Jump to content

Revolver cal. 32! hvor kan man slik en finne?


Steinar_B

Recommended Posts

Driver å sniker rundt om på nett i letet etter noe nytt å spennende å bruke deler av trygda på!

Så har jeg kommet frem til at en revolver, liten og søt helst, i 32 kaliber kanskje kav være greia for det behovet.

gjerne 327 Fed.Mag da en kan bruke billig 32 long, og en med litt mere fart i samme våpen.

 

Men probleme dukker opp da en ser etter revolver i annet kaliber enn 44 og 357/38! Min pc vil værtfall ikke finne noen forhandler på nett som fører noe slikt.

Så noen tips om hvor en kan oppdra noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en liten og søt et eller annet i .327 mag er det en ruger sp101 du er ute etter!

ruger101opngshot.jpg

bildet er hentet fra http://www.realguns.com

 

Jeg er superhappy med min SP101 selv om den "bare" er i .32 HR magnum.

 

Importør er våpensøilen i bergen og de har nettopp fått inn en sending med våpen, men jeg vet ikke om de har SP'r i .32 / .327 inne. (De er flinke til å svare på mail)

 

Om du kan kan tenke deg litt kortere hylser finnes det noen aldeles nydelige smith & wesson revolvere forkjellige .32 varianter, og da på J-ramme. Men du skal ha litt flaks for å finne de brukt.

 

.32 long er et skrekkelig trivelig plinke kaliber!

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Taurus har pr dag dato ikke noen importør (sarpsborg avikler :( )

Tror også et det er en eldre modell som .30 herret har som ikke nødvendigvis fortsatt er i produksjon.

En ny SP101 koster vel + - 6000 kr tenker jeg. (Jeg har kjøpt mine brukt) men Søilen vet sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Ruger SP101 i .327m (m/3" løp), går denne i målekassa for NSF spesialrevolver?

Grepsstørrelse på denne kontra en S&W686? (Har litt store lanker :wink: )

Avtrekk, er det SA/DA og er det tunbart til S&W kvalitet?

 

Kaliber .327m, dette går tydligvis til både 32 S&W long, og .327m. Noen som har noe erfaring rundt presisjon på 32 long i 327m kammer? Tenker på presisjons problematikken man kan få med .38 i .357m kammer.

 

Hvordan er Ruger revolverne samenlignet med S&W revolverne (har en 586 selv), tenker på + - i forhold til hverandre?

 

Bruker man samme dier til 327m som til 32 S&W long?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk testet klubbkamerat ”700 ADL” sin SP101 i .327m forrige søndag og ble mektig sjarmert.

 

Nå er ikke jeg veldig bevandret i revolvere(eller pistoler for den saks skyld), men jeg har nå en 686 som jeg begynner å bli venn med, og har også testet et par andre tunede S&W.

 

Jeg syntes avtrekket på SPS101’n var bra, litt tungt i forhold til en tunet S&W, men jevnt, med klart brytepunkt. Tror den jeg prøvde var urørt.

 

Uansett, så ble jeg som sagt sjarmert, og den står høyt på lista når spesial revolver skal handles, enten i.327m eller .38 special.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har både en Ruger SP101 i .327 Federal Magnum med tre tommers løp og en Smith modell 631 på J-ramme og med fire tommers løp i .32 H&R Magnum. Forskjellen er at avtrekket på Smith'en foreløpig er vesentlig bedre, at Rugeren virker litt tyngre og mer solid, men begge er mye mer sjarmerende enn våpen i digre macho-kalibre som .357 og .44. :|

 

VåpenSøilen i Bergen bestiller Rugeren for deg, den koster 6000 kroner, men det tar sin tid før den kommer. En M631 Kit Gun blir det verre å få tak i, tror jeg.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig en M31 du ønsker deg!!!

