Jump to content

Utvalg av kjøpeammo til 45/70


Predator

Recommended Posts

Jeg ønsker å anskaffe meg en Marlin 1895 GG i kal. 45/70. Det jeg først og fremst lurer på er utvalget av ammunisjon til øving og jakt og evt pris på dette som er å få kjøpt her. Jeg lader ikke selv, iallefall ikke foreløpig. Jeg har forstått at det går i kulevekter fra ca 300 gr. til 405 gr., men hva koster det, hvilke merker fåes kjøpt og er de gode til typisk elgjakt.

 

Jeg har videre et spørsmål til de faste siktene som disse våpnene kommer med. Jeg har registrert at noen sverger til det jeg oppfatter som diopter, sk ghostring. Hva koster denne ferdig montert, og er dette et fullgodt alternativ til feks rødpunkt eller kikkert ? Jeg skal ha våpenet til hundeførerbørse og avstandene blir sjelden mer enn 50 - 100 meter, gjerne i skog med undervegetasjon. Er det lengre hold velger jeg trolig 30-06´n istedet før vi går ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har videre et spørsmål til de faste siktene som disse våpnene kommer med. Jeg har registrert at noen sverger til det jeg oppfatter som diopter, sk ghostring. Hva koster denne ferdig montert, og er dette et fullgodt alternativ til feks rødpunkt eller kikkert ?

 

De faste siktene er jeg definitivt ingen stor fan av, men i går hadde jeg første turen på banen med dioptersikte fra Tim Skinner (http://skinnersights.com/1895_sight_4.html). Disse kostet meg ca 450,- inkl frakt og Skinner sendte dem samme dag som han fikk bestillingen. Med disse siktene ble beste samling på 106 meter et fint trekløver på 37 mm. Med de originale siktene var "samlingene" fra dobbelt til tre ganger så store.

 

Jeg har kun kjøpt en eske med ferdige patroner. De kostet 560,- for 20 skudd. Fabrikkammo er dessuten svakt ladet for at ingen skal ende opp med en gammel og svak rifle som eksploderer. En pakke med komplett ladeutsyr vil koste omtrent det samme som seks pakker med ferdig ammo. Når jeg lader selv kommer jeg ned mot kr 4,- per patron. Det er en god ting siden jeg har blitt totalt hektet på å skyte med min 1895G :D ! I tillegg vil hjemmeladet ammo gi mye mer muskler en den puslete fabrikkammoen.

 

For rekylsvak ammo er det bare å lade til "svartkrutttrykk". Dvs et trykk som gjør at patronen kan brukes i gamle trapdoorrifler. Norma sin ladetabell oppgir ladninger for tre forskjellige trykknivå.

Link to comment
Share on other sites

Hei. 45/70 er en fin patron men, du bør lade hvis du skl skyte mye. Ammo koster fra 20kr smellen og oppover.

 

Alle skudd med 405grains kuler er lovlige og brukbare til elg. 300grains kuler i fabrikk klarer ikke kravet og er ikke godkjente. 325grain hornady leverevolution er det jeg vil påstå beste kule/patron i 45/70 som kjøpe ammo til elg.

 

Lykketil med valget og en Marlin GG er et kjempe våpen og ett av få våpen jeg angrer jeg solgte :(

 

Når det gjelder de siktenen du snakker om så kan noen andre svare da jeg har brukt de orginale på hold opptil 100meter eller kikkert sikte med lav forstørring på mine bøylerifler.

Link to comment
Share on other sites

Legger på et spørsmål i samme tråd:

 

- Jeg trenger en rekylsvak/billig kjøpe ammo til trening.

 

- Og en kjøpe ammo til jakt.

 

Hvor mange skal man bestille for at det skal lønne seg å bestille...

 

1000 patroner i slengen?

 

All fabrikk ammo i 45/70 er rekylsvake bortsett far hornady sin leverevolution.

 

Bruk den hornady patronen til jakt og federal sin power point som jeg tror er den billigeste til trening.

