Jump to content

Buestrenger, peep, serving, løkker


M67

Recommended Posts

Lage strenger, bytte strenger, surre ting fast på dem.

 

Dette er delvis "second nature" for de fleste erfarne bueskyttere, men til å begynne med er det svart magi, og noen ganger helt ukjent. På nettet finnes en mengde oppskrifter for hvordan surre fast peep, senterserving, og løkka til avtrekkeren, samt lyddempere og mer. Både i forklaring, bilder og som video.

 

 

Søkeord i Google og Youtube kan være:

 

- bowstring, string

- make string

- flemish twist string

- endless loop string

- serving

- peep

- center serving

 

 

Noen eksempler:

 

 

Serve fast et peep

 

http://www.fletcherarchery.com/howto_servepeep.pdf

http://www.keystonecountrystore.com/how-to-serve-in-a-peep-sight.html

 

 

Selve surringa/låsing av surringa

http://forums.bowcountry.com/bcforums/showthread.php?t=15236

 

 

Peepet skal plasseres så det kommer foran øyet når du har pilhånda der den havner mest naturlig ved ankring - du skal ikke behøve å "lete" etter peepet.

Om en plasserer det riktig så er det heller ikke nødvendig med det gummistrikket mange har for å line det opp riktig heller. Peepet skal komme opp rett av seg selv, men det kan godt peke helt feil vei når buen ikke er dratt opp.

 

Generell serving av buestreng

http://www.edersbow.com/how-to-serve-your-bowstring/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Setter pris på at du starter denne tråden M67 :D

For oss grønnskaller er det mye som kan virke temmelig gresk :D

Har lest en del på huntersfriend.com, men hadde vært supert om dere som er mer drevne hadde

øst litt av kunnskapene dere sitter inne med.

Kunne godt tenkt meg å lære mer om valg av piler, pilhyller, sikter etc. etc.....

Link to comment
Share on other sites

Kunne godt tenkt meg å lære mer om valg av piler, pilhyller, sikter etc. etc.....

Jeg kan prøve.. :D

Hvis vi tar for oss piler først har jeg god erfaring med Gold Tip XT Hunter. Den har jeg brukt til jakt og 3D skyting. Bakdelen med karbonskaft til 3D er at de har tendens til å «brenne» seg fast i enkelte dyr og vanskelig å få ut. Her hjelper jo en pilutdrager og siliconespray som f.eks. rørleggere selger. Aluminiumskaft har helt klart en fordel her. GT XT Hunter ligger prismessig midt på treet og leveres i forskjellig stivhet eller på fagspråk spine.

Går du inn på GT hjemmeside:http://www.goldtip.com/selection.htm

ser du et oppsett hvor du kan velge skaftet du skal ha.

Med utgangspunkt i meg selv skyter jeg en Mathews LD 62 pund dravekt. Jeg har 30 tommers dralengde, og vil konkurere i 3D med pila i Buejegerklassen der de forlanger en spissvekt på 125 grain.

Mitt skaft kappet på 30 tommer.

Ut fra tabellen kan du da lese at jeg bør kjøpe et GT Hunter 7595 med spine 0.340. Deres forslag er i dette tilfellet Group 5 skaft. Dette er et ganske tungt og stivt skaft. For orden skyld understreker jeg at det er et skaft til du har montert alt tilbehør. Da er det en pil.

Denne tabellen er lettlest og de fleste skaftprodusenter har tilsvarende tabeller for valg av skaft.

Velger du en norsk forhandler når du kjøper skaft vil du fra de fleste få hjelp til valg av skaft.

 

Tar vi for oss pilhylla har jeg selv vært igjennom hele rekka og skyter nå med fallhylle.

Det finnes veldig mange varianter av hyller på markedet. Mitt valg for en hylle er at den skal være

solid. Holde innstillingene, være lett å justere, ha en løsning så ikke pila faller av under jakt, og være rask nok til at fjæring ikke tar i hylla på vei ned.

