Jump to content

Ny .22 til presisjonsskyting


Lindy

Recommended Posts

Eg har nyleg teke til å skyte i pistolklubb, og ser klart eit behov for eit eige våpen etterkvart. Presisjonen på klubbvåpen er ikkje heilt på topp. Eg har leita på ulike fora, samt på nettet og set stor pris på tilbakemelding. Gjerne personelege preferanser eller linkar til aktuelle diskusjonar. SLik eg ser det deler ein gjerne .22 handvåpen i 3 kategoriar :

 

1. Dei billege og enkle. KJekt kort tid, billeg og dårleg presisjon.

2. Dei som er litt betre, som browning buckmark, ruger mark III osb. FLotte våpen, men ingen skyt med slikt i world cup.

3. Pardini, benelli , hâmmerli og liknande. Desse ser eg vel gjerne på som dei ulimate mop presisjon. Prisen er deretter. Den rimelegaste eg har funne ny er vel ein benelli .22 til ca 10 000.

 

Eg trur nok at eg bør sjå etter eit våpen i kategori 3, vil gjerne ha nytt, men gjerne så rimeleg som mogleg :-)

 

Spørsmålet mitt er kort og godt : er eg heilt på bærtur ? andre aktuelle våpen ? finnast det link til nettbutikkar som eg kan sjå litt ? ( Har sett på landrø og børselars)

 

MVS

FSH

Link to comment
Share on other sites

Hei. Velkommen til kammeret. Walther GSP er konkurransepistolen alle andre blir sammenlignet med. Selv har jeg hatt den samme i 3o år. GSP er slik jeg kjenner den driftsikkerheten selv. Presisjonen er selvfølgelig bra på alle kvalitetspistoler. Dagens GSP er jo ulik min modell, så jeg kan ikke si noe om hvordan den er å skyte med. Vil anbefale deg å dra på treninger/ konkurranser når sesongen starter for fullt, og se om du kan få se/ prøve forskjellige pistoler. Har sett brukte gsp"er til salgs for 3- 5000.- kroner.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har en Walther GSP expert .22. Kjøpt ny på Sport XXL i 2007 (12.500kr). Har vært borti en 30år gammel utgave også. Det er ikke vanskelig å se at disse er i nær slekt. Den er ganske dyr. Men meget presis og god å skyte med. Har aldri opplevd funksjonsfeil eller andre problemer. Jeg skyter CCI standard som er en rimelig ammo, men som og er testet bedre enn mye dyr ammo på presisjon. Walther GSP leveres kun med 5 skudds magasin, men Stenvåg leverer ombygde P22 magasin med plass til 10 skudd. Fungerer helt topp. Greit å ha ved øvelser der du trenger mer enn 5 skudd. I klubben vår finnes mange ulike våpen, men GSP`n er populær og prøves/testes av mange, med kun positive tilbakemeldinger. Anbefales på det sterkeste. Skyter du med den i noen 10år, er den vel verd prisen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min første .22 for 4-5 uker siden og det ble en Benelli MP90 World Cup. Jeg kjøpte den brukt hos Stevaag og angrer ikke et sekund.

Den er en drøm å skyte med, i alle fall sammenlignet med Ruger Mk2 som jeg brukte som klubbvåpen i 6 måneder før jeg kunne kjøpe min egen, men avtrekket er også utrolig bra.

Jeg har lagt grunnlaget med å skyte luftpistol 2 til 3 ganger i uka med en Steyr LP10 som har en avtrekksvekt på da rett over 500g, Benelli’n har et avtrekk som da ligger rett over 1000g, men likevel så føles avtrekket på Benelli’n lettere ut(Ja, jeg har målt og justert avtrekkene)!

 

Uansett så skal ikke jeg påstå at Benelli MP90 er det eneste saliggjørende, men som nybegynner så tenkte jeg akkurat som deg, at det var like greit å kjøpe en skikkelig .22 med en gang, og personlig så føler jeg at det var et riktig valg.

 

Når det gjelder merke og modell, så har jeg etter å ha satt meg inn i dette kommet frem til det som mange sier, at hvis det er en av de kjente merkene og modellene så er de fleste bra.

 

Jeg betalte 13.000,- for min brukt, men skulle jeg spart noen kroner så hadde jeg valgt å kjøpe en Walter GSP brukt.

 

De fleste jeg har snakket med mener at nettopp når det gjelder .22 så er det ganske trygt å kjøpe en brukt mht. slitasje osv.

