Jump to content

Er det noen buejegere her i forumet?


Chuck

Recommended Posts

Er det noen buejegere her i forumet? Ved å se på trådene som ligger her så får man inntrykk av at det kun er en gjeng hobbysnekkere som ønsker å lage en langbue for moroskyting på hytta. Jeg håper ingen lar seg forlede til å tro at en langbue er et supert buejaktvåpen. Hvis du har buejakt som formål for din buebygging, så kan jeg garantere at du blir skuffet. M67 har rett i en ting, og det er at skyting med tradisjonelt utstyr krever utrolig mye trening ved siden av at man trenger et eget instinkt for å nå et dyktighetsnivå som kvalifiserer til å begynne å tenke på jakt. Kun en liten brøkdel av tradskytterne takler dette. La derfor langbuen eller recurvebuen være forbeholdt rekreasjons- og moroskyting. Vurderer du seriøst buejakt, så skaff deg skikkelig utstyr.

 

Hva er dette for en surmaget idiot tenker sikkert mange nå? Vel, jeg har sett så mye dårlig skyting av buejegere med tradutstyr, at jeg ikke kan annet enn å reise en advarende pekefinger. Hvis man skal få innført buejakt her til lands, så må vi virkelig kunne vise til at vi tar buejakten seriøst. Det betyr ene og alene - ingen skadeskyting med utstyr som ikke holder mål.

Link to comment
Share on other sites

Med ordentlig jakt mener jeg jakt på levende vilt, og om man har lykkes i å nedlegge noe vilt med buen. 3D-skyting er hva jeg vil kalle for liksom jakt, men du verden for en fin trening med henblikk på "the real thing". Synd buejakt ikke er tillatt i Norge enda. Ja, jeg har skutt vilt med buen.

Link to comment
Share on other sites

Synd buejakt ikke er tillatt i Norge enda. Ja, jeg har skutt vilt med buen.

 

 

Vurderer du seriøst buejakt så trener du med da utstyret du har valgt, til dit ferdighets nivå er godt nok til jakt. :!:

Langbuen er eit supert jakt våpen, da er skytteren da kjem an på. Langbuen har vært brukt på jakt i tusenvis av år, og har vært med på å utvikle oss til da me er i dag. :idea:

Bruk heller tiden din til å promotere buejakt i stedet for å snakke tull om andre.

Når me får buejakt i Norge, så blir skyteprøven lik for alle typer buer. Då er da dine ferdigheter som avgjere om du får jakte eller ikkje. :shock:

 

Kor har du jakta og ka har du skutt med bue? Kor er da du har møtt alle disse dårlege trad jegerne?

Eg har felt vilt både med trad og kompound buer, og vil påstå at begge er like bra så lenge du gjere din jobb.

Link to comment
Share on other sites

Bruk heller tiden din til å promotere buejakt i stedet for å snakke tull om andre.

Når me får buejakt i Norge, så blir skyteprøven lik for alle typer buer. Då er da dine ferdigheter som avgjere om du får jakte eller ikkje. :shock:

:D Og ikke minst har vi krav til utstyret som skal brukes. Forøvrig er jeg veeeldig enig med X-force. Vil du vite mer kan du jo ta en titt her: http://www.nbjf.net/

Det virker ikke på meg som du er så godt informert om buejegermiljø i Norge :D

Vi er en stor gruppe som arbeider for buejakt i Norge. Foreløpig må vi reise utenlands for å jakte.

Ønsker du å vite litt mer om miljø kan du jo ta en tur på Villmarksmessa på Hamar til neste helg. Der har vi en stand.

Det som er viktig er at det er samme hva slags utstyr du bruker bare det holder de kravene som stilles og dine egne ferdigheter er tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Huffda, jeg tråkket visst på endel ømme tær med mitt første innlegg, men jeg oppnådde i hvert fall at det ble litt mer liv her på forumet.

 

Det virker ikke på meg som du er så godt informert om buejegermiljø i Norge :D

Jeg kan forsikre Skaumann om at jeg kjenner buejegermiljøet her i Norge meget godt.

 

Donner:

Jy's al langer hier as ek maar welkom op die forum. Ek hoop jy sal dit baie geniet. Glo my, ek is boogjag crazy. Waar het jy Afrikaans geleer? Ek is beindruk.

