Jump to content

Bestille håndvåpen fra utlandet?


jensemann23

Recommended Posts

Siden dette ligger under Pistol, går jeg ut fra at det er slikt du tenker på.

 

USA - Stor sett vil jeg si glem det. Våpenet bør være skjeldent, og i en meget høy prisklasse før det er bryet vært.

England - Som over, det er ikke noe å kjøpe der :D

EU/EØS - Våpen er unntatt fra EU reglene så ingen ting er likt noe sted.

Sverige - 600 kr i eksportgebyr er overkommelig, men den svenske Posten håndterer ikke våpen så frakt kan bli fantastisk dyr.

Danmark - Som oftest smidig og greit.

Tyskland - Krever en egen eksporttillatelse til Norge, selv om vi nå skal ha blitt med i det gode selskap. Igjen blir frakt et problem, Kan ikke sendes som post.

 

Ellers kan du jobbe ut teorien "Jo varmere land, jo flere stempler vil de ha" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Handle Våpen fra USA er ikke ett problem.

 

Du må ha en eksportør i USA som gjør jobben for deg, jeg anbefaler http://etssincusa.com/home

Brukt de selv mange ganger, og de er utrolig greie å ha med å gjøre!

 

Finner du deg ett våpen på f.ex Gunbroker.com, så kan du by på dette, vinne det og la ETTS ta seg av alle papirer og betaling

 

Lite regnestykke på hva det vil koste "Over there" totalt.

(Med "Over There" mener jeg kostnadene i USA, jeg regner ikke med kostanene for evt oversettelse, våpensøknad til politiet etc)

 

Våpen ca $1200

Fee til ETSS : $190

State department: $250

Shipping ca: $200

-------------------------------------

$1864, med dagens dollar er det ca 11000kr

+ Toll og Særavgift.

 

Det er heller ikke veldig vansklig.

 

Det eneste negative med dette, er at det tar utrolig lang tid.

Regn med 2mnd fra du "kjøper" på Gunbroker til du kan hente Våpenet på SAS Cargo.

 

Nå skal det være sagt at jeg ikke er for å undergrave Norske importører/utsalgssteder.

Jeg begrenser mine importer til Våpen det ikke er mulig å få tak i her i landet, eller som importøren ikke kan/vil skaffe.

 

 

Trenger du hjelp, er det bare å PM`e :)

Link to comment
Share on other sites

Er denne formelen over fin for HV/LV-benkrifler også?

Eller finnes det børsemakere som driver med BR og har exportlisens/fikser frakt-opplegg?

 

Det skal ikke være lett.

 

Bedre å stille det spørsmålet i benkeforumet, men siden du gjør det her så er det børsemakere der borte som tar seg av dette for deg. Dog må du regne med at disse også tar seg betalt for dette så det koster. Det er ei mølle, men det tar tid, jeg tror jeg betalte ca. $600 for "alt sammen" sist gang utover våpnets kostnad; det var da rifle, "noen løp" og noe verktøy.

 

En ting som glemmes her ser det ut til er at man må ha et importsertifikat fra UD som sendes USA for å få de nødvendige eksportpapirer i orden.

 

En annen liten ting som kan være kjip - det er vanskelig å få forsikret sendingen til Norge når den inneholder våpen fra leverandøren sin side. Forsikringsselskap i Norge kan gi deg en fraktforsikring, det koster også, så det er en vurdering man må gjøre opp imot risken.

 

En aller siste ting: SAS Cargo er også flinke til å legge på en avgift for å oppbevare våpnet ditt.... :x

Link to comment
Share on other sites

Har lyst på en desert eagle... Stenvaag tar de inn for 21k... ser dei i usa for 1850$ og me dagens kurs blir det 11k! Noen fleire som he konkrete erfaringa å fortelle om?

 

Ånei... ditte e ikkje rette tråden for å diskutere DE! :)

 

Så du denne:

Våpen ca $1200

Fee til ETSS : $190

State department: $250

Shipping ca: $200

Altså ca minst $440 ekstra? + tid og slikt?

