Jump to content

Bytte kaliber fra 30-06.


Andrikén

Recommended Posts

Hvis man ønsker å bytte kaliber i en Mauser i kal. 30-06, hvilke kaliber er det minst arbeid å bytte til? Og hva må gjøres/endres?

Kansje en av disse, 25-06, 280 Rem el. 270 Win

 

Er det mulig å endre til 7mm-08Rem, eller er dette uegnet pga. lang vs. kort kasse, evt. andre problemer?

Link to comment
Share on other sites

Hei 7mm08 går bra det. Har hatt mauser i 308win og det virker bra hvis du har hatt en børsemaker som kan jobben sin. Blir ofte litt ekstra tilpassing og slike greier med bytte fra lang til kort patron.

 

Vil du ha en 7mm i mausern så hvorfor ikke 280rem med basis i 30.06 hylsa eller 7x57 Mauser? Har veldig lyst på en mauser i det kaliber selv.

 

Ellers er alle kaliber med mellom lange til lange hylser og og bruke la oss si fra 6,5x55 og oppover. Hylselengde altså ikke kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som har noen formeninger om hvilke arbeidsoppgaver som kreves ved de forskjellige kalibrene som blir foreslått? F.eks. bytte/endre bolt, trøbbel med mating osv

 

7mm-08 er et kaliber som utfra teori frister veldig, men den teorien som jeg har sett om 280 Rem virket heller ikke dum. Jeg prøver å holde meg til "grovt nok", for å holde meg unna unødvendig mye fraspark. :oops:

Link to comment
Share on other sites

De fleste foreslåtte kalibre er vel basert på 30-06hylsa, og siden børsa di opprinnelig er i 30-06 blir det ikke nødvendig med endringer hverken på sluttstykke eller mating. 7-08 kan i noen lange mekanismer ha behov for finjustering av matinga dog...

 

En 7mm. i lang hylse, være seg .280 eller 7x64 kan også lades snillt med f.eks. 150grs. kuler..

Skulle du ha behov for litt mer ompph er det en smal sak å utnytte hylsas potensiale ved å lade til full pupp med f.eks. 175grs. Den kan du dog måtte slite litt mere med ved 7-08...

 

Ergo vil en av de foreslåtte patroner være mere egnet siden du har kasse og magasinlengde til det..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Skal du gå meningsfylt ned i rekyl ville det nok ikke være så dumt å vurdere 6,5x55 som gjør seg fint med lettere kuler i mindre fart enn 30-06. 6,5x55 er også billig å skyte mye med. Om du vil ha noe mer eksklusivt, og ikke skal bruke den børsa til mengdetrening, er feks. 7x57 ikke noe dårlig forslag, og passer jo bedre i en Mauserkasse enn en 7-08.

 

Velger du en lengre patron, som feks. 7x64 Brenneke, begynner du å nærme deg rekylen til 30-06, slik at du like gjerne kunne benyttet deg av lette kuler i 30-06`en fremfor å kjøpe nytt løp. Om løpet er gammelt og slitt betyr jo ikke dette noe, da vil en 7x64 Brenneke med en 9 grams Nosler Accubond i 900 m/s som Norma lager være et flott valg i en Mauser.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke prøve 270 Win? Lett patron å få tak i ammunisjon og ladekomponenter og ladeutstyr til er den også. Jeg kjenner ikke så mange som bruker 270 men de som gjør det er storfornøyde. En av brukerne av 270 jeg kjenner har skutt mye hjort, elg og rådyr med den.

På papiret gir denne patronen svært gode hastigheter med alle kulevekter i forhold til 6,5. Jeg ser også mer ammunisjon i 270 i hyllene enn i 280 hos våpenhandlerne.

7x64 er europeisk og det er dermed ikke like sikkert at amerikanske dieprodusenter får til dimensjonene denne patronen har. Jeg har nettopp levert tilbake et RCBS diesett i 9,3x62 som ser ut til å ha fått hylsehode dimensjonen fra 30-06 i stedet for for 9,3x62.

Jeg kommer selv til å satse på et 270 løp til min egen Mauser m03 og tror jeg vil bli fornøyd.

En dyktig børsemaker fikser løpskifte fra 30-06 til 270 i en M98 så lett som bare det.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg endte opp med å kjøpe en Brno 601-ZKK i 243Win (opprinnelig 308?), pga kort kasse. Hvorpå jeg fikk løpet byttet til et 7mm-08 løp som de hadde på j&f, dette fikk jeg billig siden det hadde stått en stund.

Så da er "drømme" kaliberet på plass. :D

I tillegg har jeg et 243 løp som jeg kan bytte med, bare jeg får lært meg å skru det ut og inn. Jeg har lest trådene jeg fant om dette, og har skrudd litt før så det burde gå bra.

Jeg holder på å brekke inn løpet og har til nå skutt 10 skudd, jeg er godt fornøyd så langt. :D

Link to comment
Share on other sites

har lurt på det samme bare at jeg har en tikka t3, noen som veit noe om det er mulig? bytte til feks. 6.5x55?

mye mulig! T3'n kommer bare i en kasse-lengde, og hva gjelder patronlengde er 6,5x55 og .30-06 i samme "klasse". Men hva gjelder sluttstykket er jeg ikke sikker, husker ikke bunndiameter på 6,5x55 og .30-06 i farten så ta det med en liten klype salt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...