Jump to content

Rimelige kuler til leveraction i 30.30, tips?


Kjetil-A

Recommended Posts

God dagen godt folk!

I dag fikk jeg endelig noe ladeutstyr dumpende ned i postkassa, så jeg merker jeg er skikkelig klar for å prøve meg på noe lading hjemme selv.

 

Siden jeg er nybegynner drister jeg meg på å spørre om tips til hvilke rimelige kuler dere anbefaler meg å bruke?

Jeg har forstått de må være flat nosed pga rørmagasinet, men hva med round nosed? Kan de brukes?

Og så har jeg fått et lite tips på allerede at jeg bør bruke 150grs kuler.

 

Håper på mange gode tips.

 

Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

God dagen godt folk!

I dag fikk jeg endelig noe ladeutstyr dumpende ned i postkassa, så jeg merker jeg er skikkelig klar for å prøve meg på noe lading hjemme selv.

:mrgreen:

 

Siden jeg er nybegynner drister jeg meg på å spørre om tips til hvilke rimelige kuler dere anbefaler meg å bruke?

 

Clarry haglunds blykuler til 30-30, jeg har 170 graineren

 

Jeg har forstått de må være flat nosed pga rørmagasinet,
ja det stemmer
men hva med round nosed? Kan de brukes?

Ergo, nei. (Det gr jo... jeg vil bare ikke anbefale det. Har sett to LA magasin sprenge med rn kuler allerede...

Og så har jeg fått et lite tips på allerede at jeg bør bruke 150grs kuler.

Hvorfor? tror ikke 150 vs 170 spiller den helt store rollen, men ingen ekspert på kaliberet.

 

Håper på mange gode tips.

 

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hobby.Winchester sin bulk kuler blir levert i 100 stk i posene og du får dem i 150gr og170gr,begge er flate i spissen.Går godt i winchesteren min.Bly kuler fra clarry haglund er jo bra,vist du har ei bøyle børse uten dei såkalla micro grove riflinga,har du det er det ingen vits med blykuler,du får ingen presisjon.Den riflinga er mest vanlig med eldre marlin 336 i cal 30-30.Men wincester kulene er jo billige i utgangspungtet, så da får du billig og god trenings ammo og ei fullgod jakt kule i samme forma.Det er også lettere å drive med mantla kuler, det er jo nostalgisk riktig med bly kuler.går du for bly kuler,kjøp kuler meg gas cheks og gå for 170gr kula,du har muligeter for å drive bly kuler til høgre hastighet eller du kan med mantla kuler med samma trykk.170gr bly kula er jo bedre å jakte med,bedre med ei tung kule i bly,30-30 er jo ikke noer langholds patron i alle fall. :mrgreen:

Håper du fikk noen opplysninger om dett calibret anngående hjemmelading.

skattebo

Link to comment
Share on other sites

Bly kuler fra clarry haglund er jo bra,vist du har ei bøyle børse uten dei såkalla micro grove riflinga,har du det er det ingen vits med blykuler,du får ingen presisjon.

 

Joda, det er fullt mulig å få bra presisjon i micro groove pipa med blykuler, men det er viktig at kulene har riktig (stor) dimensjon. Men selvfølgelig er det enklere å få blykuler til å gå godt i Ballard rifling som gir et bedre grep om kula slik at denne ikke "sklir" på riflingen.

Link to comment
Share on other sites

Oisann! Her var det komt mange gode svar allerede :mrgreen:

 

Hva koster kulene og hvor får dere tak i dem?

 

Har kikka litt på hjemmelading.no og funnet disse kulene:

Speer 150grs fn: 333,- (100 stk)

Winchester 150grs fn: ingen pris? (100 stk)

Sierra 150grs fn: 303,- (100 stk)

 

20grs i kulevekt gjør ingenting med hvor nærme man kan skyte uten å få særlig treffpunkt forandring?

Jeg tenker å skyte inn på 100 meter (må jo ta skyteprøven), men holdene blir ikke så lange på jakt vil jeg tro. Skal være hundeførerbørse dette.

 

Det er heller ikke noene micro riflinger i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Hundefører børse. Hvilket vilt snakkes det om da?

 

Forøvrig ad micro rifling. Det er mange utsagn om denne. Hadde tidligere et ganske negativt forhold til den, men har etter hvert registrert at det er fullt mulig å få utmerket presisjon med det og bly kuler, men det krever normelt mer arbeide. Passe på at kule lengde stemmer med med twist, samt at kulene ikke glir på bommene. Jeg må erkjenne at jeg ikke har presonlig erfaring med riflings typen, men når man har studert våpen literatur i 40 år, danner man seg inntrykk fra svært mange kilder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har micro groove i 45/70, min erfaring er at jeg fikk ok samling med 400 grains i lav hastighet, så ja det lar seg helt sikkert gjøre å få det bra, minuset er at marlinen ikke greide å kombinere 2700J og ok samling. Er ikke så stor forskjell i pris om man bruker mantla kuler heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...