Jump to content

Kaos, min Jämthund


Eiesaren

Recommended Posts

Jämt, en liten ulv det der. Blir sikkert mye morro. Spent på se hvordan voksen fargen blir.

 

Har for tiden to selv, ei tispe og valpen hennes på snart 8mnd. Er ikke flink til å legge ut bilder, men han jeg kjøpe henne av og har et valpe teknisk samarbeide med har bilde, bla ned til B-Tikka http://botnebekken.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=3, ser han har vært litt sløv, fikk nettopp resultater fra søta bror, så det skal være en S etter N'n, litt stolt, ja.

Link to comment
Share on other sites

[...]er det noen som har gode tips og komme med angående det og ha valp i hus[...]

1. Det er vel så godt som håpløst, men: Ikke gi etter for den søte valpen!

Du har sikkert bestemt deg for en rekke (strenge) regler, som f.eks "aldri i sofaen", "skal sove på kjøkkenet", "ungene skal ikke få gå tur med bikkja alene" og "aldri få mat ved bordet". De får du bare en sjangse på, første gang de brytes har du muligheten til å si "nei, denne godtar vi" men deretter må du holde deg til hva du har gjort så langt. Vingler du på de er mulighetene store for at du enten får en usikker hund (fordi du vingler med grensene) eller en hund som anser alle dine regler som "åpne for diskusjon"(En jämthund er antakelig like sterk som deg og har i tillegg skarpere og større tenner, så din eneste sjangse er å være smartere, om du vil hå en dugelig hund.). Ingen av delene vil du ha(, men heldighvis går det meste an å ro i land igjen med litt innsats.)

2. Vær tålmodig og ta deg goood tid.

En jämthund er en spisshund, og de er ofte ganske tøffe og stae saker. Det betyr at du må ha humør/tolmodighet til endel tull og at hunden kanskje sier fra at "nå er det nok" eller at alt mulig annet er fryktelig spennende. Da gjelder det å ikke bli sint, uansett hva du gjør så gjør du det helt sikkert bedre når du ikke er sint => altså blir du sint så gjør ingenting (så ødelegger du hvertfall minimalt).

3. Spisshunder går raskt lei.

Noen hunder han trenes i time etter time uten at de går lei. Det går ikke med (de fleste) spisshunder, de går lei (hodet er fullt :mrgreen: ) etter en 20 -30 minutter. Måten å møte det på er å ha korte økter (15-20 minutter) med en time eller to pause imellom.

4. Avslutt alltid med at hunden får til dagens oppgave.

For at bikkja skal huske hva du prøver å få til og at bikkja skal forbinde øvelsen med noe positivt så avslutt "mens leken er god". Øver du inn en ny greie så avslutt med en sånn passe vellykket gjennomføring. Dette kan være riktig vanskelig, for det er veldig fristende å "prøve en gang til, helt perfekt" men det må du stå i mot.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
ja, dei vokser fort :)

er det noen som har noen tips til hva man gjer når hunden vil bite i båndet når man er ute og går tur?

 

Du må huske du har med en valp og gjøre, så en må akseptere litt tull av og til.

Det er trening og gå pent i bånd. Vær konsekvent, si f.eks. " gå pent" og ta båndet ut av munnen på valpen.

Øvelse gjør mester...........!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I dag har Kaos gått sitt første blodspor, gjekk over all forventning :D

 

Et gulltips fra meg (som jeg oppdaget for seint):

Brems ham litt når han begynner å få taket på dette, ellers blir du snart hengende etter som en strikk igjennom kvist og kvas, og det er ikke gøy. Han digre "kalven" min er godkjent ettersøkshund, og jeg gjorde den feilen der, og ikke bremset ham ned litt fra starten av i frykt for at han ville gå av sporet.

Nå er han et "helvete" å gå spor med, for han drar som en dølagamp og jeg henger etter. Det er greit oppover, men IKKE nedover og igjennom tette kjerr! :lol:

Men ikke begynn å "dresser" ham mens dere går spor, det blir feil. Det skal være kun moro!

Lykke til!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...