Jump to content

Kuldeintoleranse hos hund?


Halvstøveren

Recommended Posts

Hei, denne uka hovnet halvstøveren min opp på neseryggen og rundt øynene og ørene, dette etter noen timer i kald bil. uteteperaturen var ca. -3 grader. Vetrinæren så på hunden og mente det kunne være en allergisk reaksjon. Hevelsen gikk ned til dage etter. Jeg undersøkt om det kunne være noe i bilen han kunne ha spist, men fant ikke noe. Har di siste dagene funnet ut at han hovner opp etter skiturer og lengre lufteturer også (han stikker stadig hodet dypt ned i snøen).Det er for tiden snøvær og mye løssnø her. Holder nå reaksjonen i sjakk ved å kun lufte ham 5 min. av gangen,og tørker han godt etterpå. Dette er "krise" da hunden (og eier) elsker snøen og kulda. Hunden har alltid vært en innehund, men ligger i bilen når jeg er på jobb, hvis det ikke er for kaldt(-5). Dette fordi vi går tur i lunchen.

Hunden er tre år gammel. Forer med Labb energi + middagsrester. Fikk ny valp for to uker siden, det har gått meget bra og de leker mye sammen.

Er det noen her som har erfaringer, tips eller råd ?

Link to comment
Share on other sites

IvoRei, litt middagsrester har aldri skada en hund så lenge basisforinga er hundemat.

 

Halvstøveren, dette har jeg ikke noen formening om, høres litt mystisk ut på meg. Håper noen har et plausibelt svar, kan være nyttig lærdom å ta med seg for noen og enhver. :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste, har/har hatt 5 forskjellige jakthunder og ingen av dem har tålt labbforet, har hatt forskjellige problemer fra varierende pelsproblemer til at hunden ikke klarer å ta til seg næringen fra foret og da ikke restituerer etter en tung jaktdag, tok så lang tid før jeg fant ut at det var foret at det var hakket før avlivning før gåten ble løst.

Forer nå med hills og litt middagsrester.

 

Er slettes ikke sikkert at foret har noe å si for plagene dine, men kan være verdt ett forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen, men jeg tror ikke foret er synderen her, men jeg kan jo håpe. Pleier forøvrig å bytte for etter en sekk eller to, for at hundene ikke skal bli matlei. Etter en kort skitur med ham nå i snødrev og -10, ser det ut som han har fått flere myggstikk over neseryggen. Han virker ikke plaget av det når turene har vært korte. Her om dagen så han ut som en bullterrier og gned labbene over snuta. Håper vetrinæren har noe forløsende å komme med når jeg tar kontakt igjen på mandag.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hørtes merkelig ut. Du får holde oss oppdatert etter nytt veterinærbesøk. Det ordner seg nok :)

 

Off-topic,

Ivorei, flott at du leser litteratur og setter deg inn i saker og ting, men å gi så veldig mange råd før du i hele tatt har hatt en eneste selvopplevd erfaring er kanskje litt søkt.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dere får selvfølgelig gi hunden deres hva dere vil og jeg skal ikke kritisere dere for det :)

 

Men hunden min skal ALDRI ha annet enn hundemat, enkelt og greit. Go'biter er inkludert :)

 

OT dette, men når du får setteren i hus ivorei så vil du nok kansje oppleve at spesielt settere kan være vanskelig å få i nok mat i aktive perioder så litt kjøttkaker eller saus i hundematen kan være ett godt hjelpemiddel :wink: Men skjønner hva du mener, ville heller ikke foret bare på middagsrester på en aktiv hund.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hørtes merkelig ut. Du får holde oss oppdatert etter nytt veterinærbesøk. Det ordner seg nok :)

 

Off-topic,

Ivorei, flott at du leser litteratur og setter deg inn i saker og ting, men å gi så veldig mange råd før du i hele tatt har hatt en eneste selvopplevd erfaring er kanskje litt søkt.. :roll:

 

 

Jada, forstår det, jeg gjengir jo bare det jeg har lest selvfølgelig. Skal passe på :wink:

 

Og jeg vil også presisere at i alle bøkene jeg har lest, underskriver forfatteren at menneskemat er fy-mat, uansett. Men jeg ser selvfølgelig at det er forskjell på å gi hunden et bein fra søndagsmiddagen, eller en brødskive med leverpostei i felten, enn å fore den kun med middagsrester :)

 

Jeg har hatt hund før, men den var ikke min egen, min far hadde en dachs. Så helt bortkommen er jeg ikke. Tipset vi fikk da, samt alle jeg har jaktet med som har hund, gir aldri hunden annet enn hundefor. Så å si at det er tull, BusterGutten, vil jeg si meg sterkt uenig i. Men dette blir litt OT, så jeg skal ikke dra det noe videre. Jeg skal som sagt ikke kritisere andre for hva de mater hunden sin med, det er ikke min sak.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om alle hunder i Norges land (og verden forøvrig) burde vært utdødd for lenge siden. Er tross alt ikke så mange årene siden man startet produksjonen av egen mat for hundene våre.

