Jump to content

Presisjon med v-max 6,5X55


Covi

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne god presisjon med v-max 95gr i 6,5X55'en min.

Har ikke prøvd lette kuler i børsa før, men den samler greit med 140gr kuler (ca3cm på 100m), men med

v-max'en har jeg ikke klart bedre enn 7cm, og da var ladningen ganske svak, (under 900m/s). Kruttet jeg har brukt er n-135. Er det der feilen kan ligge? kan noen gi meg noen tips om hva jeg kan gjøre?

har fått kula opp i 950m/s men da var samlingen på 15cm. Bør jeg prøve et tregere krutt kansje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med det samme, i min T3 Varmint. Får ikke den syke presisjonen rifla er kjent for. Tror dette har en sammenheng mellom kort bæreflate på kula, og lang friflukt på 6,5 kaliberet. Jeg får som regel en klyse på under 10-15mm, og så kommer en eller to slengere et par cm unna :(

Men en kule som går virkelig godt er 85 og 100gr sierra varminter, denne kula har ikke "boat tail", og får dermed automatisk lengre bæreflate (og bedre hold i halsen), som retter opp ved skjev entring i rifling (min tanke). Med denne kula får jeg ingen slengere :D men den har (mye) dårliger BC enn V-max, så langholds egenskapene er ikke så gode.

Du får prøve deg frem med forskjellig friflukt, tror det er her løsningen kan ligge, jeg fikk best og jevnest presisjon på min T3 (med meget trangt kammer) ved relativt mye friflukt, og dermed godt hold i hylsehalsen.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen personlig erfaring med 95 grs V-Max i 6,5 men en kammerat har drevet og testet litt div ammo/Ladninger i sin Sako 75 Varmint. Og 95 grs V-Max er den kula som har gitt best presisjon i hans rifle av alle kuler han har prøvd hitill. Hvilken ladning han brukte husker jeg ikke i farten. Forsto det slik at det var den første ladninga han prøvde som gikk *hull i hull*

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Nå målte jeg mine vmax og de var 75mm , da er hylsa med 50gr N204 komprimert og kula sitter så vidt i halsen rett før boattailen. Presisjonen er der hver gang.

 

Faen ta deg Cesandberg, nå må jeg på banen i morra igjen, takket være deg. Jeg liker V-maxen, men sliter med å få den til ordentlig, men gir ikke opp så lett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nok prøve å sette kulene lenger ut. Har ikke prøvd å forandre settedybden, og jeg har hatt kulene veldig dypt. Lengden var 71mm, så jeg har mye å gå på. Blir spennende å teste om kulene går bedre etter tipset til Cesandberg.

Bør jeg kansje gå litt ned på ladningen når jeg reduserer friflukten?

Link to comment
Share on other sites

Dæven søkke, idag har jeg jaggu fått på pukkeln gitt... hehe

 

Først fikk jeg en overontli skrape av Morten Vinje som påstod at jeg svarte tilbake og var nebbete i en annen tråd her hihi :wink: og så blir jeg bannlyst midt i beste kirketid, og så min mor som er katolikk da... men er jo lettere å kjøpe seg syndsforlatelse da...hehe.

 

fra spøk til alvor: Jeg dukker nok opp på imenes en gang imellom fremover så da blir det vel V-max shoot out da... hehe, jeg skal bare lade opp 30skudd til .458WM først, skal lage litt ekstra lyd på jaktfelten i gjerstad 1.mai :wink: pr idag har jeg kun 3 stk ladede vmax igjen, må nok presse opp noen fler ja, artig patron. Siden vi har samme børsa makkieboy, så kan vi jo kryssteste litt på en eller annen anledning.

 

Covi, tror ikke du trenger å redusere ladningen, ved å sette kula lenger ut så øker du volumet i hylsa, det skulle vel senke trykket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ladet med VithaVuori N550 det brenner litt raskere enn Normas N204.

Har 3 ladninger jeg skal teste ut 44, 46 og 48 grs.

OBS: dette er IKKE testet ennå.

 

Fant ikke ladedata for 95grs kuler i tabellen, men 100 grs HP har makslading på 46,8 så jeg bør være innenfor sikkerhets sonen med denne krutttypen?

 

Tenkte uansett at jeg begynner med laveste ladning for å se på samling og sjekke hylser, så jobber jeg meg oppover.

 

Noen innspill/erfaringer med denne kruttypen?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet med VithaVuori N550 det brenner litt raskere enn Normas N204.

Har 3 ladninger jeg skal teste ut 44, 46 og 48 grs.

OBS: dette er IKKE testet ennå.

