Jump to content

7,62x39 sub


tailgunner

Recommended Posts

Hei,

Har endel spørsmål nå som jeg skal lade subsonisk for første gang:

 

1) Har lest at det lønner seg å bruke store magnumhetter og i tillegg utvide hullet for å få jevnere antenning. Noen som har noen synspunkter på det?

 

2) Det er jo en patron med ganske lite hylsevolum og jeg skal i første omgang prøve å lade opp 150grs kuler. Da vil vel kanskje Vv N340 fungere bra? Regner med at noe kjappere ikke er å foretrekke?

 

3) Hvor tunge kuler kan jeg regne med at løpet mitt med 1:9 riflestigning kan stabilisere i subsonisk hastighet?? 200?

 

4) Noen som tørr å gi meg en pekepinn på startladning med n340, n350 eller n110?

 

 

5) Noen som har førsokt .308-kuler i et løp som er .311 og fått til å gå bra?

 

Mvh

 

Tailgunner

Link to comment
Share on other sites

For et prosjekt som dette er det kanskje best om du finner frem til dine egne ladninger. Det er vanskelig å kvalitetsikre de data andre gir deg. Jeg har lite erfaring med småpatroner som skal gi subsonic hastigheter med tunge kuler. Jeg har bare skutt 300 skudd til nå med min 300/221. Min framgagsmåte for å finne ladninger var å bruke tabeller for å finne ladninger til 30 US carbine, 30-30 og 7,62x39. Jeg har heldigvis Våpenjournalens ladebok utgave 2. I denne boken finnes det ladetabeller for støpte kuler i rifle for flere kaliber og ladeata for metalsiluettpatroner til enkeltskuddspistoler. Ved hjelp av disse tabellene og andre data har jeg interpolert meg frem til ladninger både for super- og subsoniske hastigheter uten få farlige trykktegn. Dette arbeidet har vært svært interressant og lærerikt.

Om jeg skulle gi råd om fremgangsmåte vil jeg anbefale å starte med å utvikle noe reduserte ladninger med normale krutt for patronen. Deretter ville jeg prøve med litt raskere krutt i supersoniske hastigheter før jeg prøvde å gå ned i subsoniske hastigheter. Dette vil medføre noe arbeid, men å utvikle ladedata for subsoniske hastigheter for patroner som er ment å skyte kuler i supersoniske hastigheter er såpass avansert at det krever erfaring og forsiktighet. Selv små kruttladninger med hurtig krutt kan være formidable overladninger.

Tips nr 2 er å kjøpe noen blykuler som er kobberbelagt, ikke mantlet, hvis det finnes. Min erfaring er at det er enklere å jobbe med disse kulene fordi de gir litt mer sikkerhetsmargin enn stive mantlede kuler i subsonisk hastighet. Etterhvert kan dataene fra disse ladningene gi et godt utgangspunkt for lading med mantlede kuler. Jeg fikk tak i .308" kuler fra Trond Alvestad, de er fra Berry og er flatnesede. Prisen er heller ikke så ille. I min 300/221 gir disse kulene også bedre presisjon enn mantlede foreløpig.

Jeg har brukt small rifle standard hetter i min rifle og fått jevne hastigheter med dette.

For ladninger med pistolkrutt i rifle så kan det være verdt å se på data for tilsvarende kulevekter i storhylsede revolverpatroner. Du får veldig grovt sett et inntrykk av ca hvor mye krutt du trenger å bruke for hastighetsområde du vil lade til.

Husk bare at om du sprenger våpenet ditt er det bare ditt ansvar, jeg fraskriver meg ansvaret for hva du gjør med informasjonen jeg her gir deg.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til ladedata er jeg klar over at jeg må utvikle egne. Jeg har trykkmåler så noe stort problem blir det ikke. Det er bare hvor jeg skal starte. Jeg vil ikke risikere å ha ei kule sittende bom fast på første førsøk.

