens grenser, basseten har jo hengeører :lol: ) og han springer og uler rundt i stua. :mrgreen: Han kan altså forskjellen på sur og tur, sjøl om det rimer! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er noen fantastiske hunder vi har :)

Hunden min feks jakter kun på småvilt hvis den ser jeg tar med hagla ,tar jeg rifla derimot så er det elg og hjort den jager.Og ikke nok med det hvis jeg tar frem fiskestanga så løper den bak låven og graver beitemark :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hunden min feks jakter kun på småvilt hvis den ser jeg tar med hagla ,tar jeg rifla derimot så er det elg og hjort den jager.Og ikke nok med det hvis jeg tar frem fiskestanga så løper den bak låven og graver beitemark

flink hund du har da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er noen fantastiske hunder vi har :)

Hunden min feks jakter kun på småvilt hvis den ser jeg tar med hagla ,tar jeg rifla derimot så er det elg og hjort den jager.Og ikke nok med det hvis jeg tar frem fiskestanga så løper den bak låven og graver beitemark :lol:

Hva gjør bikkja når du tar fram Brylcréme og Pub-til-pubsko da? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min jämt har blitt opplært at hun skal sitte stille før jeg løsner henne fra løpestrengen eller slipper henne ut av hundegården---dette lærte jeg henne fordi hun også spratt opp og ned som en anna villstyring;) MEN---Hjalp det? Vel, hun sitter i ro når jeg åpner døra/tar henne løs fra wirenen-men LIKEVEL må hun springe to runder halvveis rundt huset før hun går i normalt tempo! Haha!! Tar det som et tegn på at hun er glad for å få bli med matmor/matfar på tur/inn/i bilen eller hvor det nå måtte være--

Link to comment
Share on other sites

Hvilken dressur er det dere har på hundene deres :roll:

 

Min TJT ligger i sengen sin - til jeg har fått på meg utstyret.

Når jeg plystrer svakt - avanserer hun rolig og avbalansert fra stuen til yttergangen - hvor jeg er.

 

Da setter hun seg ned - venter tålmodig til jeg tar ned båndet fra veggen - og så går vi rolig og pent på tur.

Link to comment
Share on other sites

Shadob; det der høres utrolig trist ut i mine ører... når får bikkja di lov til å vise hopp og sprett og tjo og hei da? Eller skal bikkja være en zoombie/robot alltid?

 

Mine bikkjer har lov å vise hysterisk glede om de vil - det skulle da bare mangle ;) Men ved kommando "sitt" så sitter de. Er ikke noe galt med dressuren til folk om bikkja oppfører seg normalt vel?

Link to comment
Share on other sites

Har du gått glipp av datoen Jaktlykke :D

 

(Har du forresten noen gang hørt om en rolig og avbalansert TJT :?:lol::wink: )

 

 

Kjøpte forøvrig ny sofa i går - og nå går hunden rotløs rundt omkring - og føler sikkert at hun er utstøtt fra familien..

 

 

For NÅ hører kona på meg!!!

 

Det gjorde hun ikke når den gamle sofaen stod der - og hvalpen kom i hus.

 

Så at det skal bli enkelt å holde henne borte i fra sofaen - har jeg liten tro på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enige at hunder skal få lov til å være glade osv.

 

MEN

 

Bikkjer som får lov til å gå bananas hver gang de blir sluppet ut av bilen, eller noen tar på seg ytterjakka er slitsomt. Det skal ikke mer til enn at hunden respekterer sitt kommando.

 

Jeg mener også at man skal ha 100% kontroll på hunden før man kombinerer hund og våpen. Å stå med børsa i ene handa, og prøve å roe ned hunden med den andre handa kvalifiserer til rødt kort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...