 

Du får 20 prosent hvis du kjøper 200stk hos jaktogfriluft arendal og jaktdepotet har også noen prosenter hvis du kjøper 200stk.

Link to comment
Share on other sites

Alle skudd med 405grains kuler er lovlige og brukbare til elg. 300grains kuler i fabrikk klarer ikke kravet og er ikke godkjente. 325grain hornady leverevolution er det jeg vil påstå beste kule/patron i 45/70 som kjøpe ammo til elg.

 

Skutt mange elger med denne kula?

Link to comment
Share on other sites

Ikke skutt elg med den selv nei men det selges mye av den til elgjegere med 45/70 i området og den har kommet godt ut i tester....

 

Selv lader jeg min 45/70 ammo selv og lader med Hornady 350grains interlock kula...Denne er litt mere solid da den er laget for andre raskere 45 kaliber...De som bruker 458win mag bruker ofte den samme kula til elg.

Link to comment
Share on other sites

Så man bør altså lade selv eller få noen til å lade for seg for å få kvalitetspatroner. Jeg synes det høres risky ut, iallefall til å begynne med, og er redd for å gjøre noe galt. Det er vel en investering også og mye utstyr og mye å sette seg inn i og lære ?

 

Du har ikke bilder av våpenet ditt med diopter Malle, mest av nysjerrighet ? Hvordan går jeg i tilfelle frem for å bestille dette ?

Link to comment
Share on other sites

Man må ikke eller bør lade ammoen....Men det er en stor fordel om man gjør det....Hvis norske innportører hadde hatt litt baller og tatt inn ammo fra statene som er av typen P+ altså ladet til høyere trykk og med bedre kuller hadde det hvert noe annet å bruke 45/70 og kjøpe patroner i norge :wink:

Link to comment
Share on other sites

lading er en safe aktivitet forutsatt at man setter seg nøye inn i prosessen. For å settte det litt på spissen kan man si at hjemmeladeren vet nøyaktig hva han har stappet i hylsen, men for den som kjøper vil dette være en gåte.

 

det er ingenting i veien med kvaliteten på kjøpeammo, men den er stort sett svakere ladet enn det man kan få til selv. komplett utrustning vil koste omlag det samme som 120 fabrikkpatroner...

 

Bilder av børse med sikter (og forskjellen i samlinger) kommer i tråden min om riflen, men jeg må legge inn teksten på nytt siden den er "vannskadet" som følge av insidenten med forumet forrige uke. Skal se om jeg får gjort det før jobb i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke skutt elg med den selv nei men det selges mye av den til elgjegere med 45/70 i området og den har kommet godt ut i tester....

 

Selv lader jeg min 45/70 ammo selv og lader med Hornady 350grains interlock kula...Denne er litt mere solid da den er laget for andre raskere 45 kaliber...De som bruker 458win mag bruker ofte den samme kula til elg.

 

Det var vel egentlig en smule ironisk ment....

Den kula hadde ikke jeg sluppet mot en elg, det er i realiteten en hulspisskule med plasttupp, og SD på så lette kuler i .45 er dårlig nok som den er.

Jeg har også skutt noen elg med 350grs HornadyFP og den, gjør forsåvidt jobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva med Rhino ammunisjon med 350 gr. kuler ? Er det noen som har erfaring med bruk av disse ? Jeg har forstått det slik at disse er godkjente og klarer kravet til anslagsenergi på elgjakt.

 

Jeg venter en Marlin 1895 GS i posten hvert øyeblikk. Gleder meg ..... veldig :D

 

Jeg føyer til et spørsmål om det er noen som har erfaring med dissw siktene http://www.brownells.com/.aspx/pid=2606 ... _SIGHT_SET , og samtidig spørre dere som har brukt dioptersikter om dere har byttet ut forsiktet som børsa leveres med når dere har montert diopter ?

Link to comment
Share on other sites

Remington 300 grain ga jeg 350,- for 20 stk. i jaktsesongen 07/08. Mulig prisene på 45-70 har forandra seg, som alt annet innen ammo.