Jeh har prøvd fast hylle med godt resultat, men har etterhvert funnet ut at fallhyller er lettere å justere.

Fallhylla jeg tilslutt har valgt er Mathews sin Downforce hylle. Den er veldig enkel å sette opp, er raskt nede og veldig dfriftsikker. Mathews har valgt å bryke en pilholder for at ikke pila skal falle av under jakt.

Her har du en video hvor rask hylla er: http://www.youtube.com/watch?v=_vz1ye3kH78&feature=player_embedded

Jeg var også kjempefornøyd med Trophy Ridge Drop Zone:http://www.trophyridge.com/arrow-rests/dropzone/

som også bruker samme pilhoder som Mathews.

Ved innjustering av hylla tar du utgangspunkt i Bergerhullet på riseren på buen. Det er der du fester hovedbolten til pilhylla.

Pila skal ligge i senter av denne bolten høydemessig. Centershot, eller avstand til senter på pila fra innerkant av riseren foreslår Mathews at du starter på 13/16 tomme i manualen, noen sier 11/16 på fallhylle. Hva du havner på ser du først når du har papirtunet buen din.

Ligger du nærmere riseren enn ½ tomme er det snart fare for at fjæringen tar bort i riseren og du får

islag når skuddet går. Dette kan du se på fjæringen. Plastvanes får ofte striper og merker etter noen skudd. Papirtrimming kan du lese om her:http://www.nbjf.net/index.php?id=papirtuning

Som du kansje vet er nesten alt utstyr amerikansk og alle mål er oppgitt i tommer.

En omregning for dette finner du her:http://www.nbjf.net/index.php?id=tommer

En ting som ikke er nevnt enda er nockpunktet på strengen. Som utgangspunkt kan du starte 90 grader på strengen i forhold til bergerhullet. Under papirtrimmingen kan det hende du må flytte på dette.

Peepen høyde over nockpunktet må vel også nevnes. Her er det greit med litt hjelp når dette settes.

Sett en pil på strengen og trekk opp buen uten at du har montert peepen enda. Lukker du øynene og

står naturlig uten å bøye på nakken men slik du føler det er behagelig når du skal sikte deg inn.

Ved riktig dralengde skal strengen ligge på nesetippen og høyden på peepen er det punktet du ser inn i strengen når du åpner øynene. Sidemannen markerer dette punktet for deg og peepen monteres. Det er lurt å måle denne høyden f.eks. fra nockpunktet. En bra måte å feste peepen på er vist her:http://www.specialtyarch.com/video/peeptying2.wmv

Av sikter har jeg også prøvd flere men valget tilslutt falt på HHA Sport sitt:http://vestgard.no/butikk/images//HHA_sports/ol-5000-09.jpg

Du blir etterhvert lei av å måtte fram med unbrako etc. for å innjustere siktet. Med dette er det enkelt å justere høyde og sideveis. Det foregår kun med klikk sideveis og høden via skalaen med gode store riflete muttere. Siktet er solid bygget med godt håndverk og står godt mot vibrasjoner fra buen. Selvfølgelig får du billigere sikter som er godt bygget, men jeg ble så lei av å måtte fram med verktøy hver gang at jeg har valgt dette på de buene jeg har.

Siktet har også mulighet for å dempe eller øke gløden på siktepinnen og har et water du lett ser under sikting så du holder buen i lodd.

 

Tilslutt vil jeg også nevne at den skyteformen du har er veldig utslagsgivende for bra resultat når du skyter/skyter inn buen. Grepet er viktig. Vrir du buen under skuddet er dette utslagsgivende.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner nockpunktet. Ser at det finnes flere typer, alt fra surringer til ting som

klemmes eller skrus på strengen. Hva er å foretrekke ?

Her er jeg selv litt lat bruker ferdige nockpunkt som jeg klemmer på med tang.

Nockpunkt.jpg

Dette kunne jeg selvfølgelig laget av tråd.

I Syd-Afrika brukte de kun loopen som nockpunkt.

Dette synes jeg blir litt usikkert med hensyn til at loopen kan flytte seg.