 

Det ble reist spørsmål om min buejakterfaring. Den har jeg fra studietiden i USA, og jeg har skutt et to-sifret antall med whitetailhjort med buen. Det var også der jeg ble kjent med en gjeng trad jegere, og det var skremmende hva de presterte, både i skogen og på skytebanen. Ellers finnes det jo i handelen mange DVD'er hvor amerikanere driter seg ut med trad utstyr i Afrika. Burde overhodet ikke vært vist etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Det ble reist spørsmål om min buejakterfaring. Den har jeg fra studietiden i USA, og jeg har skutt et to-sifret antall med whitetailhjort med buen.

Ja,ja greit nok med tråkking på tær etc... :D

Kan du ikke heller fortelle om dine erfaringer i USA, hva slags utstyr du brukte, forberedelser du gjorde før jakta, pil/spisser du brukte. Dravekt og dralengde på bue. Hvordan du skjøt inn buen. Vekt på pil, fjæring etc. Altid moro å høre om andres erfaringer og utstyr. Alle jegere er interessert i teknikk etc. uansett om du skyter rifle eller bue.

Har du gjennomgått IBEP godkjennelsen?

Personlig har jeg god erfaring med Grim Reaper broadhead og silverflame tobladspiss.

Problemet for oss som ønsker å jakte med bue, er kostnadene ved å være nødt til å reise utenlands for å utøve vår jakt.

Da blir 3d skyting og 3d konkuranser et godt supplement for å holde oppe skyteformen.

Foreløpig er det desverre sånn :(

Link to comment
Share on other sites

Chuck :wink: Met talle reise na die swart vasteland te leer van die taal wat die meeste gebruik word! om hulself verstaan, en om alles te leer wat belangrik is wanneer die jag af daar.Men fra morro til alvor :mrgreen: det er viktig at vi som er bueintereserte holder sammen skal vi få til godkjenning av jakt med bue i Norge :D

Link to comment
Share on other sites

Det ble reist spørsmål om min buejakterfaring. Den har jeg fra studietiden i USA, og jeg har skutt et to-sifret antall med whitetailhjort med buen.

Ja,ja greit nok med tråkking på tær etc... :D

Kan du ikke heller fortelle om dine erfaringer i USA, hva slags utstyr du brukte, forberedelser du gjorde før jakta, pil/spisser du brukte. Dravekt og dralengde på bue. Hvordan du skjøt inn buen. Vekt på pil, fjæring etc. Altid moro å høre om andres erfaringer og utstyr. Alle jegere er interessert i teknikk etc. uansett om du skyter rifle eller bue.

Har du gjennomgått IBEP godkjennelsen?

Personlig har jeg god erfaring med Grim Reaper broadhead og silverflame tobladspiss.

Problemet for oss som ønsker å jakte med bue, er kostnadene ved å være nødt til å reise utenlands for å utøve vår jakt.

Da blir 3d skyting og 3d konkuranser et godt supplement for å holde oppe skyteformen.

Foreløpig er det desverre sånn :(

Ante my dat jy nie kry om te antwoord op hierdie pos nie. Waarskynlik was te moeilik en te tegnies vir jou.

Link to comment
Share on other sites

Ante my dat jy nie kry om te antwoord op hierdie pos nie. Waarskynlik was te moeilik en te tegnies vir jou.

 

Jammen skal en høre mye før øra faller av. :lol: Tydeligvis folk med masse Afrikaerfaring og språkinteresse her i forumet.

 

At jeg ikke svarte omgående betyr hverken at spørsmålene var for vanskelige eller tekniske for meg. Jeg ble bare litt overrasket av at noen var interessert i hva jeg har bedrevet i buejaktsammeneheng. Jeg får prøve å redegjøre litt for detaljene i min buejegerhistorie.

 

Jeg fikk første buen av en venn av meg i Amerika. En compundbue av merke Mountaineer, et merke som forøvrig er gått ut av produksjon for mange år siden. Buen var på 70 lbs og 29" dralengde. Forøvrig en veldig all right bue som jeg hadde mye glede av. Det ble til at jeg etter hvert kjøpte meg en PSE XSR 3000, samme pundstyrke og dralengde. Denne brukte jeg inntil jeg reiste hjem til Norge etter endt studium. Jeg tenkte aldri på å ta buen med til Norge, så jeg ga den bort til klubben hvor jeg trente sammen med jaktkameratene mine. Av piler så brukte jeg aluminiumspiler av fabrikat Easton XX75 2315 med Thunderhead broadheads. Dette fungerte helt utmerket. Jeg brukte 3-pins sikte.

