Jump to content

9mm hollowpoint?


Fozzy357

Recommended Posts

Det er også teorisert om at hullspissen skaper en luftboble som blir med kula

 

Det blir vel en kavitasjon i luft som forårsaker dette. I ultrakort forklaring, så blir det vel til noe slikt som at "draget" bak prosjektilet blir minimalt, og derfor ikke påvirker prosjektilet like mye.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men man kan få til super-kavitasjon ved å ha riktige vinkler.

Men det avhenger jo av hastigheten¨på objektet.

Det er utviklet diverse prosjektiler og torpedoer som utnytter dette fenomenet.

 

Men kavitasjon vil ikke bare påvirke kulebanen som nevnt i en tidligere post, men medfører at lufta ikke har samme turbulens bak prosjektilet i lufta. Bare å google og lese litt om air-cavitation så lærer dere nok litt om det ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det bedre presisjon med hullspiss på 9mm en andre kule fasonger?

Jeg kjenner en del skyttere som sverger til hullspiss til 90 øre kula, fordi presisjonen er bare "så"bra. :roll:

 

Det er ikke noe fasit svar på dette. Som vanlig så må ladningene utarbeides for det aktuelle våpenet - og det kan jo både like og mislike hullspiss kuler.

 

Disse skytterne som sverger til hulspiss fordi de går så bra, kan de dokumentere dette eller er det som vanlig synsing etter en 50 serie?

Link to comment
Share on other sites

Det er synsing etter 10.000er av skudd for mitt vedkommende, men saken er ikke absolutt. Som metallsilhuettskytter i nesten 30 år, har presisjonskravet vært svært høyt, og forbruk av våpen og ammo like så, har sikkert hatt xxx våpen i løpet av disse åra, så litt mer enn begrensett erfaring føler jeg at jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...