Antaglig brukte de lynlim også for å få den stabil.

Det er viktig at du lager avstand så ikke punktene klemmer nocken på pila når du trekker opp.

Det skal jo sies at alt du henger på strengen minsker farten.

Strengdempere, loop, nockpunkt etc. men det er fart nok igjen med dagens buer.

Her litt stoff som kanskje kan være av interesse: http://www.nbjf.net/index.php?id=pilfart

når det gjelder pilfart og tyngde på pila.

Link to comment
Share on other sites

Brukar du berre loopen må den nok sikkrast med lim ja. Når eg kjøpte bogen min var den sett opp slik som bildet til Skaumann viser. Fekk problem med at pila løfta seg frå pilhylla under opptrekk. Sannsynlegvis var den litt for trang . Har no fjerna den nederste ringen og det fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

Brukar du berre loopen må den nok sikkrast med lim ja. Når eg kjøpte bogen min var den sett opp slik som bildet til Skaumann viser. Fekk problem med at pila løfta seg frå pilhylla under opptrekk. Sannsynlegvis var den litt for trang . Har no fjerna den nederste ringen og det fungerer fint.

Helt riktig at dette skjer, jeg har hjulpet folk som har hatt problemer med at pila løftet seg fra pilhylla fordi nockpunktet var for stramt.

At du plasserer to nockringer med nok avstand og loopen utenfor hindrer loopen i å gli.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker bare loopen og har aldri hatt behov for å lime dei. Så lenge du fester loopen med rett knute, flytter den seg ikkje. :D

Jeg er absolutt enig med deg når det gjelder å fjerne nockringene, problemet kan være at strengen er glatt pga strengvoks og den type venom noen bruker. Selv om det enkelte steder står at du ikke behøver å bruke strengvoks på servingen, er det andre som er uenig i dette og gjør det.

:D Jeg vet om to måter å knyte loopen på, vet du en smart til å gjøre dette kunne du jo poste den her eller vi kan lage en ny tråd om knyting av loop :lol:

Jeg er alltid åpen for å lære noe nytt.

Det er jo lurt å slippe å sette inn nye fortenner også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med det samme vi diskuterer D-loop kan det kanskje være ok å komme med et lite tips som også på en enkel måte kan angi om nockpunktet er riktig :D .

D-loopen er en viktig detalj som tidligere nevnt både må være knytt riktig og også ha riktig høyde.

Det første er som nevnt tidligere også viktig for å bevare fortennene under opptrekket :D

loop.jpg

Hvis loopen din ikke er som det midterste bildet etter skuddet tyder det på at du ikke drar opp buen

slik du burde. Du følger ikke senterlinjen når du drar opp, med det resultat at pilbanen ikke er stabil.

Hvis d-loopen peker oppover flytt d-loopen ørlite ned på strengen. Skyt noen skudd og se om det bedrer seg. Gjenta dette til d-loopen ser ut som bildet i midten. Hvis d-loopen peker nedover gjør du motsatt. Dette kan være en noe forenklet måte å se hvordan ting forholder seg. Personlig heller jeg mer til papirtrimming.

Link to comment
Share on other sites

Brukar du berre loopen må den nok sikkrast med lim ja. Når eg kjøpte bogen min var den sett opp slik som bildet til Skaumann viser. Fekk problem med at pila løfta seg frå pilhylla under opptrekk. Sannsynlegvis var den litt for trang . Har no fjerna den nederste ringen og det fungerer fint.

 

Det er ikke sant, at loop må festes med lim.

Det er snakk om å bruke riktig knute, riktig looptråd, og stramme nok (feks ved hjelp av looptang).

 

Husk at undersiden på øvre knute på loopen skal være 1/8" høyre enn pilhylla, for å få det rette stupet på pila.

Link to comment
Share on other sites

Med det samme vi diskuterer D-loop kan det kanskje være ok å komme med et lite tips som også på en enkel måte kan angi om nockpunktet er riktig :D .