 

Fant ikke ladedata for 95grs kuler i tabellen, men 100 grs HP har makslading på 46,8 så jeg bør være innenfor sikkerhets sonen med denne krutttypen?

jeg har ikke ladet 95grs kula i 6,5, men har erfaring med at det er ikke voldsomt stor forskjell i trykk mellom 100grs sierra HP og 107 grs sierra HPBT i 6,5X55 når det gjelder maxladning og trykk.

så jeg ville i utgangspunktet ikke gått over maxladning for 100grs kuler med 95grs kuler.

for en 95 grs kule kan gi minst like høyt trykk som en 100 grs kule. dette kommer an på bæreflate, hvor stiv kula er, osv.

sannsynligvis går de ladningene dine fint, men den ladniga på over max ville jeg vært forsiktig med. den er nok kansje ikke innenfor "sikkerhetssonen" som du kaller det for......

Link to comment
Share on other sites

forresten, dere som har tikka T3 og andre 6,5 børser som ikke samler godt med 95grs kuler. hvordan riflestining har dere? (tror tikka har 1/8"?)

jeg har en mauser som har 1/7,5" og der samler ikke 100grs HP, men alt fra 108grs scenar og opp samler godt. de korte kulene samler ikke godt. det har nok noe med riflestigninga å gjøre. for sauern min har 1/9" å der samler alt av lette kuler fenomenalt(det gjør 140 grs kuler og)

 

så riflestigning kan være grunnen til "fluer". det får jeg nemlig i mausern min. 2 sammen og en vekk....

Link to comment
Share on other sites

beklager at jeg kupper tråden, ønsker ikke å åpne en ny tråd for et lite spm. var ikke så populært på sluttstykket.

 

det jeg lurer på er om at man får tak i noe tilnermet lik v-max ferdigrulla i butikkene?

kaliber er 6,5x55.

 

Nei ikke som jeg vet om, mulig i andre cal enn 6,5 den er ikke så populær i varminterlandet USA. Men kjenner du ingen som ruller? Hvor store mengder er du evt. ute etter? Ta dette på epost, så kupper vi ikke tråden. post@jegeriet.no

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler N-140 til 95 grains v-max i 6,5. Dette kruttet gir ihvertfall meget god presisjon i de ladninger jeg har. Maks ladning(!) : 46,6 grains N-140 i nye Win hylser. CCI 200 tennhetter. Over 46,6 grains og presisjonen samt trykket begynner å bli høyt. :)

Link to comment
Share on other sites

så jeg ville i utgangspunktet ikke gått over maxladning for 100grs kuler med 95grs kuler.

for en 95 grs kule kan gi minst like høyt trykk som en 100 grs kule. dette kommer an på bæreflate, hvor stiv kula er, osv.

sannsynligvis går de ladningene dine fint, men den ladniga på over max ville jeg vært forsiktig med. den er nok kansje ikke innenfor "sikkerhetssonen" som du kaller det for......

Jeg har satt kulene ganske høyt som anbefalt lengere oppe i tråden her, 75mm.

hvis noen mener 48 grs av N550 blir for mye/er uforsvarlig, kasserer jeg de patronene uten å teste de.

Link to comment
Share on other sites

46,6 grains N-140 i nye Win hylser. CCI 200 tennhetter. Over 46,6 grains og presisjonen samt trykket begynner å bli høyt

Trykket ble nok for høyt for omtrent halvtannet grain siden... :?

 

hvis noen mener 48 grs av N550 blir for mye/er uforsvarlig, kasserer jeg de patronene uten å teste de.

Dette høres ut som en grei ladning, og slett ikke uforsvarlig.

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

46,6 grains N-140 i nye Win hylser. CCI 200 tennhetter. Over 46,6 grains og presisjonen samt trykket begynner å bli høyt
Trykket ble nok for høyt for omtrent halvtannet grain siden... :?

 

 

 

mvh,

Cogito

 

 

Vell, trykket blir ikke for høyt i det våpenet som vi bruker (Tikka T3 s/s). Det gir ca 1030 m/s (kronografert) og utmerket presisjon. Absolutt ingen trykktegn på hylsene, eller ved hevearmsløft.

Link to comment
Share on other sites

så jeg ville i utgangspunktet ikke gått over maxladning for 100grs kuler med 95grs kuler.

for en 95 grs kule kan gi minst like høyt trykk som en 100 grs kule. dette kommer an på bæreflate, hvor stiv kula er, osv.

sannsynligvis går de ladningene dine fint, men den ladniga på over max ville jeg vært forsiktig med. den er nok kansje ikke innenfor "sikkerhetssonen" som du kaller det for......

Jeg har satt kulene ganske høyt som anbefalt lengere oppe i tråden her, 75mm.

hvis noen mener 48 grs av N550 blir for mye/er uforsvarlig, kasserer jeg de patronene uten å teste de.

sier ikke at de patronene er uforsvarlige. men bruk hodet. jeg har ved et par anledninger ladet 6,5 til flere grs over det som sto i ladetabellen uten å få uforsvarlige trykktegn i mitt våpen. jeg anbefaler imidlertid ikke noen som ikek her peiling på hva de gjør å gjøre sånt uten videre sermoni

Link to comment
Share on other sites

sier ikke at de patronene er uforsvarlige. men bruk hodet. jeg har ved et par anledninger ladet 6,5 til flere grs over det som sto i ladetabellen uten å få uforsvarlige trykktegn i mitt våpen. jeg anbefaler imidlertid ikke noen som ikek her peiling på hva de gjør å gjøre sånt uten videre sermoni

Setter stor pris på tilbakemelding, det er første gang jeg lader med dette kruttet så en kan vel aldri være for sikker.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ingen trykktegn på hylsene, eller ved hevearmsløft.

