Jump to content

Kjøpe 17 hmr


steols

Recommended Posts

Neppe...

Brukte salongrifler går det en haug av på dusinet. Samtidig er det få 17 HMR å få tak i, ihvertfall brukt. En kar her på forumet skulle selge en, men han skulle ha 1500,-over nypris for den :shock:

 

Sikkert ikke svaret du håpte på, men er våpengarderoben full og havesyken har tatt deg er det bare en ting å gjøre: Selge salongen med et dundrende tap, og bestille en 17 HMR...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kontakt med 4 større butikker her for et par uker siden for å få tak i en rifle i 17hmr.

Kun ett sted hadde de på lager, Schou Våpen, andre steder var det ventetid på mange måneder.

 

Du kan jo legge ut en annonse under salg/bytte, men jeg tror nok at det kan gå lang tid før at akkurat en som har en 17hmr har lyst å bytte denne mot en rifle i 22lr.

 

Har du en intensjon om å skyte billig så kan det uansett være verdt å ha 22lr'en i tillegg til 17hmr da ammunisjonen koster opptil 3kr for 17hmr.

Link to comment
Share on other sites

Det er den jeg har selv. Kan trygt anbefales. Raskt å bytte løp. Litt plundrete å bytte når du nå får kikkert på, med mindre du har veldig høye montasjer, eller noen som er lette å ta av.

 

Min hadde ett kjempebra avtrekk, også er jo alt av løp gjenget, så det slipper du jo å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Sako Quad. Tar den med på kammersmellen hvis du vil prøveskyte? Ser du bor i KRS, det gjør jeg også, så vi får til noe før det hvis du skal prøve før smellen. Fordelen er jo at det kun teller som en rifle på våpenkortet, selv om du har flere løp/kalibre til. 17hmr løpet mitt er forresten veldig presist.

Jeg får ikke 100% likt treffpunkt når jeg bytter løp, selv med momentnøkkel. Vet ikke hvilke erfaringer andre quad eiere har, jeg synes det er dumt, men det er nok en pris å betale når kikkertsiktet er montert på kassa.

Det går fint å bruke kikkertsikter med større lysåpning enn det quad siktet som er laget av Ruger. Jeg har det siktet, og liker det dårlig, øyeavstanden passer ikke. Skal du ha større sikter må du bruke hutrig avtagbare montasjer. Selv bruker jeg Leupold QRW ringer og en picatinnyskinne med tilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg måtte jo også skaffe meg dette "mote" kaliberet! Bestilte en cz 452 på xxl i februar. Det tok faktisk 3 måneder før de fikk den og i dag skal jeg hente den med montert kikkertsikte. Dvs. var og klådde litt på den på onsdag og som sako eier fra før så er det klarrt at cz er en divisjon under. Litt trått ladegrep og sikring samt det klassiske kryp-avtrekket som kjennetegner cz riflene. Men det ordner seg sikkert med tiden.

 

Må ellers si jeg er fornøyd med servicen jeg fikk på xxl. Vel tok det en tid før jeg fikk den, men jeg fikk en hyggelig pris (4200,-) og jammen fikk de ikke til å bestille ammo samtidig. Dessverre er ikke .17hmr stanard ammo for xxl og den enkelte butikk har få eller ingen muligheter for bestilling av ammo i spesifikke kalibere, men siden jeg kjøpte en rifle i dette kaliberet så fikset de det for meg. Og selvsagt til en pris lavere enn de fleste andre butikker.

 

Skal prøveskyte den i helgen. Spørs om det må bli en demper på den. Tross lav kruttmengde så er det vel ikke akkurat noe nabolagsvennlig smell uansett...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ukappet CZ452 Varmint i 17hmr. Bruker A-tec sin CMM6 rimfire, med 8 moduler. Fungerer godt der det ikke er reflekterende flater.

hvor mye hastighet en taper i 17hmr ved kapping, vet jeg ikke.

 

På 50m eller kortere avstand, er vel spørsmålet mere hvilket hjørne av klistrelappen du skal sette kula. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Passer vel å nevne her at jeg kjøpte ammo til 17 hmr på XXL, Lade i Trondheim for ca en mnd tid siden. Betalte 2 kr skuddet for 20gr FMJ og 17gr TNT (begge CCI). Det er faktisk 10 øre billigere enn 22 wmr. Vet ikke om de har mer av den der men husker at de gikk temmelig fort tom.

 

Er dette tilfeldighet eller har prisen på 17 HMR ammo droppet dramatisk? Betalte 3.60,- skuddet ifjor husker jeg... Kult :-)

Link to comment
Share on other sites

XXL Lade tok inn en ladning .17 hmr ammo når jeg kjøpte min der. Foreløpig tviler jeg på at de vil ta inn mer ettersom det ikke er standardsortiment ammo i kjeden, men det er bare å mase så kjøper de nok inn mer:) Jeg kjøpte 600 patroner, men angrer på at jeg ikke kjøpte mer :cry:

 

Forresten noen som har en oprdinær cmm 4 lyddemper på sin hmr? En lokal børsemaker mente det ikke var tilstrekkelig, men det virker litt overkill med en stor demper til et så lite kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...