 

Skal lime strekklapper på rifla i kveld og regne med jeg vil prøve hylser med store hettelommer, magnumhette og 3 grs n340 som første ladning. Jeg tror ikke det vil bli noen problemer med den ladninga. Om bare kula kommer seg gjennom hele løpet uten overtrykk så har jeg noe å jobbe videre med.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut til at du har mer kontroll og erfaring enn jeg antok. Jeg begynte litt høyere enn deg i 300/221 med N340 og med 150gr Berry kula jeg nevnte, 5gr gav ca 1000 fps. Husk bare at jeg ikke tar ansvar for misbru.... ,ah, du vet hva jeg mener.

Lykke til.

P.S. Jeg gjemte meg under benken når jeg fyrte av første skuddet med rifla mi, kall meg forsiktig eller feig, jeg bryr meg ikke om det.

Link to comment
Share on other sites

P.S. Jeg gjemte meg under benken når jeg fyrte av første skuddet med rifla mi, kall meg forsiktig eller feig, jeg bryr meg ikke om det.

 

Jeg kommer ikke til å kalle noen for feig når det kommer til slikt. Jeg stroppa fast hagla i ei buske og hadde et minst ti meter langt tau til avtrekkeren når jeg begynte å lade uten noen ladedata :lol:

 

Takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

-Når jeg skal finne frem til nye sub-ladninger begyner jeg alltid med ladninger som gir overlydsfart og arbeider meg nedover i hastighet til jeg finner den Vo jeg ønsker meg.

-Jeg begyner også altid med det seneste kruttet jeg mener skal kunne passe.

Punkt en, forde det er no ordentlig dritt med ei kule som sitterfast i pipa.

Og punkt to forde det gir noe større sikkerhetsmargin i forhold til å havne langt over max trykk!

 

Jeg nevnte det for deg litt lenger opp, og jeg gjenntar gjerne mine kloke ord. Prøv deg frem med N110 først, og spar på N340 kruttet ditt til du har litt erfaring å basere "gjettningene" og "utregningene" på!

 

Lykke til og vær forsiktig :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for link :)

When using a medium to small sized case, it is possible to compare internal volumes with other cases to find suitable starting data. For example the author discovered the .44 Magnum case (with a bullet seated) has almost the same internal volume as the 7.62x39mm case. All sorts of .44 Magnum load data exists for 180 to 220 grain bullets from which safe starting subsonic loads can be extrapolated.

 

Dette gjør meg litt skeptisk. Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ruller litt ned på den siden finner du data for din patron. Det finnes også en side for 7,62x39 Thumper project. Les igjennom - denne gubben har jeg fulgt i mange år. Her finner du utprøvde data som kan overføres til hjemmelige krutt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for link :)
When using a medium to small sized case, it is possible to compare internal volumes with other cases to find suitable starting data. For example the author discovered the .44 Magnum case (with a bullet seated) has almost the same internal volume as the 7.62x39mm case. All sorts of .44 Magnum load data exists for 180 to 220 grain bullets from which safe starting subsonic loads can be extrapolated.

 

Dette gjør meg litt skeptisk. Noen som har erfaring med dette?

Du er ikke aleine med denne skepsisen.

Å overføre data fra en patron med nogenlunde likt hylsevolum og kulediameter er ganske naturlig.

Men å overføre data fra et kaliber med et langt annet trerrsnitt i kuledia som her kan slett ikke være bra.

 

Hvis ikke jeg har misforstått fullstendig på grunn av språkproblemer... Hva betyr egentlig "extrapolated"?

Link to comment
Share on other sites

extrapolated

1. Statistics to estimate or infer (a value, quantity, etc. beyond the known range) on the basis of certain variables within the known range, from which the estimated value is assumed to follow

2. to arrive at (conclusions or results) by hypothesizing from known facts or observations

3. to speculate as to consequences on the basis of (known facts or observations)

 

Fremdeles skeptisk :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg valgte en ladning med N120 for supersonic hastighet etter å ha sammenlignet volum og ladedata med flere tilsvarende små 30 cal patroner. For 300/221 er det også et poeng å forme hylsene med litt kraftigere ladninger før videre utvikling. Fordi jeg hadde vurdert mange faktorer traff jeg svært godt med N120 ladningen(litt flaks også).Dermed fikk jeg litt mer erfaring med min 300/221 før jeg gikk igang med subladninger.