D-loopen er en viktig detalj som tidligere nevnt både må være knytt riktig og også ha riktig høyde.

Det første er som nevnt tidligere også viktig for å bevare fortennene under opptrekket :D

loop.jpg

Hvis loopen din ikke er som det midterste bildet etter skuddet tyder det på at du ikke drar opp buen

slik du burde. Du følger ikke senterlinjen når du drar opp, med det resultat at pilbanen ikke er stabil.

Hvis d-loopen peker oppover flytt d-loopen ørlite ned på strengen. Skyt noen skudd og se om det bedrer seg. Gjenta dette til d-loopen ser ut som bildet i midten. Hvis d-loopen peker nedover gjør du motsatt. Dette kan være en noe forenklet måte å se hvordan ting forholder seg. Personlig heller jeg mer til papirtrimming.

 

flytte D.loopen etter fasongen på den etter skudd?!?!

Makan til vås. plassering av D-loop bestemmes kun av en ting, og bare en ting, og det er at undersiden på øvre knute (inni D-loopen), skal være 1/8" over vaterlinjen fra det punktet pila hviler på pilhylla (i høyeste posisjon på fallhylla, dvs i fullt drag).

Og pilhyllas høyde bestemmes av pilhyllehullet på buen (skal være slik at midten av pila dekker midten av pilhyllehullet i midtstykket på buen).

 

Elementær buetuning.

Link to comment
Share on other sites

 

flytte D.loopen etter fasongen på den etter skudd?!?!

Makan til vås. plassering av D-loop bestemmes kun av en ting, og bare en ting, og det er at undersiden på øvre knute (inni D-loopen), skal være 1/8" over vaterlinjen fra det punktet pila hviler på pilhylla (i høyeste posisjon på fallhylla, dvs i fullt drag).

Og pilhyllas høyde bestemmes av pilhyllehullet på buen (skal være slik at midten av pila dekker midten av pilhyllehullet i midtstykket på buen).

 

Elementær buetuning.

Ta det litt med ro nå skullerud. :D På forum kan du henvise til dokumentasjon om det meste, men problemet er at enkelte ikke leser det vi skriver. Da kan dette iallefall være en indikasjon på hvordan det står til for disse.

Selv har jeg aldri brukt noe slikt for å sette nockpunktet. Det var kun et tips jeg plukket opp på Mathews forum.

http://forums.mathewsinc.com/archery-4/archery-tech-forum-11/berger-hole-alignment-158163/?highlight=D-loop

Link to comment
Share on other sites

Og bare fordi du har lest det på internet, så er det sant?

:shock: Les tråden skikkelig, det jeg sier er at det kan være en indikasjon på at noe er galt.

Ja, jeg har lært mye av å gidde å lese på internet for deretter å prøve det ut i praksis selv.

Måtte stort sett greie meg selv når jeg startet med bueskyting.

Link to comment
Share on other sites

Rolig nå gutter. ingen som blåser seg opp. Det var ikke meningen å tråkke noen på tærne, men det er vanskelig å forholde seg 100% saklig, når man leser så mye synsing og det jeg oppfatter som vranglære, på et tema som kanskje 500pers i norge faktisk kan noe om, og de 500+ personene finner du utelukkende i aktive bueskyttermiljø.

 

Mine kvalifikasjoner som bueskytter?

Vel, jeg har skutt på greit NM-nivå i skiveskyting siden midten av 2000-tallet, pers på 570/600p 18m innendørs, og over 650/720p på 70m utendørs

Jeg skyter 450-500skudd i uka på trening, pluss konkurranser.

Jeg har importert og solgt buer + utstyr i noen år, og satt opp *en og annen* compound bue.

Jeg mener iallefall at jeg har nok kunnskap om oppsett av buer til å uttale meg.

 

Hvis dere virkelig vil lære noe om bueskyting, men ikke vil/kan ta kontakt med en lokal bueskytterklubb, så er den opplagte plassen å begynne, forumet til Norges bueskytterforbund ( www.bueskyting.no ), og lese boken til Bernie Pellerite "idiot proof archery".