 

Uansett så anbefaler jeg også, som andre her, å ta en tiltt på sidene til Arne Nohlberg, og særlig kanskje denne: http://arne.nohlberg.com/artikel_om_populara_finkalibriga_pistoler.html

Link to comment
Share on other sites

Det fins mange gode .22 matchpistoler, men alle er forskjellige. Vekt, balanse, skjeftevinkel er blant de viktigste variablene. Derfor kommer du ikke utenom å måtte prøve flest mulig ulike våpen slik at du er sikker på at du kjøper det våpenet som passer DEG og din hand. Skur og korn kan byttes og files på, avtrekk kan justeres, men vekt, balanse og skjeftevinkel er ting som det er verre å gjøre noe med. Så løp og prøv!

Link to comment
Share on other sites

Takkar for tilbakemeldingar. Eg har leita ytterlegare på ulike forum, testar på nett , sett på norske butikkar mm.

 

Eigentleg er eg meir frustrert enn beroliga. Vi er truleg alt for få i dette landet som driv med pistol. Det å bruke kring 15 000 kr på ein ny pistol er ikkje noko problem, men det å ikkje kunne samanlikne dei, dvs halde dei i henda mm er eit problem. Så langt eg ser på nettsidene til dei få butikkane som driv med slikt så har dei ein leverandør. Dvs at det er svært vanskeleg å gå inn for å halde og samanlikne. Det er utruleg frustrerande. No må dei som les ikkje mistenke meg for å overdrive eigne eigenskapar. For dei pistolane ein diskuterer her er nok dei største begrensingane i skyttaren, og alle pistolar , Benelli, Walther, Morini; Pardini osb vil alle gjere nytta si. Bomme gjer eg likefullt. Truleg vil eg ikkje kunne gjere noko fornuftig samanlikning likevel, men eg vil ha valet. Det er litt som å kjøpe bil, ein går innom fleire forhandlarar og testar og ser før ein gjer eit dårleg val :lol:

 

SÅ langt som råd vil eg tråle og teste. Førebels kan det sjå ut som Benelli sin rimelegaste variant er den mest aktuelle, men det kan vere at eg når eg får løyvet dreg til Danmark slik at eg kan gå inn i ein butikk og halde i minst 5 ulike pistolar før eg gjer mitt dårlege val.

 

Dersom nokon veit om norske butikkar som har meir enn ein pistoltype - gjer gjerne beskjed.

Link to comment
Share on other sites

På treningskveldene i klubben din vil du også ha muligheten til å prøve forskjellige våpen. Det hender ytterst sjelden at noen svarer nei hvis en ivrig nybegynner som skal kjøpe våpen spør om å få prøve pistolen noen serier. Så ikke vær redd for å spørre klubbkameratene om å få prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.. Anbefaler deg ikke å kjøpe en GSP da denne har høy siktelinje og har rekyl som blir forsterket av dette. Noe de har prøvd å utligne på ny modell med en rekyldemper. Mange sverger til GSP men flesteparten har hatt de i 30 år og er selvfølgeligt fornøyde med den fordi de ikke vil "krype" til korset og kjøpe en ny moderne pistol.

Det første året jeg skjøyt, fyrte jeg av ca 10000 skudd med en klubb-GSP og var veldig fornøyd. Helt til jeg kjøpte meg en FAS 602 med morini grep. Da forbedret jeg poengsummene mine betrakteligt. Dette pga et suverent grep, og veldig lav siktelinje og en rekyl som gikk rett inn i skulderen. Kjøpte meg en nyere version. FAS 607 og flyttet morinigrepet over til denne. Skjøt 564 på standard med den. Noe jeg tviler på går ann med en GSP.

Kjøpte meg en pardini sp new etter masse klikk med den på NM i svolvær. Fant ut at det var pga ammunisjonen jeg hadde kjøpt inn før NM ikke var bra for den. Gul Eley. Gikk tilbake til Fiochi maxac soft og har ikke hatt en eneste klikk etter det. Solgte 602'en til "en Hembre" som er veldig fornøyd med den. Har 607'en og pardinien igjen. Kan annbefale begge 2.

Jeg vet ikke helt hvilken jeg kommer til å skyte med. Føler det er bedre pressision med 607'en men Pardinien er helt ny så kommer kanskje til å selge 607'en.

 

Hunters House i danmark selger en FAS 607 med rink-grep i størrelsen XL til 6480,- danske. Pluss moms og kronekurs kommer vel denne på rundt 10000. Hvis du er interesert, kan du få kjøpe min til 6500 norske. Da har den Morini grep i størrelsen medium. Jeg skal til NM luft til helga i gjøvik og du kan få se på, og kjenne på den der.

Min har blå ramme.

 

Legger linken til hountershouse under her så du kan se hvordan deres ser ut.

http://www.huntershouse.dk/kat294-Brugte-pistoler-revolver/side4598-FAS-SP607-kal.-22lr.-Flot-stand-med-Rink-matchsk%C3%A6fte..html

 

Mvh. Kenneth Frafjord

 

 

EDIT: Problemet med Matchgun MG2 er at den er frontladet med ett magasin du ikke kan lade med 6 skudd. Dermed ubrukeligt på felt..

