Jump to content

Nybegynner innen lading


marflow

Recommended Posts

hei, har akkurat kjøpt meg en cz shadow 9mm og tenker nå på å lade mine egne skudd, da disse koster

litt i butikk ferdig. Så er det store spørsmålet mitt? Hva må jeg kjøpe for å gjøre dette? aldri gjort det før.

aldri sett noen gjøre det, og aner ingen ting om det. hehe så all info og tips til utstyr jeg trenger tar jeg

godt imot! på forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Glimrende link, den over. Om du i tillegg kjenner noen som er drevne i faget, spør om du kan få se på/prøve! Det er veldig lærerikt. En kan lese seg grønn på ladebøker og tips på nett, men å få se i praksis er minst like bra. Satt som et spørsmålstegn og lurte på om jeg skulle tørre sjøl, men etter å ha fått kursing av Kjell Olav her på forumet, ja da var mye gjort!

 

Om du søker på "reloading" på Youtube, kan du også se på videosnutter om lading.

 

Sjekk her feks: http://www.youtube.com/results?search_query=reloading+9mm&search_type=&aq=5

Link to comment
Share on other sites

9mm ammo er så billig at du skal skyte rimelig lenge med hjemmeladd ammunisjon, før du begynner å spare penger. Du får noen tusen Magtech for det du må ut med for komplett ladeutstyr. Selv lader jeg bare 9mm med blykuler, da jeg av og til skyter på en bane der mantlet ammunisjon ikke er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo tilfredsstillende og lade egen ammo selv om det fins billige patroner da. :)

 

Enig i det, men trådstarter ville spare penger. Jeg synes hjemmelading er en kjempeflott hobby, men har man kun 9mm så ser jeg ikke helt vitsen. Med 460xvr i skapet så er jeg glad jeg har ladeutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Tar en stund å spare inn på å lade selv dersom du bare lader 9mm som er en ganske rimelig patron i utgangspunktet.

Eksempelvis kjøper du:

 

1000 skudd magtech, kr 1599 (for å skyte med i første rekke og for å ha hylser videre)

Ladesett (i dette eksempel rock chucher kit fra RCBS) Kr 3100 (hjemmelading.no)

Die sett 9mm ca 3-400kr

Hylsetrommel (et must i mine øyne da jeg vil at mine patroner skal være shiny og fine) ca 1000

 

Du er nå oppe i 6100 kr

 

For noen år siden regnet jeg meg frem til at jeg lader 9mm (tomhylsa ikke inkludert) til ca 1 Kr

Denne var bestående av en Berrys FMJ (er vel egentlig en kobberbelagt kule) som koster ca 50øre hos xxl, Federal hette 32 øre og resten på krutt (sånn ca)

 

Basert på overnevnte skal du lade ca 10000+ skudd for å spare inn ladeutstyret samt ammunsijonen du kjøpte for å ha tomhylser, rock chuckern er single stage og du kan lade ca 100 skudd i timen, altså 850 timermed lading for å spare inn, dersom du kjøper en karusell av et eller annet slag lader du fortere, men pressa er ofte dyrere i utgangspunktet.

Dersom du skal lade riflepatroner med dyrere jaktkuler (oryx) etc er det udiskutabelt mye å spare, lader for eks 338 win mag med Norma Oryx til ca 13 kr skuddet, mens patronen koster 55-60 kr stk i butikk.

 

Det som ikke blir med i regnestykket (det kan jo inneholde endel feil da jeg ikke er noe mattegeni) er alle de koselige stundene du får med å lade din egen kvalitetsammunsijon samt gleden ved å skyte ammunisjon du har ladet selv.

Ser forresten at jeg glømte det viktigste over, nemlig ladeboken !

 

 

Mvh

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen begynner prate om "sparing" ved å lade selv, eller begynner å regne på hvor mye man sparer ved å lade, så har jeg et genialt råd som er mye bedre rent økonomisk:

Slutt å skyt. Selg våpna. Selg ladeutstyret, Å begynn å gjøre noe du kan tjene penger på i den samme tiden (jobbe overtid, jobb ekstra, osv).

Da har du faktisk spart penger, kansje tilogmed tjent penger.

 

Man kan ikke tenke regnskap i hobby.....

 

edit:skriveleifer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare for å bidra litt med noen tall,

for 1995,- kan man kjøpe en komplett Lee Pro 1000, med diesett.

For å lade patroner til pistol/revolver, så er dette et greit produkt, til en grei pris.

Da har man spart inn ca. 1500,- i forhold til forrige post.

 

 

hmm...

dersom man trenger 2 presser, så kan man finne 2 her, for 2500,-

http://www.bodossk.no/selges.htm

 

 

ps: høggern har et godt poeng :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er også helt fullstendig enig med høggern, jeg lader utelukkende fordi jeg synes det er gøy, de få kronene som blir spart på lading blir brukt andre steder i "forsvarsbudsjettet", så hobbyen koster like mye uansett.

Anbefaler deg uansett, sparing eller ei å begynne å lade selv, er en finfin hobby.

 

Mvh

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

Skal man gjøre det riktig billig, kan man jo få tak i Lee Anniversary til 1 500,- med diesett og. Kostet det i fjor i hvert fall. Jeg har dette utstyret, pluss at jeg har kjøpt endel småting i tillegg. Kuler og krutt koster også litt, så regner med at jeg har brukt drøyt 5 000,- til sammen. Har skutt ca 200 skudd siden i høst. Det blir ca 25,- pr skudd, men prisen går jo ned for hvert skudd da. God jaktammo koster gjerne opp mot 25,- pr skudd, selv i .222, som jeg lader. Hvert skudd for meg koster fra ca 2,50 til 4,- pr stk, da uten å ta med kostnader for ladesett, hylsebrett, hylsepleie, ammobokser osv, men disse siste kjøper jeg ikke mer av før jeg må, om lang tid.

 

Er ellers enig i at lading er en hobby man ikke trenger å sette prislapp på. All annen hobby koster jo penger og, kanskje mye mer til og med. En stor fordel med hjemmelading, som jeg ser det, er at man nær sagt alltid har muligheten til å ordne seg patroner om man plutselig en kveld finner ut at man har lyst til å dra på skytebanen dagen etter. Da er det kjedelig å måtte reise på butikken og få tak i morgenen etter, og særlig om det er langt dit, og ikke minst særlig om det er lørdag kveld...

 

Å leke med ladesettet er moro, og det er artig å teste ut forskjellige ladninger og kuler. En finfin hobby om vinteren det. Størst utbytte har man nok med rifleammunisjon hvor man kan prøve ut forskjellige kuletyper til forskjellige formål om man jakter på ulike vilttyper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...