Jump to content

Kjøp av ny rifle


Jonatan

Recommended Posts

Hei.

 

Har jaktet i noen år nå, endelig fylt atten og ser frem til storviltjakt til høsten.

 

Men jeg trenger ei rifle. Er mer eller mindre bestemt på en 6,5x55. Lovlig på storvilt og fin på fugl også, noe jeg kommer til å bruke den mye på.

 

Lurer på om noen har tips/erfaringer fra noen forskjellige rifler. Må også ha en lyddemper på så hvordan blir det med eventuel kutting av løp? Også optikk trenger jeg litt tips til. Ikke over 15000 kr for full pakke (rifle, optikk, montasje, lyddemper).

 

Har vært på XXL her i Kristiansand og sett på en tikka T3, virka som ei fin rifle, noe dyr men har jo bare hørt fine ting om tikka... Noen kommentarer? Så også en CZ 550 Lux til 7000 (en tusenlapp mindre enn tikka). Noen som har erfaring med denne?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en vurdering du må gjøre. Men jeg ville nok sett litt på bruktmarkedet. Men ny rifle, demper og montasje, blir det ikke mye igjen til optikk, når du skal inn under 15 lapper. Får du til å sette av 9 til rifle, demper og montasjer, og 6 til kikkertsikte, vil du komme brukbart ut.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Er klar over at pris på optikken blir litt penger...

 

Eventuelt har dere forslag på andre 6,5x55 rifler? og konkrete kikkerter?

 

Så en CZ 550 Lux i 6,5x55 til 7000 (en tusenlapp mindre enn tikka). Noen som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

CZ American er ei lekker rifle. Tror ikke du skal lete så lenge før du finner ei slik til omtrent 7k. Ny altså. Bruk resten på kikkert/montasje. Drit i demper. Bruk hørselvern på skytebanen. På jakt glemmer du det ene smellet som kommer. Med lengde på løpet får du nok futt i kula også..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er best å kjøpe våpen brukt, da man kan få MYE mer for pengene.

 

Folk kjøper våpen over en lav sko hvert eneste år - og to mnd seinere finner de ut at de ikke har råd, ikke har interessen, eller egentlig ikke fikk lov av dama... Da er det godt å være kjøper!

 

Følg med på finn.no og kammeret.

 

Jeg ville gått for 308W.

 

Eks:

Remington 700bdl(mellom 3500 og 5000kr)

Sikte, type kvalitet(halv pris: ca 5000 til 7000kr)

Montasjer finnes brukt, eks leupold qr for ca 500kr.

Demper 1500kr ny hardcore

 

Sluttsum 10500kr i beste fall.... Hvis pipa ikke er gjenga legger man på 1200kr til.

 

Gjør man noe slikt får man kvalitetsutstyr til nærmede halv pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...