Svein Solli skrev en artikkel i VJ på slutten av åttitallet, om smith&wessons M31, også kalt "regulation police". Etter å ha lest denne artikkelen hadde jeg "32-revolversyken" i nesten to år, før det endelig dukket opp en nesten ubrukt M31 på finn... Hassel tipsa meg om den, og han angrer vel egentlig selv på at han ikke kjøpte den.(det er en grunn til at han har en SP101 i 32!) Den er antagelig produsert på 80- eller 90-tallet, og var ganske grov og rufsete innvendig, og litt for grov i overgangskonusen. Jeg har polert, knukket grader og gnikka innvendig, og klarte etterhvert å finne en ladning som går brukbart og har noenlunde riktig treffpunkt. Nå hender det at den er med i spesialfeltløypa, selvom avtrekket ikke har blitt perfekt og jeg burde skaffet meg en eller annen k-ramme til det bruket, men m31'en er så søt at selvom den litt "grovarbeidet" innvendig, kommer jeg ikke til å slippe taket i den!

 

Et annet alterativ er å kappe ned en M16.

Det dukker opp brukte smith M16 oftere, og de pleier ikke være så dyre heller. en M16 kappet på ca tre tommer, med rammen konvertert til "round butt", glattet mekaninsme og et godt pachmayer-skjefte var et mulig alternativ for meg, men som sagt var jeg heldig og slo kloa i en M-31!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er den rugern med tanke på rama da? hvor grov liksom?

hele greia er vel at jeg ønsker meg en liten søt sak, som en kan putte i lomma liksom (ilustrert sagt, da jeg ikke har ambisjoner om luske rundt med våpen i lomma:P)

Har en 44mag fra før, en smith 629 med 5" løp. Ikke at den er av de største med 5" løp eller, men en spinkel og mindre sak hadde gjort seg.

 

Ca 6tusen for ny ruger ser jeg, er jo overkommelig det da brukte sikkert nok ikke vil dukke opp på ei stund.

Ser Winge har en Smith i 327 fed. mag (Smith & Wesson Model 632 ) men prisen står i 100 000 så tviler litt på at den finnes i butikken:p

Link to comment
Share on other sites

http://www.huntershouse.dk/kat315-Alfa/side2508-Steel-Sport-M.3263.html

http://www.huntershouse.dk/kat153-Taurus/side1121-M.-76.html

 

Her er noen tips til videre leiting etter den perfekte 32 revolveren.

Min Taurus var helt ny og til den prisen kunne jeg ikke si nei :D (1500;)

Den er nok noe uferdig, men med en liten tur til doktor, blir den bra.

Bruker den til grovpistol og med det anatomiske skjeftet jeg fant her på kammeret, passer den meg fint.

Det eneste jeg ikke liker, er at jeg ikke får den til å gå godt med swc og rn når hastigheten går opp :(

Samler fint innenfor 10`rn med kjøpeammo, wc og svake rn/swc.

Men som Hassel sier, ikke i produksjon lenger..

Link to comment
Share on other sites

Ruger VS S&W er joe en evig diskusjon, hvem av dem lager best revolvere og vært pistoler liksom :mrgreen:

 

Hvordan er Ruger revolverne samenlignet med S&W revolverne (har en 586 selv), tenker på + - i forhold til hverandre?

S&W har fått en muligens ufortjent pidestall i norge. De er på ingen måte så veldig mye bedre en andre alternativer som man skulle tro. S&W styrke er også på en måte deres svakhet. Avtrkekkersytemet er av utgammal design som gjør at de enkelt kan tunes til å bli superbe, men revolverens konstruksjon gjør den ikke like slitesterk som rivalen Ruger. Jeg har et par ruger DA revolvere som har helt nydelige avtrekk (En Super redhawk og en SP101) Og de kom slik når jeg kjøpte dem brukt) . Antar at det er byttet fjærer og polert, men ikke mer. Men andre rugere har litt røffere og tyngere avtrekk. Og jeg tror egentlig ikke du kan få et ruger avtrekek til å bli like "felt" venlig som et S&W avtrekk. I tillegg er det ikke så mange som faktisk kan ruger i kongeriket...

 

Ramma på SP er på størrelse med J ramma og defintivt i "lomme" størrelse. Med 3" løp vil den kanskje kanske passe i spesialfelt boksen. Men uten å spesialbygge er det vel 2'5" utgaven i .357 som er mest aktuell til å passe rett i boksen. Det skal gå greit med vekta i allefall. (vi får se når spesialfelt revovleren min blir ferdig, det er en SP101 i 357 med nytt løp og sikter... forhåpentligvis)

 

S&W revolvere er penere og mer elegante en Ruger... Ruger er mer bruksjern med slags grov soliditet over seg. Volkswagen vs Volvo...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...