 

Hva hunden kan være plaget av, er umulig å svare på, men at hundene har vondt av litt smågodt på tørrfôret er rent og skjært TULL. Om ikke veterinæren finner ut noe, så skift veterinær. Ny "dyredoktor" kan ha en annen innfallsvinkel til problemet og "vips" så er svaret der.

 

Sjokolade skal jo også være farlig, spesiellt mørk sjokolade. Min salige far hadde mørk kokesjokolade i ei skuff i kjøkkenbenken og der borte var han minst en gang hver dag og spanderte en bit både på den grå elghundtispa og seg selv. Tispa skjøt jeg elg i los for etter at hun hadde fylt 13 år, hadde forresten mer enn 45 timer los den høsten den gamle grå, så hurtig dødelig var det i alle fall ikke. Om det var så veldig bra skal jeg ikke påstå, men blind ble hun ikke (så ikke dårlig en gang) og fungerte "som en gud" til langt inn i alderdommen gjorde hun i alle fall.

 

Moralen i dette? Tja, kanskje vi skal forsøke å unngå så bastante fasitsvar i slike saker. Det som er greit for en er kanskje ikke så greit for en annen, men at litt brun saus skal være skadelig har jeg i alle fall sagt hva jeg mener om litt lengre opp i innlegget. Så får jeg og hundflokken søke trøst med illeluktende slakterester på tørrfôret hver dag.

 

Lykke til med bikkjene, alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

kan det være du har fått noe løsemidler/olje i små mengder i bilen nært hundeburet (altså slik at han har pusta det inn i et par timer)? Det er jo slik med folk også at dette påvirker nesa, og man blir litt uggen over noen dager, slik at effekten henger igjen når det blir litt kaldere luft, og at det bedrer seg etterhvert? (jeg har "hobbylakkert" en del greier i høst, og merka det på nesen etterpå, spesielt når det var kald luft..)

 

i og med at mange snakker om foring,- så må jeg nesten "forsvare" labb også.. pelsen er bra, avføringa bra, mye energi til ski og jakt og bikkja er glad i foret.. hunder er nok ganske så forskjellig i matvegen også, og forskjell på toleranse for innhold og blanding i foret. jeg har hatt større problemer med pro plan og royal canin, magen og hunden kom aldri i balanse. Men det er vel ganske rart om foret gir seg utslag kun i kaldt vær på nesen?

Link to comment
Share on other sites

Tips: ikke gi hunden middagsrester! Kjøttkaker i brun saus er IKKE hundemat!

 

Hehe... :lol: Bikkje og kattemat som produkt kom på 80-tallet. Rart bikkjene klarte seg såpass godt fram til då :roll:

 

Topic: Kan det vere is/snokrystaller i nasegangane hos hunden som irriterer og trigger denne allergiske reaksjonen? Bare ein tanke...

Link to comment
Share on other sites

kan det være du har fått noe løsemidler/olje i små mengder i bilen nært hundeburet (altså slik at han har pusta det inn i et par timer)?

Tror dette kan være en meget sannsynlig teori, men ta en skikkelig gjennomgang på bikkja en gang til. Husk at å ligge i bilen medfører mye fuktig luft, så det kan også påvirke. Den har ikke fått masse små bitt over nesen av valpen slik at det er disse som hovner opp?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det 5 dager siden hunden har vært i bilen, så jeg tror ikke det er noe den har fått i seg eller lukta på der. Vetrinæren fant ingen sår eller bitt på hunden da hun undersøkte den på tirsdag, men valpetenner er jo som nåler og det kan jo ha blitt betennelse. Tror enten det er en kraftig forkjølelse eller noe intoleranse/allergi med snø/kulde. Nesa har nå blemmer med veskende sår som den fikk etter at jeg gikk tur med han i går, måtte gå 15 min for at han skulle få gjort fra seg. Allmentilstanden virker bra. Hunden holdes nå adskildt fra valpen. Har time hos vetrinæren i ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Hunder skal bo ute !

 

Nei, det SKAL de ikke. Hva er det med alle disse kategoriske svarene ???

 

Om det er kulda som tar hunden kan det være en faktor at den har blitt for pysete til å ha med ute.

Vi hadde en fuglehund for noen år siden sammen med en annen.

Konemor måtte jo selvfølgelig ha hunden inne....og dermed var deg gjort.

Hunden klynka og bar seg under høstjakta. Frøys og symtet......+ at de var helt opphengt om de skulle bort ei helg. Vi måtte lufte og styre denne dritts hunden 2-3 gager til dagen.

 

Nei...la de bo ute og vende seg til vinter og få et naturlig fettlag i pelsen som holder dem varme.

Link to comment
Share on other sites

Beklager til trådstarter, dette er vel på vei til å høre inn under en annen (ny) tråd,

men jeg greier ikke la slike uttalelser stå uimotsagt.

Er det så ille å måtte ta seg av bikkja si "2-3 ganger om dagen"???

