Jump to content

Optikk fra FAP - forsvarets avhendingsprosjekt


ko-stens

Recommended Posts

Var en tur innom Hovemoen på Lillehammer i dag og tittet.

 

I et par dunker der lå det en haug med små kikkertsikter i 3x12. Stod et eller annet navn pluss Kassel. Sikkert kjekk på kombi eller noe slik. 200,- var jo ikke avskrekkende. I tillegg var det en eldre Leupold med ukjent forstørrelse, men tipper 6x40 eller noe slik, med justerbart objektiv. Dette kostet 1 500,-. Så veldig fint ut.

 

Spurte om de ikke hadde noe med variabel forstørrelse, men det hadde de ikke inne nå, men i blant hadde de Hensoldt 3-9x40 mente han. Disse kostet også 1 500,-. Dette må da være godt kjøp???

 

Men om jeg skulle være så heldig å komme over noe slik, så er de jo gjerne kanskje 30 - 40 år gamle. Hvordan er optikken på disse i forhold til dagens kikkertsikter? Synd jeg ikke bor rett i nabolaget der, for da hadde jeg nok vaket rundt der ofte! :)

Link to comment
Share on other sites

Spurte om de ikke hadde noe med variabel forstørrelse, men det hadde de ikke inne nå, men i blant hadde de Hensoldt 3-9x40 mente han. Disse kostet også 1 500,-. Dette må da være godt kjøp???

Men om jeg skulle være så heldig å komme over noe slik, så er de jo gjerne kanskje 30 - 40 år gamle. Hvordan er optikken på disse i forhold til dagens kikkertsikter?

 

Jeg har en gammel Hensoldt 1,5-6x36 på drillingen. Hvor gammel den er vet jeg ikke, men den har kun høydejustering så jeg antar at den er eldre enn drillingen som er fra -62 :wink:

For moro skyld gjorde jeg en høyst uhøytidelig test nå med Hensoldten, en Vari X-lll 1,5-5x20 og en Kahles 2,2-9x42. Med samtlige sikter innstilt med 5 i forstørrelse kikket jeg dels over dalen her og så ned i skogen 2-300 meter unna. Kahlesen og Hensoldten oppleves omtrent likeverdige, mens Leupolden mangler endel både på generell "klarhet" og evnen til å se detaljer litt inn i skogen..

Link to comment
Share on other sites

Var en tur innom Hovemoen på Lillehammer i dag og tittet.

 

I et par dunker der lå det en haug med små kikkertsikter i 3x12. Stod et eller annet navn pluss Kassel. Sikkert kjekk på kombi eller noe slik. 200,- var jo ikke avskrekkende. :)

 

Høres ut som om du har kommet over noen Hertel&Reuss.... Optisk sett veldig gode kikkerter...

 

Edit: Kommer du forbi der igjen, så kjøp med en til meg... :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke denne gangen. Var lite utvalg på det meste nå faktisk. Skulle se etter sovepose selv, og fikk fatt i den siste de hadde. 30 kroner! Utrolig kjekk pris, og det var heller ikke eldste modell, så var fornøyd jeg i hvertfall. Ble også med et hørselvern og bukseseler. Totalt 80 kroner.

 

Må nok innom innimellom, for jeg lurer på håndkikkert sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Hertel&Reuss hørte til KV-59 skarpskyttersatsen og er 4X med standard tyskt retikkel nr 4.

 

3,6X er antagelig en OIP kikkert til skarpskyttersatsen til AG-3 med ett litt sært retikkel av rangefinding typen, kan finne frem og poste målsatt bilde av retikkelet mot slutten av måneden.

 

Og jeg også vil gjerne ha ett av disse hvis du skulle svinge forbi Hovemoen igjen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan man få tak i Forsvarets avhendingsprosjekt på nettet? Ser at "fapkiosk" på mammut.com er borte..

 

Lurer på det samme selv.

Er det ellers noen som vet om lignende tjenester andre steder i verden? Hvis amerikanerne hadde hatt noe lignende kunne man sikkert fått noen gode kjøp over dammen nå som dollarkursen er lav.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...