Jump to content

NM jaktfelt


pettern

Recommended Posts

Da er NM over med et sånn passe resultat for meg. 138

 

 

Men håper det i framtiden blir tøffere standplassledere. Det er MYE fusk ute og går ang. skytestillinger.Og det virer ikke som stansplassledereblir drillet i å ta dette. Mye er dokumentert og vet at det vil bli tatt opp i Forbundet. Skjønner ikke at folk gidder å fjuske seg til poeng, men når det aldri blir slått ned på går utviklingen feile veien.

Link to comment
Share on other sites

Da var vi hjemme i stuen. Litt rufsete vær over fjellet, når bilen til jerognal forsvant i snø føyken. Han var ca 15m foran meg på veien. Vi måtte sikte etter vei stikkene.

Det ble 136p på meg, stort sett fornøyd. Kan ikke vente bedre med et kne som jeg ikke har helt kontroll over, og noen vind kast som ikke lot seg beregne.

NM var et meget bra arrangement med fine hold :D:D .

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg tilbake etter noen dager på NM. Skjøt runden på fredag og vi sleit med vind på siste halvpart av løypa. Vi hadde et par tre sykker på laget som er gode for 150, men ingen klarte det. Hjorten og ulven ble vanskelige med hard sidevind. Grevlingen ble heller ikke noe lettere med den vinden. Jeg for min egen del klarte heller ikke det helt store, men det er ikke noe problem da jeg uansett ikke ville kunne hevde meg. Med 140 som personlig rekord skulle jeg ha en særdeles god dag for å komme til en finale, men en gang skal det skje! :D

Ellers må jeg si at alt fungerte veldig bra der oppe, får bare håpe de klarer å fullføre finalene i dag med samme kvalitet! Takk for et flott NM!

Link to comment
Share on other sites

hjemme i gjend etter finaleskyting, ble 196 for min del og veldig godt fornøyd. 180m stå på elgkalv med 3 og bedre inn og villsvinet på samme hold sitt med 3 og inn. skaut 5/5 og 5/4. ble veldig mange omskytinger om di sølv og bronse. birger meistad 200p gratulere. christer hemstad 198. og 3 ble worre meine jeg.veldig bra stevne, vet ikke helt hvordan total lista blir,ser ikke ut som dem har brukt skillepoeng for og få alt etter slik det skal være men. men som sagt er jeg veldig godt fornøyd med resultatet, en ting er sikker at det er ikke lett og bli topp 10 slik det er med høyt nivå. prata med en der og han var inne i sin 16 sesong og han prata på at nivå nå var mye høyere en det var for noen år siden, og løypene var strengere.

gratulere øyer med vel gjendomført stevne,

mvh hans petter løberg

Link to comment
Share on other sites

Vel hjemme her også. Takk for et kjempefint arrangement uten noe kluss, føler at gikk på skinner for arrangøren.

 

Så var det finaleskytinga da. Skaut i siste finalelaget og hadde kjempeforhold. Første skuddet på villsvine skvatt opp i 2'er-ringen og gav bare en 3-poenger, 5/4 på den serien. Ståendeserien kan jeg ikke si jeg hadde kontroll på, 180 meters hold er langt når en skal opp på to! Dro ut 2. og 5. skuddet mitt og fikk 5/3, var egentlig ganske heldig med den.. kunne like gjerne vært to bom. 192 poeng var litt under målsetningen min, og jeg kan ikke si meg helt fornøyd, men i dag var jeg ikke bedre! Ble juniorsølv, bra med tanke på årets jaktskytter for å se det positive i det!

 

Bare å gratulere de kara som sto igjen til slutt, mye sterke omskytinger ute og gikk! Slenger en gratulasjon til pettern også, bra skutt!

 

Da settes rifla bort til fordel for hagla, føler det har blitt nok jaktfeltskyting i vinter nå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare få skryte av et kjempefint arrangement med fin flyt både på pressen og løypa, hyggelige funksjonærer, velpreparerte og tilrettelagte standplasser og i det hele tatt. Været kan man ikke gjøre noe med der vinden kom i heftige kuler, men vi vestlendinger kjente oss jo som "hjemme" da :lol:

Jeg var fornøyd med runden fram til siste holdet, det var litt for skrått og mye sidevind for meg slik at jeg mista en god del poeng der. Surt - men sånn er det. Jeg landa på 118 p. Det var en del jeg kjenner som også skjøt godt under sin normalsum så da var jeg i godt selskap.

 

Må få gratulere "vår" Rune med seieren i superfinale press!

Link to comment
Share on other sites

Er utrolig imponert over at det går an å gjennomføre et NM på den måte Øyer gjorde i år. GRATULERE med det beste NM noensinne.

Gratulere også til skytterne som har oppnådd gode resultater under uka som har gått.

Nå er jeg sliten i hodet etter en hektisk dag i "tårnet" :D

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på skryterekka, dette må være det flotteste arr. jeg har vert i nærheten av i hvert fall. Standplasslederne lørdag imponerte meg spesiellt, særlig en dame på hold fem. Ingen tvil om hvem som bestemmer. Meget bra !!