 

300 grain til Remington ligger akkurat under storviltkravet/elg. Så du må evt. litt opp i kulevekt, eller kanskje det holder å lade sjøl, for å få det til med 300 grains ammo'n ...? Jeg har solgt rifla og alt av ammo til den, så jeg får ikke sjekka, og ikke husker jeg bombesikkert, men jeg mener det rasla en del inni hylsene da jeg rista på dem. Ergo så er det jo plass til en del mer krutt også. Med annen type krutt så er det vel også mye rart man kan få til :mrgreen:

 

Av min faste kar bak disken ble jeg fraråda å lade leveraction våpen for hardt pga. at det var svake/for få låseklakker, så det kunne sende dritten i trynet på meg. Jeg aner ikke, jeg bare sier det vedkommende sa til meg da jeg spurte og gravde 8)

Link to comment
Share on other sites

iflg databladet til winchester partition gold har den en anslagskraft på 2118 J på 100 meter med ei 300grain kule.

federal sin 300 grains speer hot-cor HP har 2281J på 100 meter. mulig at dette er målt med et 56cm løp som er noe lengre enn på GG.

 

vet ikke om noen forhandlere som har disse ammotypene, men det må man bare forhøre seg om.

 

personlig lader jeg med woodleigh sin 405-grainer, som ikke trenger store farta for å stå kravet til anslag for storvilt.

 

Skal bruke nyrifla i 45/70 på høstens elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter å ha fått en Marlin 1895 GS i kaliber 45/70 i hus og ventet til sesongåpning på banen, så har jeg nå fått et parti Remington jaktammo 405 gr som er prøveskutt på reinsdyrfigur med de originale siktene. Skytinga har foregått i sittende stilling, men begge albuer på knærne. Børsa går som en drøm og er direkte festlig å skyte med. Det blir ikke rare presisjonen på en mørk dyrefigur på 100 meter, men jeg har hittil bare skutt samlinger innenfor den store sirkelen på dyret, så prøva skal gå greit tror jeg. Dessuten tror jeg det blir enda bedre når jeg får satt på diopter siktene som er bestilt fra Brownells (ghostring og nytt forsikte).

 

Når det gjelder rekyl så må jeg bare si noen ord om min opplevelse av den. Jeg har ikke mye erfaring med grove kaliber, det begrenser seg stort sett til 30-06 og nedover. Jeg har imidlertid prøvd 375 HH og noen andre grove kaliber, men var naturlig nok veldig nysjerrig på rekylen i denne børsa. Hullet er stort og det er tross alt mer enn 26 gram bly som skal ut av hullet i det korte løpet. Dessuten er børsa liten og kort med kort avstand til alt. Jeg ble veldig positivt overrasket! Etter min mening er det mye mer snert i en 30-06 med jaktladning enn denne. I 1895 er rekylen, slik jeg opplever den, mer en treig dytt bakover på linje med en 12/70 hagle eller noe i den duren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er ghostring-siktene fra Brownells montert og prøvd. Det tok litt tid å skyte inn børsa i benken, men det svarte seg veldig mye på presisjonen. Børsa går som en drøm med samlinger på en snusboks størrelse fra sittende skytestilling. Neste blir å prøve liggende skyting.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd hjemmestøpte kuler på i overkant av 405 grain.

 

rjk0w0.jpg

 

 

i følge teoretisk utregning v hj a ballistic calculator har denne kula en bc på 0,394 noe som er helt kurant i mine øyne i forhold til kaliber.

 

samlingen ser slik ut skutt knestående med kikkert( litt juks på ei slik rifle men)

14ad447.jpg

 

mulig denne blir brukt i elgjakta siden den går så det griner. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

bruker federal sine myke riflehetter, og tuppen er nesten like stor som hetta i diameter. om spissen hadde vært for liten, skulle kanskje man ha merka noe nå etter flere hundre skudd? folk skyter jo rundnesekuler i rørmagasin også. skjønner problemet med helmantlede spisskuler, men har ikke opplevd merker engang på hettene i magasinet... har ofte sjekka siste skuddet i magasinet om der var merker i hetta.