Kan du ikke ta deg av den, så skal du ikke ha den!

 

Det er ikke fettlaget i pelsen som gjør at den holder seg varm, men underulla under dekkhårene. De naturlige fettstoffene på dekkhårene gjør at vannet "preller av" så hunden ikke blir våt inn til skinnet. Dette utvikles like godt om hunden er mye inne. Elementær kunnskap for oss som har hund(er) og tar oss av dem.

Link to comment
Share on other sites

Hunden min er alltid med flokken, jeg har ingen glede av å ha en hund jeg ikke ser. Den har ingen problemer med å være hjemme alene en dag eller natt. Den elsker en lang skitur i -15 og har aldri yttret noen klage pga. temperatur. Noe av problemet mitt nå er at han er vant til å base 10 min i løssnøen minst 500m hjemmenfra før han klarer å drite. Noe stressende når snuten bør holdes tørr og varm.

 

Det er helt i orden med avsporinger i denne tråden, jeg ønsker at så mange hundefolk som mulig leser og kommer med ideer.

 

Nå har to vetrinærer sett på ham i dag, de hadde ingen bedre ide enn at det var en allergisk reaksjon på kulde/snø/fuktighet. Skal gå på kortison tabeletter, før ny tur til vetrinær om en uke.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt rask på tastaturet da jeg gikk forbi PCèn.....

 

ang fettlaget....hva skjer under høstjakta da...når hunden er bløt og legger seg i lynga mens vi har en pause ?

 

du klarer sikker 2+2

 

(beklager....ble litt irritert på surt oppgulp der)

 

og selvfølgelig er underpelsen alfa omega i kulda, men hvor er den om hunden bor inne ?

 

Nå har jeg hatt hund i 25 år til jakt og har sett forskjellene på de som bor inne og ute....så...

(jeg har erfaring med Dachs, Beagle og Engelsk Setter)

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg tror absolutt ikke at hunden har blitt for pysete pga at den bor innomhus. Det at trådstarter lar hunden bo sammen med seg, betyr ikke at han ikke er utendørs med hunden, og bruker den aktivt på jakt både høst og vinter. Jeg kan ikke se noen sammenheng i at en hund som bor i et hus, syter og bærer seg under høstjakta, som den fuglehunden du forteller om, sniper-two. Skal man dra noen fysiske linjer her, så ville jeg sagt at hunden var altfor lite brukt og dårlig trent i forkant av jakta, noe som kan være en plausibel forklaring hvis eieren synes det er et ork bare det å la hunden gjøre sitt fornødne to-tre ganger om dagen. Noe som kan være like aktuelt grunnlag for denne oppførselen, er nedarvede egenskaper i hundens psyke. Hunden er rett og slett et nervesvakt individ. Alt dette blir imidlertid bare spekulasjoner når man aldri har møtt hunden.

 

Jeg har ingenting imot at folk velger å la hundene sine bo utendørs året rundt. Jeg velger å tro at hundene får dekket sine fysiske behov mtp mat og tilgang til ly. Jeg velger derimot å la alle mine hunder bo sammen med meg selv, under samme tak, i samme sofa, ja sågar i samme seng hvis jeg føler for det. Jeg har stort sett hatt bare fuglehunder i snart 25 år, og man kunne kanskje tro at disse var fullstendig ubrukelige på jakt da ? Merkelig nok så tåler de både kulde og regn på en enestående måte, men dette er muligens flaks ? Jeg bruker da vel hundene mine til alle slags fysiske aktiviteter selv om de bor innendørs, det er jo derfor jeg har dem. Jeg har etterhvert fått en ganske stor omgangskrets med jegere og hundefolk, og alle har de hundene sine innendørs, men jeg har ennå ikke sett et eneste individ som har blitt pysete eller kuldeintolerante av den grunn. En hund som er i normal fysisk aktivitet, året rundt, vil utvikle pels og immunforsvar som er rustet til å takle det norske klimaet.

 

I tilfelle jeg skulle bli overrasket av ekstremvær på fjellet, har jeg alltid varmepose og varmedekken til hundene i sekken, på lik linje med nød-utstyr og proviant til meg selv...

Link to comment
Share on other sites

Klok tale fra Funnsjødalen her.

Her er et par bilder av hunden før medisinering.

normal_Rex.JPG

normal_Rex2%7E0.JPG

Hevelsen går ned og sårene er i ferd med å gro nå.

Sitter å lurer og angrer på alle skiturene i de værste kuldeperiodene i vinter. Hunden elsker å søke opp et par never tørrfor kasstet ut i snøen, kan det ha utløst det? De siste dagene før problemet oppsto, luftet jeg han løs ute på sjøisen, kan det være noe med salt? Han ble ikke våt, og potene er helt fine. Han rullet seg en dag i noe en måke satt å koste seg med, jeg tenkte ikke noe mer over det etter at han hadde rullet seg rein igjen. Skal bade ham når sårene er grodd, og temperaturen stiger litt (-14 nå).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...