Jump to content

Pusse ut ett løp?


WinchesterM94

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg hørte på skytebanen idag at det er muligt å pusse istykker ett løp :?

 

Er det muligt?

 

Hva er normal puss og hva er for mye/lite?

 

Selv pusser jeg som følger:

 

Skyter jeg under 100skudd bruker jeg børste og olje og pusselapper til løpspussen.

 

Har jeg skutt mere enn 100skudd( en dag eller på to skytetreninger/konkuranser) Pusser jeg med børste ojle lapper og solvent/gold medalion.

 

Er det for mye/lite puss? Eller er det passe?

 

Hva gjør dere brukere?

Link to comment
Share on other sites

Tja. Med tanke på at du sender mantlede kuler gjennom løpet i 3x lydens hastighet med gass som holder flere tusen grader , hvor mye skade kan en børste gjøre? Tipper den største kilden til slitasje ved pussing er kontakt mellom pussestokk og munning.

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg når du sier "pusse i stykker løp" har i første omgang ikke med for mye å gjøre.

Det er som oftest grundige feil i rengjøringsrutinene som ødelegger ellers gode piper.

 

Noen ødelegger kroningen på pipene ved feil bruk av pussestang og børster.

Andre kjører på med slipemidler i steden for mantelløsende solventer.

Andre igjen rengjør børsepipa akkurat passe hyppig, men ikke grundig nok.

 

Jeg er av typen som pusser hyppig og grundig. Jeg bruker pussestang med jag og pusselapper som går tregt i pipa samt nylonbørste.

Bruker gjerne svært kraftige og illeluktende mantelfjernere etter en runde med kroil som tar kruttalammet.

 

Er det våpenstell hjemme, så kan det hende jeg benytter meg av skum som blir liggende i pipa natten over.

Link to comment
Share on other sites

Pussing er en hobby i seg selv på linje med hjemmelading.

Punkt en er å kjøpr ordentlig utstyr og plenty lapper og børster. En kammerstyring er et must, ikke bare for å styre pussestanga, men også for å forhindre solventer i å trenge ned og ødelegge beddemassen. Nylonstyringer med O-ringstetning i kammeret synes jeg er best. Personlig pusser jeg med bronsebørstene og er ikke redd for å bruke dem. Sørg bare for at rifla sitter så fast at du kan bruke begge hender på pussestanga. Da har du bedre kontroll. I følge Norma er det kruttslam som legger seg i hjørnet mellom bom og rille som utgjør det største problemet for presisjonen. Dette slammet "forsteines" etter noen timer, så det er best å pusse, eller i hvert fall få i noe kruttslamløsende guffe etter kort tid. Jeg bruker 1del Kroil blandet med 2 deler Shooters Choice til dette. Ca 4-5 lapper gjennom løpet fuktet med dette, slipp dem av ved munningen, da det ikke er noen vits i å dra all møkka tilbake inn i løpet. Så ti strøk med bronsebørsten, tørk og vask av, noen nye lapper fuktet i Kroil/Shooters for å få ut møkka, og så en ny omgang med bronsebørste. Da er slammer ute. Den mantelen som eventuellt sitter igjen, tar jeg også med skum. Jeg har ingen problemer med å bruke slipepasta som JB heller. Et triks her er å bruke en kobber eller nylonbørste av kaliberet under, en 6mm til et 6,5 for eksempel. Mett en pusselapp med JB, surr den så stramt rundt børsten og gi den ti drag før du skifter lapp. Poenget med børsten er å få god kontakt mellom lapp og løp. Jeg snur også gjerne børsten et 1/4 tørn eller så når den er tilbake i kammeret for å få dekket løpet best mulig.

 

Jeg pusser hver gang jeg har vært på banen, så alt fra tredve skudd og oppover.

 

Jeg tror nok du kan ødelegge et løp ganske fort hvis du, som enkelte jeg har sett, står med rifla i den ene hånden og pussestokken i den andre. ved sånn pussing er der vanskelig, om ikke umulig å passe på munning/kroning. Dess uten vil de fleste stokker flekse og ta i løpsveggene. Litt avhengig av hvilken stang du bruker, så kan dette gi slitasje i selve løpet og ødelegge bommer og riller.

