Jump to content

Take Down 10/22, noen forslag?


trombone

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid hatt tanker om å gjøre noe med hendigheten på 10/22en under transport. Har kikket meg rundt etter ferdigsydde løsninger, men de heter Browning, Marlin eller whatnot..

Er det noen som vet om en eller annen smart børsemaker som har laget en grei løsning til Rugeren? Sånn som løpet er festet på den burde det være gode muligheter..

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

jepp, klar over disse to løsningene. imidlertid gir de ikke det jeg helst ser etter.

Butler Creek utgaven gir vel bare tilgang til låseskruene under løpet uten å demontere stokken, det er en litt halvveisløsning syns jeg.

rådyre customløsninger med brutte gjenger i stokken er en litt mer snasen løsning, men jeg hadde nok tenkt en løsning med hurtig demontering av løpet.

Jeg har "noen" stokker, så jeg har et prosjekt på gang for å gjøre originalstokken delbar rett bak låskassa. (nei, det blir ikke langløpet pistol) Jeg har fått en fiks ide om å dele rugeren i mest mulig like lange stykker, derfor er det løpet som er kandiaten til fradeling. Evt med en del av framstokken.. Tiden vil vise.

I tilegg er jo våpenet udiskutabelt ute av funksjon når det er delt slik, det ser jeg som en fordel når POD er ute og lufter skyvelæret og rundskrivene sine.

Jeg bruker gjerne litt penger for å få det til, men jeg gidder ikke å bruke "en ruger til" på det. Da får jeg heller herje med baufil lim og kniver :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fjern orginal løp.

Få kassa gjenget for en form for innsats (så blir du kvitt den dårligste delen av rifla mens du først er i gang).

Innsats og løp utstyres med en form for "snap" lås (bajonett eller annet lurt, tenk sjæl).

Etter å ha tilpasset løp og insats til kasse og slutstykke (utdrager), Limes innsats fast.

Nye løp tilpasses etter behov (man kan t.d ha eget heldemet løp til våpenet), da jeg antar at feste løsning mot innsats vill innkludere en form for takedown knapp og fremste del av stokken.

 

Når du er ferdig, så selger du rifla med stort tap til meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av siste linje, var vel det et godt forslag Vingemuttern :lol:

Har hatt denne Rugeren noen år nå, og mistenker stygt at den må brekkes løs fra mine kalde døde fingre en gang inn i framtiden, solgt blir den ikke!

 

En eller annen løpsbøssing er slett ingen dum ide, kanskje en Heen kan tilpasses? Om løpet skrues ut eller vris/nappes spiller liten rolle bare det er nokså raskt og enkelt å gjøre det i felten.

 

Koser meg videre i tenkeboksen litt til tror jeg. I mellomtiden blir det en hjemmelaget løsning med den hule originalkolben og friksjonspasning. lengre totalt, så det blir bare en midlertidig greie.

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt usikker på om det er mulig å slå holdbare gjenger i det skrapmetallet som er orginale 10/22 kasser er støpt av, men en mulighet kunne jo vært å skaffet en låskasse i "høyverdig" metall som leveres for gjengede løp og ta det derifra ?? Er vel ett par ettermarkedsprodusenter av slike, uten at jeg i farten kommer på hvem...

Link to comment
Share on other sites

en mulighet kunne jo vært å skaffet en låskasse i "høyverdig" metall som leveres for gjengede løp og ta det derifra ?? Er vel ett par ettermarkedsprodusenter av slike, uten at jeg i farten kommer på hvem...

 

Volquartsen har en slik hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...