 

Jeg har tidligere prøvd å dele min kunnskap om bueskyting på dette forumet, men det er tydleigvis bedre med forståsegpåere, enn faktakunnskap. Jeg håper jeg tar feil.

 

Beklager hvis noen har blitt støtt/såret. Det var ikke min intensjon.

Link to comment
Share on other sites

Lurer jeg også på? Fatter ikke hvorfor han trenger å blåse seg sånn opp, ingen her som har sagt at deres metoder er noe fasitt!!

skullerud har helt rett i at 1/8" er et bra utgangspunkt for høyde på nockpunkt, men det er ikke bråsikkert at du havner på dette etter papirtuning.

Som buejeger er litt av poenget også at du får jaktspisser og treningspisser til å fly nogenlunde likt. Dette er mulig, selv om noen jaktspisser er vanskeligere enn andre. Det kunne være artig skullerud å høre hva slags hylle du bruker, fast hylle eller fallhylle?

Og jeg har satt opp en og annen bue jeg og skullerud, og det er endel folk i buejegermiljø som også kan dette....

Ofte blir nockpunktet satt i 0 med fallhylle for videre trimming, men å slå bombastisk fast at nockpunktet uansett er 1/8" over er ikke riktig.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt både fasthyller og fallhyller. prinsippet er akkurat det samme, ettersom det er toppnivået på hylla man måler ut fra.

At du kan påstå at en bue er riktig satt opp med et fall på 0, sier nok for min del.

Det du ender opp med da, er en pil som peker oppover, og det får du ikke presisjon på over 25m.

 

Det samme går for at du kan påstå at det gjelder forskjellige regler for oppsett av fallhylle og fasthylle. Prinsippene er akkurat de samme. utgangspunktet er også det samme. fordelen med fallhylle, og den eneste praktiske forskjellen, er at du (bør) får mindre klaringsproblemer med fjæringa på fallhylle.

 

Greia er at når du setter nockpunktet lavere eller høyere enn 1/8", så tuner du på feil plass, så lenge pilhylla er justert riktig. Det er det som er poenget. Går ikke pilene riktig med nockpunkt 1/8" over riktig pilhylletopp, så må du trimme pilene dine.

 

og ang buejegermiljøet, så innlemmer jeg det i det norske bueskyttermiljøet, hvis du skulle være i tvil. Det er ikke så rent få av de seriøse buejegerne som også driver med bueskyting som idrett.

Link to comment
Share on other sites

At du kan påstå at en bue er riktig satt opp med et fall på 0, sier nok for min del.

Nå må du snart begynne å lese hva jeg skriver:

Ofte blir nockpunktet satt i 0 med fallhylle for videre trimming, men å slå bombastisk fast at nockpunktet uansett er 1/8" over er ikke riktig.

Det som forteller meg når nockpunktet er riktig, er som jeg har skrevet før. Papirtrimming.

Forlater ikke pila buen korrekt må du rette opp dette.

For å være helt ærlig. Jeg driter i høyden på nockpunktet. Papirtesten forteller meg hva som er galt og dette stoler jeg på fullt og helt. Det forteller deg om pila er for stiv, om pila er for mjuk, om nockpunktet er for lavt, for høyt og ikke minst om centershot er riktig. Hvis pila de lager noe annet hull i papiret enn dette:

bullethole.jpg

ved korrekt oppsatt papirtesting er det noe som er feil, og dette kan du lese ut av det rivet du får.

og ang buejegermiljøet, så innlemmer jeg det i det norske bueskyttermiljøet, hvis du skulle være i tvil. Det er ikke så rent få av de seriøse buejegerne som også driver med bueskyting som idrett.

Ja, jeg har konkurrert med mange "bueskyttere" jeg, også i NM og vunnet over dem. Men jeg anser meg for å være buejeger selv om dere gjerne vil ha oss inn i bueskyttermiljø. Det blir litt for mange regler for meg i ditt miljø. (Dette var litt off topic, beklager)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...