Jump to content

tar gaupe elg?


tomboy74

Recommended Posts

Naturlig bytte er relativt...

Ved tungt snøføre kan gaupe lett komme innpå, og kan da drepe selv en voksen elg. Det er skrevet lite om dette, men jeg vet det har skjedd.

Men gaupe er en spesialist, dvs at den spesialiserer seg på et fåtall byttedyr, og holder seg til dem, så lenge tilgjengeligheten er god nok. Den vil kvie seg for å drepe en elg første gangen, men har den først tatt en med hell, vil den nok ta flere også.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det dokumenteres jevnlig at gaupe tar elgkalver (og 99% av slik dokumentasjon skjer på sporsnø når kalven har ei slaktevekt på 60-80kg++) er det kanskje drøyt å si at det er høyst uvanlig...

 

Jeg mistenker kanskje at gaupa tar mer elgkalver (sommer/tidlig høst) enn hva en skulle tro.

Link to comment
Share on other sites

Det hender nok at gaupa tar elg ja, Roar Odden (gaupeforsker) nevnte et par tilfeller (husker ikke helt men tror det var i hallingdal?) som gaupa hadde tatt elg. En kompis av meg skøyt en kalv i høst som hadde store flenger og sår på nakken/ryggen trolig etter gaupe. Under sporing nå i januar kom vi over spor der gaupa hadde sneket seg inn på 2-3 beitende elg (voksne dyr) og angrepet men hadde gitt opp etter 20-30 m. og gått tilbake i spora sine.

Link to comment
Share on other sites

Gaupa legger ned hjort på langt over 100 kg... så hvorfor skulle den ikke klare å ta en elg på samme størrelse? Gaupa tar elg som hjort men som alle rovdyr er tar de alltid letteste bytte, skogsfugel, hare, rådyr og rein er hovedføden men er det trangt om matfatet søker den andre viltarter som hjort og elg.

 

I fangstbladet til Oppdal er det bilde av ei gaupe som driver og "jobber" med en hjort på 140 kg, den legger hun ned til slutt... det er vel ganske god dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...