Målt med strekklapper passerte jeg 3800 bar (makstrykk, CIP) ved 44,8 grs N 140 bak en 95 grs V-Max satt til 74 mm totallengde i Lapua hylser. Kontrollmålinger av fabrikkammunisjon viste omtrent samme trykk. Quickload forutsa 3858 bar med denne ladningen, noe som vel må regnes som nært nok. Om ladningen økes til 46,6 grs, så spår Quickload en økning av trykket til 4329 bar. Trykket kan godt være over maks selv om det ikke merkes på hevearmen... Moderne våpen tåler det forresten uten problemer, så det er ikke falig å lade litt hardt. Det er bare ikke så smart å anbefale "maks+++"-ladninger på internett.

 

Som alltid, ta ikke ukritisk ladninger som oppgis av fremmede med ukjent grad av erfaring for god fisk. Sjekk i alle fall flere kilder, og begynn heller litt for lavt enn litt for høyt!

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ingen trykktegn på hylsene, eller ved hevearmsløft.

Målt med strekklapper passerte jeg 3800 bar (makstrykk, CIP) ved 44,8 grs N 140 bak en 95 grs V-Max satt til 74 mm totallengde i Lapua hylser. Kontrollmålinger av fabrikkammunisjon viste omtrent samme trykk. Quickload forutsa 3858 bar med denne ladningen, noe som vel må regnes som nært nok. Om ladningen økes til 46,6 grs, så spår Quickload en økning av trykket til 4329 bar. Trykket kan godt være over maks selv om det ikke merkes på hevearmen... Moderne våpen tåler det forresten uten problemer, så det er ikke falig å lade litt hardt. Det er bare ikke så smart å anbefale "maks+++"-ladninger på internett.

 

Som alltid, ta ikke ukritisk ladninger som oppgis av fremmede med ukjent grad av erfaring for god fisk. Sjekk i alle fall flere kilder, og begynn heller litt for lavt enn litt for høyt!

 

 

mvh,

Cogito

 

Nei, selvfølgelig skal man ikke lade slike ladninger uten å prøve seg fram med lavere først. Jeg bare sier at denne ladningen fungerer supert i våre våpen og som du sier, ALLTID(!) starte lavere i sine egne våpen.

 

Samt at det ble etterspurt maks ladninger osv hvis jeg ikke husker feil..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

hvis noen mener 48 grs av N550 blir for mye/er uforsvarlig, kasserer jeg de patronene uten å teste de.

Dette høres ut som en grei ladning, og slett ikke uforsvarlig.

 

mvh,

Cogito

 

Jeg fikk best presisjon med 48grs ladningen. Samlet ok, den som dro ut var pga meg og ikke ladingen :)

legger ved et lite bilde

v-max_48grs.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hornady V-Max Bullets 6.5mm

Sierra Varminter Bullets 6.5mm 100 Grain Hollow Point

 

Noen som har noen erfaring med disse?

 

vurderer å få ladet opp en av disse, men mitt spørsmål er da:

Er det noen forskjell på effekten?`er ute etter en kraftig kjent v-max effekt.

 

hornady er dyrest og sierra var billigst.

 

har dårlig råd for tida så det beste for meg ville vært å valgt sierra varminter, men viss den ikke har samme egenskapen så putter jeg heller noen kroner ekstra i hornady sin V-max.

 

Takk for alt av svar.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hvor mye du klarer å få i hastighet i 55`n.

med 100 grs kule i 6,5X55? litt avhengig av krutt, løpslengde, kvalitet og slitasje på løpet, osv. men ca 1000 msek er vanligvis relativt lett å få med 100grs sierra kuler så lenge pipa er av standard lengde eller lengre.

Link to comment
Share on other sites

Tikkaen min liker 85 grains Sierra Varminter veldig godt. Bruker litt over oppgitt maksladning i ladeboka med N150, og setter kula så dypt som det ladeboka oppgir med denne kula. (Husker ikke kruttmengde og patronlengde i huet). Har ikke kronografert ladningen, men den virker sprek. :D Har ikke målt så veldig nøye størrelsen på samlingen, men den gir stort sett en fin trekløver med 3 skudd godt innenfor et par cm på 100 meter. Holder til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg har en Sauer 202 med ca 60 cm løp og bruker demper når jeg skyter, har vanskelig for å finne "gode" ladninger. Nesten alltid 2+1 samlinger.

Eneste jeg har vært "heldig" med er Sierra sine 85 og 100 grains hulspiss.

Her er det beste jeg har fått til med Vmax, 14 mm:

IMG_0619%20(Kopier).JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...