Link to comment
Share on other sites

Chopper, du har en styg skrivefeil i innlegget ditt. Jeg retter det for deg jeg.

 

Idioter skyter jo rundnesekuler i rørmagasin også.

 

Been there, done that, saw the gun explode... twice :!:

 

Begge gangene 1860 henry rifle ladd med 230gr .45 acp RN kuler. i 45 colt.

 

Størrelesen på det flate partiet i nesa, bør være større en hetta. Klat det skal mye til for å sette av ei hette som er satt riktig, med et treffpunkt som er nesten like stort som hetta. Men hhva med den gangen ei hette ikke har blitt satt dypt nok eller det er nok kraft til at ambolten treffes og du setter det av?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen på forumet som kan fortelle meg den nøyaktige anslagsenergien målt i Joule på 100 meter med 45/70 og 405 gr. kuler Remington fabrikkammo ? Kunne vært greit å vite. Videre lurer jeg på hvordan kula faller på hold utover 100 meter. Da jeg regner med at skuddholdene blir korte ved bruk av denne rifla (Marlin 1895 GS) ønsker jeg også tips om hvordan den bør skytes inn på 100 meter før jakta. Jeg har montert ghostring og sikter med hele blinken over forsiktet, bør treffpunktet da ligge i underkant av blinken eller midt i ?

Link to comment
Share on other sites

i følge I-snipe på min iphone har remington 405grain softpoint fabrikkammo1330 ft/s utgangshastighet (ikke spesielt stort) og har 1623 j ved 100 meter... dette er ikke godkjent elgammo. innskutt på 100 meter får du da 25m-3,34cm, 50m-6,67cm, 75m-5,68cm, 100m-0cm, 125m- -10,51cm, 150m- -26,33 cm, 175m- -47,69cm, 200m- -74,89cm

 

personlig lader æ kula til i overkant av 1800ft/s og får da et helt anna bilde anslagsenergien blir da v100meter 2886J altså bra over kravet til storvilt. kulebanen blir da følgende: 25m-0,47cm, 50m-2,77cm, 75m- 2,69cm, 100m- 0cm, 125m- -5,41cm, 150m- -13,86cm, 175m- -25,58cm, 200m- -40,82cm, 225m- -59,87cm, 250m- -83,82cm

 

no har æ en vanlig marlin med det lange løpet, men det er fullt mulig å lade gode hastigheter også i en guidegun.

det man må vite for å finne eksakt anslagsenergi er hvor fort går fabrikkammoen i rifla di. om vi får dette kan du få en aksakt kulebane ikke bare med hensyn til fabrikktestede data.

 

mhensyn til innskyting bruker æ personlig å skyte inn slik at kula sitter akkurat i overkant av kornet på 100 meter... da treffer du akkurat det du sikter på , og ikke 20cm over (rullende blink)

 

mvh chopper

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke leverevolution ammo jeg mener. Vanlig jaktammo med flatneset blyspiss.

 

Takk Chopper for veldig nyttig informasjon. Men jeg blir litt forvirret her, tidligere er det skrevet at kjøpeammo med kulevekter på 405 gr. holder kravet til elg. Etter det du skriver så mangler det faktisk en god del ????? Jeg hadde tenkt å bruke denne ammoen på jakt jeg.

Link to comment
Share on other sites

det du kan gjøre er å chronografere ammoen i børsa di.... om du får hastighet over 1600 fot/s står ammoen anslagskravet på 100 meter med remington softpoint-kule. programmet på telefonen min tar sikkert bare standardhastigheta på fabrikkammoen som alle børser i 45/70 takler. om det står no hastighet på pakken har vi litt mer å gå på. der bruker det også å stå tabeller over treffpunkt, men om du får målt hastigheta på kula eksakt, så får vi plugga dette inn i programmet, og vi får eksakt kulebane(teoretisk) om du ikkke får den til å stå kravet, så finnes det sikkert noen som kan gi deg ei hjelpende hånd fram mot elgjakta slik at du får godkjent ammo til startdagen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...