 

Likte også kveldsfinalene, er du ikke klar ryker plassen. Da går det unna, og vi skjerper oss!!

 

Edit: hadde vert morsomt å kjenne igjen hverandre når vi er på samme sted, eneste jeg kjente igjen på navnet var Pettern (gratulerer med innsatsen forresten)

 

Er det ikke på tide med tøymerke eller lignende for å identifisere oss! (Gammelfiskaren er Martin Grådal på plass nr 100 i B for de som lurer)

Link to comment
Share on other sites

Da er NM over med et sånn passe resultat for meg. 138

 

 

Men håper det i framtiden blir tøffere standplassledere. Det er MYE fusk ute og går ang. skytestillinger.Og det virer ikke som stansplassledereblir drillet i å ta dette. Mye er dokumentert og vet at det vil bli tatt opp i Forbundet. Skjønner ikke at folk gidder å fjuske seg til poeng, men når det aldri blir slått ned på går utviklingen feile veien.

fusk hva er det du tenker på da. prata med en toppskytter i dag,han hadde fått tiltale for og ha for lite avstand mella arm og kropp,men som han sa såmente han ikke at han på standplassen umulig kunne klare og se det slik han sikta.men er det noe ureglementert så skal jo det tas opp. en ting jeg ikke er enig i er skillepoeng,når en ser på total lista så burde skille poeng og regnes inn ved poenglikhet,altså yttertreff på samme holdet. det var ikke før på øyer.mulig dette blir sett på siden,

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at enkelte skyttere strekker regelverket litt langt. Det være seg lite luft mellom arm og kropp i stående. Eller at underarmen ligger som støtte i full lengde mot våpenet i utrolig lave sittende stillinger. Her er det og enkelte skyttere som klarer å ha våpenet i anlegg mot kneet.

Men regelverket vårt kan ikke ta høyde for alle lure kreative stillinger som vi finner på å bruke.

Og en kan heller ikke vendte at standplass lederne ser om en av tyve skyttere strekker regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at enkelte skyttere strekker regelverket litt langt. Det være seg lite luft mellom arm og kropp i stående. Eller at underarmen ligger som støtte i full lengde mot våpenet i utrolig lave sittende stillinger. Her er det og enkelte skyttere som klarer å ha våpenet i anlegg mot kneet.

Men regelverket vårt kan ikke ta høyde for alle lure kreative stillinger som vi finner på å bruke.

Og en kan heller ikke vendte at standplass lederne ser om en av tyve skyttere strekker regelverket.

etter regelverket så står det vel bare at stokken skal ligge i handa,dette ble gjort i boj da det var noen som la børsa på knet.jeg har prøvd mye med teknikk,men jeg må sitte vanlig med armen inne på låret. men det med luft mella arm og brøst er jo ikke så lett når en skyter så mye ned over som på siste holdet på nm,ikke får du noe støtte om du gjør det heller når du ikke har reim.men jeg er enig at regler må følges,men som med alt annet så strekkes det langt.

Link to comment
Share on other sites

Da var vi sørlendinger hjemme igjen også. Meget godt gjennonført nm fra arrangøren sin side. For egen del så forbi gåes dette nm i stillhet :roll:. Ellers skaut de fleste under pari. Hadde 2 med i finalen på jeger men med "gamle" Haugen i stor form, så var det for langt opp til at de så noe vits i å skyte :D. Så reiste vi hjem etter press finalene. Der hadde vi 2 av våre på pallen 3 på Hjort og 2 på Svin. Så ett par av oss var tålig fornøyd.

 

For egen del var jeg på pressbanen fra onsdag til lørdag og knatta og skaut litt. Og er meget imponert over enkelte skyttere som sitter og skyter den ene samlingen "verre" enn den andre på 200 meter. Med det nivået det har blitt nå så syntes jeg faktisk at sporter klassen burde ha stått på svinet på pressen. Ble veldig mange omskytinger hver kveld for å kåre en vinner.

 

Satt og skaut endel på Hjorte pressen på 200 metern for å prøve å komme til en kveldsfinale, men det virket jo helt håpløst :D. Men fikk jo greie på det på lørdag, hvorfor det var noe vrient. For den gule prikken på hjorten som jeg trodde 9 ern var 7 ern :shock: Og inndelinga fra 1 til 10 hadde en diameter på under 15 cm. Da er ikke 10 ern mer en såvidt bunnen på tomhylsa :shock:

 

Satt og så press finalene og Vorre skaut 30 poeng på hjorten, men desverre så skaut han siste etter stans så han forsvant ut. Og Rune Lien vant da med 28 med en rå samling, litt skjev. I super finalen så var det 6 mann og det dro Lien i land selv med en fryktelig serie på hjorten(etter han selv) :D.

Link to comment
Share on other sites

prøvde litt press selv med synes det var helt forferdelig og sikte i senter med så stor gul ring,tar for lang tid og klare og sentrere godt nok.mye bedre og skyte på orginal skiva ser jeg.jeg har 1/8 dot og den blir for liten til pressen på 100m,passe nok bedre med 1/4 med den gule ringen.men var mange som imponerte på pressen,spesielt på hjorten. veldig bra gjendomført stevne. blir en 6 fra meg og håper øyer søker at etter en periode,først så er det eid og så enebakk,etter det så er det vel ingen som har planlagt noe.

