Jump to content

Lyddemper salong/rifle


Jeger-Harald

Recommended Posts

Er det bare lydden som blir dempet??. den bremser ikke kula ?? hvorfor må man da skyte inn våpnet etter gjenging?

 

Fordi kula setter løpet i svingninger når den rusler ut gjennom det. Henger du en klump på x antall gram på tuppen av løpet, er sjangsen stor for at kula forlater løpet på et annet sted i svingnigene, med påfølgende treffpunktforandring.

Link to comment
Share on other sites

hey!. har bestillt meg rifle nylig.. 17 hmr med demper. mitt spørsmål er: en lyddemper er jo genial!, men Hva er ulempa?? har hørt noen snakke om at man mister anslagsenergi? stemmer dette? og hvist det gjør det hvor mye da??

 

 

Mvh: HL

Noen ulemper er det. F.eks. øket mirrage som forstyrrer synsfeltet ved baneskyting, men dette tror jeg ikke du merker mye til i en 17HMR.

En annen ting er at hvis demperen blir stående på løpet etter skyting blir ikke de korrosive gassene luftet ut godt nok av løpet slik at dette kan ta skade over tid. Det er derfor greit å passe på å ta demperen av etter du har skutt med våpenet.

 

Edti: Grunnen til at det snakkes om tap av anslagsenergi er at mange kapper løpet når de monterer demper. Det gir lavere utgangshastighet og mindre anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noe erfaring med dempere til .17hmr? Finnes det noe annet enn frontmonterte dempere som på .22?

 

Har vel blitt laget noen "heldempede" utgaver, men ikke ikke i 17 kanskje.

Da er hele pipa på tykkelse med ei haglepipe eller litt grøvre, hele veien. Det blir mye dritt inne dem også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en a-tec tmm6 på 17 hmr`en min og det fungerer veldig bra. :D Den lager mindre lyd enn en vanlig 22lr med demper, men det kommer selvfølgelig ann på åssen kule jeg bruker. I tillegg så kan jeg bruke demperen på en 308. noe som er ganske kjekt.

Ville anbefalt deg å kjøpe en demper som du kan bruke på en storviltrifle :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

de .22 dermperne jeg har sett er lange og montert helt ytterst på pipa, mens dempere til andre kalibere gjerne er mer kompakte og omslutter pipa bakover.

 

De er også front monterte.

De kalles "teleskop-dempere", da de omslutter pipa et stykke bakover. Men altså, fortsatt front-montert demper ;)

 

Som Buster skriver så finnes det jo diverse heldempede våpen, men heller ikke jeg har ført noe om heldempede .17 HMR. En telefon til ALM eller noe kan vel kanskje gi et svar på om de har laget noe slik?

Link to comment
Share on other sites

@Rammstein85

 

Hvor langt er et tau? :wink:

 

På jobben hos meg er det fast pris kr 500,- for gjenging av rifle/salong pipe, tror det er blitt en ganske vanlig pris rundt om kring. Noen tar opp i kr 800,- for gjenging, men det tilhører vel snart unntakene.

 

Demper kan du jo lage selv (dyrest og mest gøy!), kjøpe en brukt demper til kanskje 300-400 kr, eller kjøpe ny demper for ca kr 600-1000,-

 

Jeg har CZ 452 Varmint selv, og har både kjøpt demper og laget flere selv. Begge deler fungerer bra.

 

Tror du kommer unna med ca kr 1000 - 1200,- for gjenging og demper hvis du ikke må kjøpe den dyreste demperen og krangler litt på pris både på gjenging og demper...

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...