 

EDIT 2: Her er ett bilde av 607'en min.. ;) Moriniskjeftet er ikke monter på bildet men er det som følger med. Og det er umoddet!!

Fas1-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skjøt 564 på standard med den. Noe jeg tviler på går ann med en GSP.

 

Den er vel litt drøy :shock: Det er rent av meget få, om noen, finpistoler på markedet som ikke har nok presisjon til å plassere samtlige skudd i tieren.

Skytteren er en helt annen historie, og det er vel ikke så rent få som har gått forbi dine 564 med en GSP i løpet av de rundt 35 årene den har eksistert.

 

Du bør kanskje klikke på FAS når du er inne på Hunters House, og lese deres egen kommentar til de kommende pistolene. :wink:

 

Fas er slett ingen dårlig pistol, langt der ifra. Å jeg ønsker deg lykke til med den, for det kan du trenge om du en dag må ha en reservedel...

Link to comment
Share on other sites

Skjøt 564 på standard med den. Noe jeg tviler på går ann med en GSP.

 

Den er vel litt drøy :shock: Det er rent av meget få, om noen, finpistoler på markedet som ikke har nok presisjon til å plassere samtlige skudd i tieren.

 

Det jeg mente men ikke fikk ned på "papiret" er rekylen og 10 sekunderen på standard. Ikke noe med presisjonen å gjøre.

 

Du bør kanskje klikke på FAS når du er inne på Hunters House, og lese deres egen kommentar til de kommende pistolene. :wink:

 

Der arbejdes på at få FAS i nye udgaver, dog er de blevet meget dyre.

Se vores brugtliste til venstre.

 

Denne komentaren du tenker på?

 

Fas er slett ingen dårlig pistol, langt der ifra. Å jeg ønsker deg lykke til med den, for det kan du trenge om du en dag må ha en reservedel...

 

Og reservedeler er ikke problem. Får tak i det jeg vil, når jeg vil. Og den kontakten gir jeg videre til en eventuel kjøper.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var den kommentaren jeg mente, og at det faktisk ikke er noen pisoler der ennå.

Det er ikke Hunters House det står på, men jeg tenker på FAS sin historie med en del "av og på" eksistens. Derfor også min tanke om reservedelene.

Men har de et godt produkt denne gangen, som de også klarer å få ut på markedet, så holder de seg forhåpentligvis i live fremover.

 

Ps. Det skytes da silouett med GSP, tenk om de hadde hatt hele 10 sekunder på seg :D (...nei, jeg har ikke en GSP)

Link to comment
Share on other sites

Takkar for tilbod. Sidan søknad først vert sendt over sommer må du nok vente litt :-) Leitinga mi held fram, og eg har falle litt for morini, mest for den har låg siktelinje, samt moglegheit for å justere vinkel på kolbe. Er også litt lysten på ein feinwerkbau aw93, men den kan vel ikkje justere vinkel

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til Frafjord synes jeg rekylen på min GSP er fullt håndterbar, også på 10- sekunderen på standard- programmet. Det skal dog sies at jeg har trent i 30 år med GSP for å oppnå dette. For de som ikke har kommet til dette stadiet, vil jeg advare på det sterkeste å anskaffe seg en GSP i 32. Den rapper til deg i hånda som et balltre :mrgreen:

 

Jeg synes balansen er den største ulempen med GSP. Den er fortung. Gammeldags konstruksjon, men pålitelig. En brukt utgave med det "nye" avtrekket er kanskje det tryggeste kjøpet du kan gjøre.

 

Du kommer ikke utenom å prøve forskjellige våpen. Alle har forskjellig balanse , vekt og skjeftevinkel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hei

Har en Walther GSP expert .22. Kjøpt ny på Sport XXL i 2007 (12.500kr). Har vært borti en 30år gammel utgave også. Det er ikke vanskelig å se at disse er i nær slekt. Den er ganske dyr. Men meget presis og god å skyte med. Har aldri opplevd funksjonsfeil eller andre problemer. Jeg skyter CCI standard som er en rimelig ammo, men som og er testet bedre enn mye dyr ammo på presisjon. Walther GSP leveres kun med 5 skudds magasin, men Stenvåg leverer ombygde P22 magasin med plass til 10 skudd. Fungerer helt topp. Greit å ha ved øvelser der du trenger mer enn 5 skudd. I klubben vår finnes mange ulike våpen, men GSP`n er populær og prøves/testes av mange, med kun positive tilbakemeldinger. Anbefales på det sterkeste. Skyter du med den i noen 10år, er den vel verd prisen? :wink:

 

Tror Stenvåg lever IKKE 10 skudds magasin til GSP.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...