Vedrørende å sammenlikne med revolverhylser med tilsvarende kulevekt som subprosjektet; jeg hadde det som en av mange vurderinger jeg gjorde under utvikling av subladning til min rifle. Også her fikk jeg et svært godt resultat med N340 ladningen som er den samme som jeg bruker fremdeles. Jeg tror ikke at kun å sammenligne med f.eks. 357mag/Max gir et trygg ladning med N340, men som en av mange vurderinger man gjør bør det kunne fungere som en viss pekepinn på at man er på rett vei. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Med linken som nevnt over vil jeg ikke oppfordre til å bruke samme metode, men gå ut fra ladedata for din patron.

 

Når du finner data for sub, kan det være sunt å lade hardere enn oppgitte minimum. Ikke som normalt å redusere oppgitte ladninger. Jeg vil minne om at sub er ukjent mark for de fleste, og oppfordre til forsiktighet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alt :mrgreen:

 

Jeg klarte desverre å ødelegge den siste strekklappen til trykkmåleren og må vente på nye. Dem kom til Norge fra statene etter et par dager men siden har jeg ikke sett snurten av noe og etter at jeg begynte med PT ser jeg ingen vits i å forske på sub uten å ha den tilkoblet.

 

Når jeg får de nye strekklappene og kan måle og sammenligne me fabrikkammo skal jeg hive meg rundt. Kommer til å legge ut de data jeg finner ut gå bra i min rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På tide å oppdatere.

Posten var treeeeeg rundt påske så alt jeg ventet på kom en god uke etter at jeg dro på havet. :evil:

Kom hjem for noen dager siden og begynte. De mest aktuelle kulene var 150grs sp .311 og .308

Jeg har mye kuler som ligger å slenger så det hadde vært fint om 308'en gikk bra i 311-løp.

 

Etter endel lading opp og ned med små og store hetter, magnum og vanlig i kombinasjon med n340 kom jeg frem til at LR magnum og 6 grs n340 ga de jevneste hastighetene med snitt på 295 ms med høyeste spredning på 7ms. Dette var med .311 dia på kula. 308'en ga jeg opp siden jeg ikke kom under 60mm samling :( Med .311 har jeg rundt 30mm/3skudd som jeg ser på som akseptabelt til de aktuelle hold. :D

 

Her er mini'en sammen med storebror :D

40 cm løp 85 cm totallengde.

normal_DSC00800.JPG

Regner med et langt og godt sammarbeid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er en alms ims m2. Jeg kjøpte en mauser i 308 norma mag med demper av dem og fikk minien gjenget i samme slengen.

Det viktigste for meg var utseeende og holdbarhet. Demper ikke like bra som de største men det gjør meg ikke noe. Den tar bort mye rekyl og nok smell til at jeg ikke trenger hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

når jeg har vært hos alm's å snakket med de så har nå de sakt at demperen ikke er særlig egnet til sub pga måten den er bygget opp, der er det gasstrykket selv som lager en del sperrer, og med så lite volum er der heller ikke noe til å oppta kruttgassene. hadde en slik selv, og til full kraft var jeg meget godt fornøyd med den, dempet akturatt nok og var liten og hendig i skogen. men prøvde den noen ganger til sub, og da følte jeg at det like godt kunne skutt uten demper. har holdt så smått på med sud en tid, og det er VOLUM på demperen som er det saliggjørende føler jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes den dempet sub'en min veldi bra. Ikke noe nevneverdig mer smell enn fra brodern ved siden av me 22lr og demper.

Jeg har en Hard-Core med samme diameter på hull og samme gjenger. Neste gang jeg er på banen skal jeg prøve begge for å sammenligne.

 

Edit: Hvilke krutt har du prøvd? Med mindre doser av raskere krutt vil det bli mindre lyd pga mindre kruttgasser å holde tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...