Jeg valgte å bruke avtrekker fra dag én, og det er grunnen til at jeg er utrolig skeptisk til folk som skyter med fingerslipp. Det gir altfor mange variasjonsmuligheter og feilkilder etter min mening.

 

Det var spørsmål om IBEP-godkjennelse. Ingen av hjortene jeg skjøt spurte etter noe sånt. Så følgelig, nei, jeg har ikke noen IBEP-godkjennelse.

Link to comment
Share on other sites

Vær grei å bruk Norsk språk eller eit internasjonalt språk, som kan være forståelig for den generelle mannen i gata, i postingen. Litt internspøk går greit, men ikkje la det skli ut, ok.

 

Men mauser68, skjønner du ikke Afrikaans :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jammen skal en høre mye før øra faller av. :lol: Tydeligvis folk med masse Afrikaerfaring og språkinteresse her i forumet.

 

At jeg ikke svarte omgående betyr hverken at spørsmålene var for vanskelige eller tekniske for meg. Jeg ble bare litt overrasket av at noen var interessert i hva jeg har bedrevet i buejaktsammeneheng. Jeg får prøve å redegjøre litt for detaljene i min buejegerhistorie.

Jada, har litt erfaring fra afrika med bue, og siden afrikaans ble brukt her ville jeg også fuske litt med det :D

Klart vi er interessert i hvilke erfaringer du har. Du gikk jo litt hardt ut i første posten mht. tradbuer. Litt av poenget mitt er at vi har lagt oss på samme linje i Norge som resten av de skandinaviske landene, og det gjør at du som sagt må være meget god med tradbuen skal du greie IBEP godkjennelsen. At ikke hjorten spurte etter IBEP er sikkert riktig, men det gjør heller ikke storviltet i Norge, men du må allikevel skyte opp og ta jegerprøven skal du jakte lovlig.

Den egentlige grunnen til at jeg spurte om du hadde IBEP, som opprinnelig kommer fra USA, er at da hadde du visst hva slags krav til utstyret det blir satt, og hvilke ferdigheter du må ha som jeger. Egentlig bare et forsøk fra min side på å skjønne hvilket nivå jeg skulle legge diskusjonen.

 

Jeg fikk første buen av en venn av meg i Amerika. En compundbue av merke Mountaineer, et merke som forøvrig er gått ut av produksjon for mange år siden. Buen var på 70 lbs og 29" dralengde. Forøvrig en veldig all right bue som jeg hadde mye glede av. Det ble til at jeg etter hvert kjøpte meg en PSE XSR 3000, samme pundstyrke og dralengde. Denne brukte jeg inntil jeg reiste hjem til Norge etter endt studium. Jeg tenkte aldri på å ta buen med til Norge, så jeg ga den bort til klubben hvor jeg trente sammen med jaktkameratene mine. Av piler så brukte jeg aluminiumspiler av fabrikat Easton XX75 2315 med Thunderhead broadheads. Dette fungerte helt utmerket. Jeg brukte 3-pins sikte.

Jeg har sett og holdt i bue av dette merket, og en jaktkamerat bruker den fortsatt på jakt.

archery%20bows-2241104296464960.jpg

Har 20 thunderhead hjemme, flotte spisser. Men jeg droppet dem etterat jeg mistet bladene i skuddøyeblikket.

Det var de spissene jeg skjøt opp til IBEP prøven med. Har også brukt flerepinssikte men er nå gått over til ettpinssikte av denne typen fra HHA ol-5500-09.jpg

Fullt brukbart til de avstander en skyter på til jakt med dagen raske buer.

At du brukte release istedenfor fingerslipp høres meget fornuftig ut. Du får et langt mer forutsigbart skudd vil jeg tro.

Har aldri selv prøvd fingerslipp på compound men gikk en treningsrunde med en i en 3D løype som skjøt compound med fingerslipp uten sikter. Det gikk i hytt og pine.

:D Nei, Chuck du får nok kjøpe deg bue igjen hvis du ikke allerede har gjort det og bli med i menigheta :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...