 

Tror det er bedre å prøve å hente fra tyskland faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Mener du 50en så er ikke den lov lenger, største cal for håndvåpen er .455 på kulediameter.

Dette stemmer muligens ikke lenger.

I det nye NSF pistolreglementet for 2010 er kaliber begrensningen for Mag2 satt til kal .505

Dette reglementet er ikke godkjent av POD ennå.

Men det samme sto i 2009 reglementet, og om den utgaven jeg har fra 2009 er fra før 1. juli 2009. Har POD uttalt at det er det gjeldende reglementet for tekniske detaljer for håndvåpen til NSF felt. :twisted: (den som har lest andre tråder, vet hvorfor jeg legger på en slik :twisted: ). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finnes det en tråd om dette, eller er det hysj-fy-saker?

 

Hvorfor lage begrensning på håndvåpen / utelukke 50.

Forsto ikke helt det du postet over, POD godkjenner det så kan man kjøpe, men før det så viser de til relgne innenfor NSF-felt?

Dvs man kan stille med .505 idag?

 

Forsto heller aldri om det var totalforbud mot desert eagle 50 eller om det ble anbefalt og ikke gi ut lisens.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva med å handle i utlandet bare basert på pris? Ikke bare supersjeldne ting, altså.

 

Hva om man får lyst på en pistol basert på gode anmeldelser og anbefalinger, men eneste leverandøren i Norge sitter i Strupfjordsbotnøra og svarer ikke på telefon eller epost, men har en litt dårligere modell til 3 ganger det den koster i USA. På webshopen som sist ble oppdatert i 2006.

 

Greit nok å handle av dyktige og serviceinnstilte norske fagfolk med peiling (det har jeg gjort og betalt gode penger med glede), men i slike tilfeller er litt privatimport fristende.

 

Er det noen tips om våpensjapper på nett i Tyskland, USA eller Danmark med gode priser og godt forhold til Furet Værbitt?

Link to comment
Share on other sites

@ Stian:

Med fare for å være litt off-topic med tanke på hva tråden handler om,

så er forbudet rettet mot kaliber, ikke Desert Eagle.

 

I PODs rundskriv 009/2009, https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_476.pdf

finner du blant annet :

 

3.7 Forbud mot erverv av særlige typer skytevåpen – våpenforskriften § 3

Politidirektoratet har tidligere i medhold av lovens tillatelsessystem nedlagt forbud mot

erverv av følgende skytevåpen:

 

Walther G22 til jakt (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere rundskriv

2005/004, datert 2. mai 2005)

Rifler i kal. 50 bmg/12,7 x 99 (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere

rundskriv 2006/009, datert 12. mai 2006)

Pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn .455, med

unntak av svartkruttvåpen (videreføring av tidligere forbud gitt ved tidligere

rundskriv 2008/003, datert 4. mars 2008)

Det er i våpenforskriften § 6 bestemt at Politidirektoratet ved forskrift kan nedlegge forbud

mot å erverve, eie eller inneha skytevåpen som gjennom sin utforming eller virkemåte

fremstår som særlig farlig og uten aktverdig anvendelse.

 

Frem til Politidirektoratet har fastsatt ny forskrift om forbud mot enkelte skytevåpen i

medhold av våpenforskriftens § 6, er erverv av slike våpen forbudt, jf.

overgangsbestemmelsene i forskriften § 106 annet ledd.

 

( uthevet av meg )

Link to comment
Share on other sites

Det er vel forsåvidt mulig at instrmmningen på håndvåpen med kaliber .50 eller mer skyldes enkelte pistolklubbers trang til å ta seg til rette ved å "finne opp" programmet Magnum 3, og så støtte at medlemmer ervervet våpen til dette programmet som ikke er godkjent av noen forbund.

 

Som man reder ligger man.

 

(Men det kan også skyldes at de følte for å forby noe akkurat de dagen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...