Link to comment
Share on other sites

min erfaring er at om man pusser rett, vil ikke dette ødelegge våpenet. men feil puss kan ødelegge løp.

 

her er det snakk om bruk av feil lurium(feks la mantelfjerner med ammoniakk stå i dagevvis i løpet, pusse med mantelfjerner uten å pusse det ut etterpå eller lignende)

 

eller om man pusser løpet forfra. det vil og ødelegge munningen og presisjonen. eller om man har pussestokk med skader/kanter vil dette kunne gi riper i løpet etterhvert. eller om man har noe med kant man drar ut av munningen og bare drar det tilbake kan det gi hakk i munningen.

 

 

i DFS sammenheng tror jeg det er mange løp som kasseres pga for lite puss, for dårlig puss, skader i munningen, eller gravrust i løpet pga manglende puss og man får kondens og så rust. det siste har av en eller annnen grunn dukket opp som problem etter at moly kuler kom på markedet. er det en tilfeldighet at vi har oppdaget det nå eller har det en sammenheng?

 

edit:skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei! Her var det mykje nytt og forhåpentligvis nyttig informasjon på en gang :D

 

Ikkje meininga å skippe trådstarter her, men har berre noken spm litt utenfor temaet..

 

Benytter tråden og andledningen til å spørre ekspertene om kva deres rutiner er på pussing av løp under sjølve jaktsesongen. La oss sei at man skyter 3 skudd fyrste jakthelga. Er det da nødvendig å pusse løpet før jaktsesongen er ferdig, eller bør en ta seg tid til ein slik prosess ? Har hørt at treffpunktet kan endres etter løpspuss. Er det fordi man ikkje har pusset løpet tørt nok etter oljebehandling? Og evt er det nok med kruttslams-oljefjerner eller bør man også i jaktsesongen nytte mantelfjerner i tillegg? Holder det med en "bore-snake" til å fjerne kruttslam med. Er jo vesentlig enklere å ha med i sekken enn en pussestang :roll: ?

 

Grunnen til at eg spør er at undertegnende og sikkert fleire her på forumet oppholder seg opptil fleire dager i fjellet uten pusseutstyr i sekken... :?

 

Mvh

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder puss under jakt benytter jeg denne rutinen:

Før første jaktdag (kvelden før) skyter jeg et skudd med tørrpusset pipe. Da ungår jeg risikoen for treffpunkt forandring på første skuddet. Deretter bruker jeg tape over munningen for å forhindre vann/sand etc å komme i løpet. Hvis det går flere dager uten at jeg avfyrer skudd, pusser jeg pånytt og skyter nytt skudd osv. Når det er tape på munningen må man være ekstra forsiktig med å unngå kondens. Tapen fjernes før rifla tas inn i hus.

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier pusse løpet med olje på rifla før jeg drar på jakt tørrpusser heller ikke skikkelig, lar det være litt olje igjen i løpet(tynn oljefilm) som blir skutt ut på først skuddet på jakt. har testet dette, og treffpunktendringen er minimal etter min erfaring.

om du skyter vil det legge seg kruttslam som kan holde på fuktighet. fukt gir rust.

Link to comment
Share on other sites

Hmm etter det jeg kan se da...Så pusser jeg da helt rett og det er feil bruk av lurium eller feil bruk av pusse stokken som er skylda i ødelagte løp etter puss.....Godt å få ordnet opp i det...

 

Og til deg som lurte på hvordan løpet blir pusset under jakta så bruker jeg og pusse ut krutt etter endtdag og tørpusser før neste jaktdag. Treffpunkt endring er minimalt i mine våpen mellom pusset og upusset løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

boresnake er mer for feltpuss i mine øyne, tar ikke lange tiden før snoren er full av dritt og vil fungere som en sag på munningen hvis den ikke draes 100% rett ut...

 

boreguide + karbonstang + bronsebørste + rem. bore cleaner (hver 200-300 skd med .30-06, oftere med .223en) , og så pusselapper med Break Free, lar rifla stå med litt oljet løp hvis jeg er på hytta ved sjøen, for ting ruster ekstremt lett her, før jeg skal skyte pusses løpet tørt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...