Link to comment
Share on other sites

pettern,viss du leser regelverket for sittende stilling så har ikke standplasslederne mye de skulle ha sagt. Her er det Forbundet og regelverket som ikke fungerer. Jeg er enig i at det er noen tilfeller av meget spesielle tilfeller av sittendestillinger , der de legger våpenet oppå kneet inni albueleddet,legger hånda død opp langs låret og håndflata oppå kneet. da får de montert våpenet i anleggsposisjon på en " død" måte. Dette mener jeg skytterne bør skjønne blir litt drøyt. Men som standplassleder er det ikke mulig å " diske" disse pga så rundt regelverk. du skal ha vinkel mellom kropp og arm det får du jo,men det burde vært en regel at de tar høyde for å ha albuen i en viss vinkel opp fra låret f.eks

Link to comment
Share on other sites

Det står i reglene at albue skal være eneste støtte på bena og klar lysåpning. Sittestillinger utover det bør være lett å kontrollere.. Men om en skytter sitter lavt at han kan ha strak arm i tillegg til albue på kneet e.l. så bryter han ikke noen regler. Regler blir bare brutt i jaktfelt hvis mer enn albuen har støtte på benet..

 

Jeg ser mange av de stillingene dere kritiserer, men mange av disse er helt etter regelboka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det blir alt for drøyt å kalle disse sittestillingene for juks. Så lenge det ikke bryter med noen konkrete paragrafer i regelverket så er skytteren i sin fulle rett til å benytte hvilken sittestilling som helst, selv om kanskje enkelte synes at stillingene er "utradisjonelle".

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

få inn litt av dfs regelverket. 10cm foran eller bak kneet. og vinket på armen, da er det mere likt for alle

jeg er motstander av at vi skal diktere jaktfelten som slik det blir i dfs,hvis du er for reglene i dfs så skyt dfs. men er enig i at sittene stilling så skal børsa ligge i handflate slik som regel endringen ble gjort i bojen. og lysåpningen under armen på ståene.om dette blir i varetatt så må det være bra vel. har prøvd flere av disse såkaldte lure stillingen men passa ikke for meg.

njff har sitt opplegg,la oss konsentrer oss om det og utvikle det på en postiv måte. noe av fordelene med jaktfelt og slik vi har det er at vi kan da jammen bestemme vilke børser vi vil bruke osv.

Link to comment
Share on other sites

Dette er hva som står skrevet i regelverket anngående sittestilling !

 

 

8.4.2 Sittende stilling

Ved sittende stilling er anlegg med albuene på begge ben tillatt, og det er tillatt å sitte på kubbe

eller kasse. Stillingen er likestilt med knestående stilling, og skytteren kan fritt velge mellom disse

to stillinger. Egen kasse/kubbe er tillatt brukt. Det skal være synlig lysåpning mellom brystkassen

og overarmen. Våpenet skal holdes i håndflatene.

Link to comment
Share on other sites

spesielt på det siste holdet på grevlingen hvor en skaut bratt nedover.

sånn som siste holdet som vinkelen er så mye nedover så er det sannelig ikke alltid lett og ha allverden lysåpning,jeg holder slik at albuen stikker mye ut og da går det bra med det,men mange bryter albuen mer rett ned i vinkel og da er det fort gjort at det ikke er lys mellom arm og kassa.der det er god plass på standplasss så standplassleder får sett fra siden så er det lettere og gi tiltale til skytter,du må nesten få sett fra siden skal en se det riktig. der det lar seg gjøre så legg skytinga opp over i terrenget,det er og vanskeligere og skyte opp over.

Link to comment
Share on other sites

Det er verre det ja, var oppe i gausdal og skaut stevne der. Og de 2 miderste holdene der ble helt fiasko :roll:. De njerpa som stod langt opep i skråningen der. Ble for vond for meg :?

ja var der selv,og var da ikke noe lett feltløype egentlig, det med og skyte opp over spesielt sittene er veldig krevene. og ikke minst sette figurer på lengere hold og bruke ring1 inn og resten av vitaldel som yttertreff.en kan sikkert diskutere det med regler og hvem som gjør hva,men jeg er enig i at regler skal følges,ellers så burde det med rangering på hvor i løypa du evt har yttertreff noe bakvendt,men sånn er det da. en ting som jeg synes er at total lista på et nm så burde alle som har skutt finale og ved lik skyting på hovedløypa og sum for finale så burde og skillepoeng telle inn når totalen skal gjøres opp.dette kan da ikke være så mye arbeid,teller mer om du er nr 56-7 eller at du står som 34 liksom

Link to comment
Share on other sites

fikk jakt og fiske i dag,noen som har peiling om det kommer i neste blad den "store repotasjen".

ellers ser jeg at NJFF skal satse mer på fisk i 2010,ja da blir det vel ingenting på skytter siden da regner jeg med. kansje på tide og tenke karrusell for hedemark siden og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...